• Anonym (Politikerutfrågare)

Har du gått över blockgränserna vid något val när du röstat?

Eller håller du dig inom samma block eller t o m inom samma parti?

• Svar på tråden Har du gått över blockgränserna vid något val när du röstat?
  • Anonym (SD?)
    Anonym (näpp) skrev 2015-03-19 06:05:30 följande:
    men säkert
    är det därför som SD har röstat för alliansens politk i de flesta omröstningarna genom åren

svaret på ts fråga är förresten nej, däremot bytt parti inom blocket
    Alliansens politik liknar i mångt och mycket hur sossarna var på 60-70 talet. Moderaterna är ju nya arbetarpartiet som det så fint heter.
    SD har i vilket fall som helst ingen högerpolitik.
    Anonym (....) skrev 2015-03-19 06:15:17 följande:

Och vänsterns liknande fungeringar är....? Måste också vara klar högerpolitik om det är så. För att svara på frågan så självklart har jag röstat över partigränserna.

Vänstern har väl i regel inga konservativa värderingar?

OK, vad gjorde du för byte då?
    Anonym (SD?) skrev 2015-03-19 12:33:04 följande:

Alliansens politik liknar i mångt och mycket hur sossarna var på 60-70 talet. Moderaterna är ju nya arbetarpartiet som det så fint heter.

SD har i vilket fall som helst ingen högerpolitik.

Hur kan tal om nationen och fasthållande vid traditionella könsroller INTE vara höger?
  • Anonym (SD?)
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-19 14:09:13 följande:
    Hur kan tal om nationen och fasthållande vid traditionella könsroller INTE vara höger?
    Tal om nationen och traditionella? könsroller är konservativt, resten av deras politik för ökad välfärd osv är vänster. Med andra ord konservativ vänster.
    Anonym (SD?) skrev 2015-03-19 19:34:23 följande:

Tal om nationen och traditionella? könsroller är konservativt, resten av deras politik för ökad välfärd osv är vänster. Med andra ord konservativ vänster.

De vill ha välfärd och skattesänkningar på samma gång. Ekonomisk mitten.
  • Anonym (SD?)
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-19 19:53:41 följande:
    De vill ha välfärd och skattesänkningar på samma gång. Ekonomisk mitten.
    Ekonomisk mitten och Politisk vänster = Extremsossar
    Anonym (SD?) skrev 2015-03-19 20:01:38 följande:

Ekonomisk mitten och Politisk vänster = Extremsossar

Du verkar dåligt påläst.
  • Anonym (SD?)
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-19 20:14:03 följande:
    Du verkar dåligt påläst.
    Skulle jag inte säga, finns inget i SD's valprogram som skulle indikera att det är ett högerparti. Men för dig som verkar ligga långt till vänster om vänsterpartiet så kan dom säkert verka som ett högerparti.
    Anonym (SD?) skrev 2015-03-19 20:35:06 följande:

Skulle jag inte säga, finns inget i SD's valprogram som skulle indikera att det är ett högerparti. Men för dig som verkar ligga långt till vänster om vänsterpartiet så kan dom säkert verka som ett högerparti.

Jag är varken höger eller vänster, så nej.
  • Anonym (SD?)
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-19 20:55:39 följande:

Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-18 15:59:20 följande:
    Jag har också röstat MP i två val, men lutar åt V nu.   

Det ser ju ut som du är långt vänster i alla fall!

• Anonym (bondeförbundet ftw)
    Anonym (Inte än) skrev 2015-03-18 15:52:49 följande:

Nej. Är ganska ung och har bara hunnit med att rösta i två val. Röstade Mp i båda två. Hade det blivit omval hade jag däremot övervägt att rösta centern.

Jag var också ung och naiv och röstade på MP. Till skillnad från dig kom jag på bättre tankar redan till mitt andra val. =)
    Anonym (SD?) skrev 2015-03-19 21:06:28 följande:

Det ser ju ut som du är långt vänster i alla fall!
    Nej, jag gillar både rättvisa och valfrihet.
    Anonym (bondeförbundet ftw) skrev 2015-03-19 21:14:45 följande:

Jag var också ung och naiv och röstade på MP. Till skillnad från dig kom jag på bättre tankar redan till mitt andra val. =)

"Bättre tankar" är en högst subjektiv åsikt.
  • Anonym (bondeförbundet ftw)
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-19 21:55:25 följande:
    "Bättre tankar" är en högst subjektiv åsikt.
    jaså minsann...

vilka politiker är det du utfrågar?
    Anonym (bondeförbundet ftw) skrev 2015-03-19 22:39:20 följande:

jaså minsann...

vilka politiker är det du utfrågar?

Alla.
  • John D
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-19 20:55:39 följande:

Lite udda att påstå sig vara varken höger eller vänster men ändå rösta så långt åt vänster som det bara går.
    John D skrev 2015-03-20 17:37:08 följande:

Lite udda att påstå sig vara varken höger eller vänster men ändå rösta så långt åt vänster som det bara går.

MP var tidigare för BÅDE valfrihet och rättvisa, och betonade detta starkt. Därav "varken höger eller vänster".

Skulle jag rösta på Vänsterpartiet är jag fortfarande för detta, bara gillar att V betonar andra saker som MP tonat ned. V är idag ganska socialliberalt.
  • John D
    Anonym (Politikerutfrågare) skrev 2015-03-20 17:42:56 följande:
    MP var tidigare för BÅDE valfrihet och rättvisa, och betonade detta starkt. Därav "varken höger eller vänster".

Skulle jag rösta på Vänsterpartiet är jag fortfarande för detta, bara gillar att V betonar andra saker som MP tonat ned. V är idag ganska socialliberalt.
    ALLA partier är för valfrihet och rättvisa om du frågar dom, det ändrar väl inte på det faktum att vänsterpartiet är ett vänsterparti?
    Man skulle ju faktiskt kunna påstå att det nästan hörs på namnet. ;)

Sen verkar det finnas vitt skilda definition av valfrihet och rättvisa mellan partierna och dom som röstar på dom, men det är en annan diskussion.
    John D skrev 2015-03-20 17:47:44 följande:

ALLA partier är för valfrihet och rättvisa om du frågar dom, det ändrar väl inte på det faktum att vänsterpartiet är ett vänsterparti?

Man skulle ju faktiskt kunna påstå att det nästan hörs på namnet. ;)

Sen verkar det finnas vitt skilda definition av valfrihet och rättvisa mellan partierna och dom som röstar på dom, men det är en annan diskussion.

Sade inte att V inte var ett vänsterparti. Sade bara att jag inte behöver vara extremt vänster själv för att rösta på dem. Kan ju gilla endast delar av politiken.

Så resonerar nog många när de röstar, dvs att de inte får "hela paketet" med något parti, utan väljer det bästa av det sämsta.
  • Anonym (Inte än)
    Anonym (bondeförbundet ftw) skrev 2015-03-19 21:14:45 följande:

Kan faktiskt ångra min röst lite såhär i efterhand. Vid första valet kändes det helt rätt, vid andra inte alls lika självklart och med facit i hand hade jag nog röstat annorlunda.

Men men, rösten är lagd och så är det med det. Får se vid nästa val om jag kommer på "bättre tankar". :)

Svar på tråden Har du gått över blockgränserna vid något val när du röstat?