• Maadde78

vabbar och jobbet ringer !!!

E så trött på detta yrke! Är hemma och vabbar och min arbetslagsledare bara ringer och de begär att JAG ska ringa och meddela andra lärare att jag är borta! Detta är stressande jag är hemma och vårdar barn det ska räcka att jag sjukskriver mig sen borde de klara av resten!

Till läkare ringer man inte hem när de är sjuka men lärare verkar inte ha några stopp!

Blir så förbannad har jag inte rätt att vara i fred? Vad ska jag göra för att få stopp på detta? Jag har en specialklass och ensam lärare i den men det är väl inte mitt ansvar att se till att det funkar när jag inte är där?!

• Svar på tråden vabbar och jobbet ringer !!!
  • nozpa

Dom ringer mig också när jag är hemma. Även som föräldraledig. Jobbar inte som lärare, jobbar inte med människor alls. Men dom ringer. Låt bli att svara.

• cosinus

Är det ett problem så låt bli att svara.

Jag brukar alltid säga att jag finns tillgänglig på telefon när jag vabbar om det är något men det ringer kanske en gång av 20 och då är det befogat.

Hade det missbrukats hade jag aldrig svarat ö h t.

• Maadde78
    nozpa skrev 2015-03-17 10:59:34 följande:

Dom ringer mig också när jag är hemma. Även som föräldraledig. Jobbar inte som lärare, jobbar inte med människor alls. Men dom ringer. Låt bli att svara.

Blir du inte stressad? Säger du något om det?

Nu har jag inte svarat är relativt ny på detta jobb och i början svarade jag och försökte hjälpa men nu känns det löjligt. Behöriga lärare borde klara av det jag gör och svar på frågor borde ledningen kunna ge. Blir arg 4 missade samtal ett sms och mail idag och jag vägrar svara nu.
  • Maadde78
    cosinus skrev 2015-03-17 11:06:32 följande:

Är det ett problem så låt bli att svara.

Jag brukar alltid säga att jag finns tillgänglig på telefon när jag vabbar om det är något men det ringer kanske en gång av 20 och då är det befogat.

Hade det missbrukats hade jag aldrig svarat ö h t.

En gång av 20 kan jag gå med på men inte varje gång och varje dag....

Dessutom ombeds jag meddela min vikarie att jag inte kommer DET är väl ändå inte mitt jobb? Hur "snäll" ska man vara egentligen, jag menar ställa upp när det EG är deras jobb?
  • Natulcien
    Maadde78 skrev 2015-03-17 10:57:52 följande:

E så trött på detta yrke! Är hemma och vabbar och min arbetslagsledare bara ringer och de begär att JAG ska ringa och meddela andra lärare att jag är borta! Detta är stressande jag är hemma och vårdar barn det ska räcka att jag sjukskriver mig sen borde de klara av resten!

Till läkare ringer man inte hem när de är sjuka men lärare verkar inte ha några stopp!

Blir så förbannad har jag inte rätt att vara i fred? Vad ska jag göra för att få stopp på detta? Jag har en specialklass och ensam lärare i den men det är väl inte mitt ansvar att se till att det funkar när jag inte är där?!

Du får ingen lön från din arbetsgivare när du VABBAR. Du får pengar från F-kassan. Alltså ska du inte jobba, utan vårda barn.
    Det är inte ditt ansvar att meddela andra lärare, skaffa vikarie eller tala om vad vikarien ska göra. I så fall ska du ju ha lön...
    Kan du inte göra i ordning någon slags vikarieinstruktion eller vikariepärm som kan finnas tillgänglig om du behöver vara borta, så att vikarien kan se vad som ska göras etc? Då kan du bara hänvisa dit hädanefter.
  • Studentpappa

Är det någon som har en fråga till mig när jag vabbar så svarar jag. Hur svårt är det att svara i telefonen? Är det något som tar lång tid säger jag att jag återkommer efter vab, annars så kan jag lägga 5 min av en hel dag på att prata i telefonen.

Om du blir så stressad av mobilen så stäng av den?

