• Yonndax

Gå på kalas

Hej. Mitt barn är 4½ år och har aldrig varit på kalas förut. Men har nu blivit bjuden. Undrar dock lite hur det kommer att gå. Har aldrig varit i väg till kompis och lekt varken själv eller med oss. ( vi känner ingen som har barn ) Har heller aldrig haft hem kompisar från förskolan. Går på 1 aktivitet själv i veckan men där får vi som förälder vara med det första gångerna varje termin. Kalaset kommer att vara i 3 timmar och är lite orolig för hur reaktionen blir när vi ska lämna. Barnet som har kalaset går på samma avdelning på förskolan och de leker ofta tillsammans så där är jag inte orolig. Finns det nått vi kan göra för att förbereda det hela? Kalaset är om 2 månader så det är en bit kvar som tur är.

• Svar på tråden Gå på kalas
  • Pescetarian

Går de ut med inbjudan två månader innan?

När är osa?

• Alexi

Men varför skulle ni lämna barnet? Skulle aldrig komma på idén att lämna ett barn på ett kalas första gången.

• Mellanmjölkens land

Vi var på 4årskalas för ett par helger sen och det var bara en 5åring som blev lämnad. I det fallet stannade föräldern kvar ett tag. Övriga barn (3,5-5 år gamla) hade med en förälder hela tiden

• Yonndax

OSA är typ 2 veckor innan. Står inget i inbjudan om det är tänkt att föräldrar får/ska vara kvar. Fick inbjudan idag så vi kan ju fråga hur det har tänkt sig. Det var bara lite av en panikkänsla från min sida när jag läste inbjudan och vårt barn aldrig har blivit lämnad hos kompis eller liknande förut. Känns som att alla man hör om i den åldern är och leker själv hos andra hela tiden eller har kompisar hemma utan kompisens förälder är med hela tiden. Vi känner ingen i vår omgivning som har barn och det har inte funnits nån från förskolan som vårt barn känner att hen vill bjuda hem eller leka hos. Jag har aldrig träffat nån av föräldrarna till barnen på avdelning och mer än hälften av dem är ny varje termin så det är svårt att lära känna dem.

Känner spontat att vi gärna vill ha en förälder kvar på kalaset om det går.

• Pescetarian

De flesta stannar nog när det är 4-årskalas. Även vid 5-årskalas skulle jag gissa.

• Dixie

När barnen haft 4-årskalas har ungefär hälften av föräldrarna stannat, vid 5 -år har några stannat och när de fyllt 6 år har alla barnet velat vara själva. 

När vi har kalas brukar jag alltid koka en kanna kaffe och fixat lite småkakor, så de föräldrar som vill stanna får gärna göra det! 

TS - när du svara på inbjudan, kan du ju bara säga - detta är XX första kalas och jag vet inte hur det går om vi lämnar, så jag hoppas det är ok att jag stannar en stund! 

Svar på tråden Gå på kalas