• Maadde78

vabbar och jobbet ringer !!!

E så trött på detta yrke! Är hemma och vabbar och min arbetslagsledare bara ringer och de begär att JAG ska ringa och meddela andra lärare att jag är borta! Detta är stressande jag är hemma och vårdar barn det ska räcka att jag sjukskriver mig sen borde de klara av resten!

Till läkare ringer man inte hem när de är sjuka men lärare verkar inte ha några stopp!

Blir så förbannad har jag inte rätt att vara i fred? Vad ska jag göra för att få stopp på detta? Jag har en specialklass och ensam lärare i den men det är väl inte mitt ansvar att se till att det funkar när jag inte är där?!

• Svar på tråden vabbar och jobbet ringer !!!
  • Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2015-03-18 17:38:45 följande:

nej jag har inga barn, men mina elever har sökt mig massor på mailen då jag varit sjuk och jag svarat, trots att jag inte får en krona betalt. Nej jag fick ingen sjuklön eftersom jag var timanställd. 

Även timanställda får sjuklön.
  • Sous

Mitt jobb ringer också. När jag vabbar, har semester, är föräldraledig... Jag har sagt ifrån upprepade gånger. Det hjälper inte ett dugg. Är inte lärare.

• Hannah76
    Maadde78 skrev 2015-03-18 17:28:14 följande:
    jo det är mycket tydliga instruktioner dock har jag inte tagit upp detta då jag är relativt ny på det här jobbet och ville inte klaga det första jag gör. ..
    Tydligen inte eftersom de varken hittar informationen eller vet vad de ska göra.
    Men hur ny är du om detta redan är ett stort problem?
    Ta upp det på nästa apt, eller ta upp det med din chef.
    Gör du inget å det så kommer det inte att upphöra.
  • Mariamx

nej jag har inga barn, men mina elever har sökt mig massor på mailen då jag varit sjuk och jag svarat, trots att jag inte får en krona betalt. Nej jag fick ingen sjuklön eftersom jag var timanställd. 

Att du väljer att jobba fast du är sjukskriven innebär väl inte att alla andra måste göra det också!
  • krompa

Om jag vetat att jag ska vabba har jag ordnat material som jag lagt på skrivbordet med klasslistor, tider och salar mm. Mejl går ut varje morgon om vilka som är borta så alla lärare vet, dessa går via expeditionen.

Har det blivit en sistaminutenvab (tex pga magsjuka mitt i natten) har jag mejlat in alla snabbplaneringar till expeditionen som skrivit ut det till vikarien.
    Har jag haft material färdigt på intranätet har eleverna fått uppgifterna där och jag har meddelat om de inte fått vikarie (då jag oftast vet redan innan om de kan ersätta min lektion eller inte).

Visst tar det lite tid, men jag har skrivit upp varje minut och kompat när det lämpat sig.

• Sweet Sofia
    krompa skrev 2015-03-18 22:12:27 följande:

Visst tar det lite tid, men jag har skrivit upp varje minut och kompat när det lämpat sig.

Och inte fått ersättning av FK för samma tid?
  • Drömtjejen

Man kan sed det så här också....Om man har inställningen att man ställer upp även när barnet är sjukt hjälper det din löneutveckling. Cheferna ser positivt på dina insatser och kollegorna ser dig som pålitlig. Om du ser på dit jobb som att du alltid är utbytbar kommer du att kunna bli det. Vabbar man mycket är det extra viktigt att se om sitt sociala hus. För när du är borta kommer det finnas dubbelt så mycket för dig att göra när du kommer tillbaka. DET är det riktigt jobbiga. Det är alltid en avvägning. Ta ett samtal och säg att du sedan inte vill bli störd.När jag borta ringer jobbet varje dag och undrar om jag kommer nästa dag. Ibland får man bara ta det. Ibland är det irriterande. Stå på dig också för man vill ju inte bli överkörd.

• Tändstickan

Bara läst TS, men så ska de absolut inte göra. Men jag tror inte det har med ditt yrkesval att göra, dvs lärare, utan snarare med själva arbetsplatsen att göra. Detta problem kan finnas inom alla yrkesgrupper.

Hade jag varit dig hade jag sökt mig till annan skola, om det mot förmodan skulle vara likadant där hade jag övervägt att skola om mig.

• KäntBärtil

Ange mobilnumret till din chef när du vabbar. Skriv att det är ok att ringa när som helst om vad som helst.

• Maadde78
    KäntBärtil skrev 2015-03-19 07:37:56 följande:

Ange mobilnumret till din chef när du vabbar. Skriv att det är ok att ringa när som helst om vad som helst.

Är du ironisk?
  • KäntBärtil
    Maadde78 skrev 2015-03-19 13:50:12 följande:
    Är du ironisk?
    Så gör jag. Om det ringer en kund är det bättre att de får tag på chefen än ingen alls. 
  • krompa
    Sweet Sofia skrev 2015-03-19 06:34:29 följande:
    Och inte fått ersättning av FK för samma tid?
    Nej, inte ersättning för samma tid.
    Jag får ersättning för 8.00-16.30. Tiden jag meddelar uppgifter osv är ju långt innan 7.30, dvs är det flex/mertid/övertid och inte normal arbetstid. Förbereder jag inför vab på tisdag em så skriver jag upp den tiden som övertid på tisdag, inte räknar jag den som onsdagstid.

De dagar jag fått lägga ner mer än 30 minuter på jobbuppgifter har jag inte vabbat 100% utan med chefens godkännande har jag jobbat hemifrån en del av dagen och vabbat resten.
  • Maadde78
    KäntBärtil skrev 2015-03-19 14:42:51 följande:

Så gör jag. Om det ringer en kund är det bättre att de får tag på chefen än ingen alls. 

Ok jag missuppfattade trodde du menade att de kunde ringa dig när som helst.
  • KäntBärtil
    Maadde78 skrev 2015-03-20 01:20:07 följande:
    Ok jag missuppfattade trodde du menade att de kunde ringa dig när som helst.
    Det är ju bra för chefen att få prata lite med kunderna också och höra vilken duktig säljare jag är :) 
  • Sweet Sofia

När jag är hemma och är sjuk eller vabbar så är jag inte anträffbar! Då är jag sjuk eller har sjuka barn! Punkt! Vill jobbet ringa så får de bara ringa, jag svarar inte!

Har svarat en gång när jobbet ringde då jag var hemma med sjukt barn och då gällde om jag kunde byta pass senare i veckan. Men det var ekstreme fall.

Jag förlorar å andra sidan inga pengar, utan får full ersättning av jobbet vid sjukdom eller sjuka barn. Ingen karens dag heller. Bor i Norge och så är det här. Men det innebär INTE att jag tar jobbrelaterade frågor! Någon enstaka gång kan jag medverka på något spl-möte.
Svar på tråden vabbar och jobbet ringer !!!