• Studentpappa

Jag tycker iofs om mitt jobb och tänker ofta på det frivilligt, det kanske är skillnad mot ts? Om jag inte gillade det hade jag sett det som jobbigt att de jagade mig när jag var hemma.

• Natulcien
    Studentpappa skrev 2015-03-17 19:04:26 följande:

Är det någon som har en fråga till mig när jag vabbar så svarar jag. Hur svårt är det att svara i telefonen? Är det något som tar lång tid säger jag att jag återkommer efter vab, annars så kan jag lägga 5 min av en hel dag på att prata i telefonen.

Om du blir så stressad av mobilen så stäng av den?

Jag tror nog att de flesta kan svara på en fråga och prata i telefon några minuter... Fast i TS fall verkade det ju inte handla om en fråga och 5 min, utan om att svara på massor av frågor, meddela flera andra personer och meddela vikarie, etc. Hon skrev ju att det var 4 tel.samtal 1 sms och 1 mail på en dag. Det tycker jag också är mycket om man själv är sjuk eller vårdar sjukt barn.
  • mammalovis

Jag antar att det är en specialklass inte för inte? Har vikarien tillräcklig information om barnen sedan tidigare? Har han eller hon sett ditt sätt att undervisa barnen, så han/hon vet vad ni gör på respektive pass?

Så allt beror ju på vad du lämnat för planering på skrivbordet och vilka barn du har, anser jag. Är planeringen väldigt detaljerad och vikarien känner barnen behövs ju mindre förhandsinformation.

Jag är resurslärare i en etta och har bara huvudansvaret för matten. När min kollega eller jag är sjuk är det inte självklart att sätta in vikarie då det kan skapa mer oreda i klassen, utan vi försöker lösa det kollegor emellan genom att omfördela personal vissa pass.. När jag vabbade stod ändå jag för planeringen av matten i gruppen. Jag skickade sidhänvisningar via sms. Först var jag hemma 4 dagar för vab och sedan blev min kollega magsjuk på måndagen efter. Tro sjuttan att jag var tvungen att ringa henne och höra vad hon hade planerat. Att bara se att det står olika ämnen säger ju inte ett smack, lika lite som att de skulle prata om kroppen, våren mm. Jag visste ju inte vad de pratat om mer än handens delar och kunde inte se i skrivboken vad de gjort heller, så hennes vägledning var ju a och o för att hålla åtminstone hyfsade lektioner.

När jag sprinvikade för ca 10 år sedan pratade man också alltid med läraren innan. Det är ju inte speciellt schysst mot eleverna att komma totalt oförberedd och inte ens veta hur många barn du ska ha, om det är ett nytt ställe. Förhandsinformationen om vissa elever gjorde ju att man kunde förutse och kanske förebygga vissa möjliga situationer. Sedan kanske något papper inte hunnit kopieras eller att några elever behövde extrauppgifter o s v, vilket är väldigt skönt att veta innan.

När jag är sjuk meddelar jag rektor via sms och min kollega via sms eller telefon beroende av hur tidigt på morgonen det är. Före halv sju ringer jag inte. Min kollega brukar underrätta resten av arbetslaget via sms, så de vet om läget och kan hjälpa till att frigöra lite extra, då de vet att vår klass är väldigt tuff.

Att inte meddela och förbereda är ju bara själviskt och påvisar att du kan ersättas av vem som helst. För våra elever är bibehållandet av rutinerna jätteviktigt, men det kanske det inte är hos din specialklass ??? Likaså antar jag att du vill veta vad de hunnit under dagen och hur det har gått.

• Fjärilslarv

Men herregud, det är väl klart att man ringer ansvarig lärare om man inte har tillräckligt med information.
    Dokumentera det du gör och skriv ned studiehandledningar och betygskrav på uppgifterna, samt dokumentera några rader om varje elev så att den stackars vikarien har underlag.
    japp, jag har jobbat som lärare och har gjort allt detta.
    OM ditt barn är så pass sjukt att du inte kan gå ifrån ett par minuter, så kanske du borde överväga att lägga in det på sjukhus.

nej man ringer inte till läkare, det är helt korrekt, men där finns det en journal att gå efter serrö.

Svar på tråden vabbar och jobbet ringer !!!