• MoaElis

Ni som spårar med hund

Min hund blir väldigt, väldigt ivrig när hon ska spåra. Hon vill gärna springa. Går det att dämpa ner henne på något sätt? Någon som vet?

• Svar på tråden Ni som spårar med hund
  • Deceree1

O Gud !!!!! Hennes nalle ska det stå!!!! Inte balle (för det har hon ju ingen) haha mobiler..............

• Dockan

Om hunden inte är så värst noggrann och dessutom är väldigt snabb kan det ju finnas ett par vägar att gå.

Dels som någon skrev, gör det svårare. Längre liggtid, mer vinklar, mer bloduppehåll osv.

Eller är det för svårt? Har ni gått fort fram och hunden inte riktigt vet vad som väntas av den? Den kanske mest rusar en snabb skogspromenad med lite blodvittring. Eventuellt behöver ni kanske backa. Enklare korta spår. Kort lina, släpp bara hunden framåt när den faktiskt arbetar med nosen (behöver ju inte vara liktydigt med nos i backen, men läs av hunden) och gör det då i det tempot du finner lagom.

Visserligen har jag mest sysslat med personspår, men jag hade inte eftersträvat en snabb och slarvig hund. Snabb är okej, men då ska vi följa spåret.

Du behöver kanske inte ha en klöv som "slut" enligt modellen ovan utan något hunden gillar (mat eller sak)? Men är det inte meningen att de ska markera klöven om du vill gå för ett viltspårschampionat? :)

Min hund gillar inte apporterna i personspåret, den gillar min reaktion och belöning när apporterna hittas och lämnas till mig. Vilket är det jag eftersträvar, för hunden ska inte misshandla föremålen, men där kanske det skiljer sig från viltspår. Som sagt inte riktigt min grej men ändå lite lika. :)

• Axo

Om hon inte är noggrann hade jag snitslat spåret, haft koll på vart jag gått och så hade jag helt enkelt hållt emot när hunden går ifrån spårkärnan. Ingen lång spårning, utan kopplet på i selen så att hon inte får så mycket spelrum att röra sig på.

Om du inte har någon klöv så funderar jag på vad det egentligen är som din hund spårar. Lägger du blod hela vägen eller hur gör du när du lägger spår?

• MoaElis

Ja jag kanske har gått lite för snabbt fram nu när jag tänker efter. Jag ska nog göra det lite lättare ett par gånger. Men hon hittar det ju alltid men går inte alltid i spåret. Vi spårar bara med henne som aktivering, droppar blod hela vägen och har sedan godis på slutet. Om hon hade gillat klöven hade jag haft den men tyvärr var hon inte intresserad alls.

Gömma saker och låta henne vänta (sök) brukar vi göra inne, i skogen skulle det nog inte fungera då hon är väldigt intresserad av allt annat... Väldigt mycket jaktinstinkt i henne.

• Dockan

Ja du MÅSTE kanske inte göra något åt farten om du inte ska delta i prov, men arbetar hon mer intensivt och noggrant kommer ju aktiveringen göra henne tröttare. :)

Beröm henne gärna lågmält och lugnt när hon arbetar och inte rusar. :)

• gahadas

Hur menar du med ivrig? De flesta spårhundar spårar så fort de kan. Det är inte meningen att de ska gå i din takt.

Gör blodspåren svårare och svårare. Se till att hunder arbetar istället för att bara springa runt och leta helt random. Belöna inte förrän hunden har hittat fram

• MoaElis

Ja alltså, hon går nog till största del i spåret men inte hela sträckan och det känns som det beror på att hon är väldigt ivrig. Om jag skulle släppa henne skulle hon springa iväg i en väldig fart, och inte lukta runt så värst mycket. Brukar inte vänta speciellt länge efter att jag lagt det, jag kanske ska börja göra det och se hur det går. Det är en dvärgtax. 

• Axo

Om du har en så pass stor retning som blod i spåret ska du vänta minst 2 timmar innan ni går på det!

• MoaElis
    Axo skrev 2015-03-19 11:59:59 följande:

Om du har en så pass stor retning som blod i spåret ska du vänta minst 2 timmar innan ni går på det!

Retning? Det har jag aldrig hört, att man ska vänta minst 2 timmar då alltså... 
  • Axo

Ja, blodet blir ju en stor doftretning för hunden!

• gahadas
    MoaElis skrev 2015-03-19 10:09:28 följande:

Ja alltså, hon går nog till största del i spåret men inte hela sträckan och det känns som det beror på att hon är väldigt ivrig. Om jag skulle släppa henne skulle hon springa iväg i en väldig fart, och inte lukta runt så värst mycket. Brukar inte vänta speciellt länge efter att jag lagt det, jag kanske ska börja göra det och se hur det går. Det är en dvärgtax. 

Jag har alltid kört med antingen att hunden springen fritt och man har GPS, eller kopplad med spårlina. Tycker det är viktigt att hunden får spåra i sin egen takt/så fort den vill.
    Axo skrev 2015-03-19 11:59:59 följande:

Kan man väl också göra. Men många spårar väl också nyskjutet vilt, så det är väl inte fel att träna med ett färskt spår heller
  • MoaElis

Jag har bara hört att det blir lättare desto kortare tid man väntar och inte tvärt om? Men jag ska testa att vänta längre nästa gång!

Svar på tråden Ni som spårar med hund