• jmynt

ni som fött barn i v. 32 berätta!

Jag ligger inlagd med vattenavgång och är idag i v. 32+1. Nu undrar jag om det finns några snälla mammor med erfarenhet av barn födda runt dessa veckor, som vill dela med sig av sina historier. Hur har det gått vad hsr barnen dehövt hjälp med? hur länge var ni kvar på neo?

• Svar på tråden ni som fött barn i v. 32 berätta!
  • Mercurialis

Jag fick vattenavgång i vecka 32+3 när jag väntade mitt första barn. Jag låg inlagd i två veckor och var sedan hemma i två veckor och blev igångsatt i vecka 36+1.

Sonen var tillväxthämmad (-25%) och var på neonatal i åtta dygn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hondendärtjejen

Min son kom v 33+4 pga tidig vattenavgång. Kom in vid 23 tiden och fick dropp för att stanna värkarna och kortison för att skynda på lungmognaden. kl 16 nästa eftermiddag drog värkarna igång igen och dom kunde inte stoppa dom. Kl 21 födde jag en son på 2515 gr och 44 cm.

Han andades själv från första stund, fick ha honom hos mig i en timme eller två.

Sen åkte han upp på neonatal och fick ligga på värmebädd.

Bodde på neo en vecka, hade matsond i 3 v genom näsan som jag tilläggsmatade med samtidigt som jag ammade.

Vi var inskrivna på neo dom 3 veckorna men bodde hemma dom sista 2 och det kom en sköterska hem till oss varannan dag för att väga och mäta.

• yodi

Isabella föddes v 32 med akut ks ( jag hade svår hf+ hellp)

hon vägde 1640 g ( var tillväxthämmad)

hon låg i kuvös och hade cpap sina första tolv timmar, hon hade även sond samt övervakning på hur hon syresatte sig, blodtryck och puls.

sen klarade hon av att andas utan cpap och blev av med den samt flyttad till värmesäng.

hon fick komma upp till mig sin andra dag och fick då även prova att amma, hon klarade av att suga men fick inte i sig "fulla mål" det dröjde till strax innan bf innan hon klarade av att helamma.

hon låg på vanlig neo avdelning en vecka, sen fick vi flytta in på familjerum, där bodde vi båda två och jag skötte henne helt själv. hon hade kvar övervakningen och värmesängen fyra dagar in vår vecka på familjerumet sen slapp hon även det.

dagen innan hon blev två veckor så fick vi åka hem med hemsjukvård ( neo personalen kom hem till oss och vägde och mätte henne) hon hade kvar sin sond.

kring v 36 så slapp hon sonden ( hon körde då kombinationen med amning och flaskmatning med utpumpad mjölk) och strax innan bf så blev vi helt utskrivna från neo.

hon är i dag en pigg och frisk 5 åring.

• jmynt

Tack så jätte mycket för era svar. Jag vet inte vad som väntar alls nu. Läkaren vill inte stoppa det i mer än två dygn till medans barnmorskan hoppas på minst 1, 5 vecka till. Jag har en del sd nu men inget som är regelbundet. Men det känns ju inte som att lillebror kommer stanna kvar i magen i 1, 5 vecka när de slutar med behandling om två dagar. .....

• Mercurialis
    jmynt skrev 2015-03-21 16:57:53 följande:

Tack så jätte mycket för era svar. Jag vet inte vad som väntar alls nu. Läkaren vill inte stoppa det i mer än två dygn till medans barnmorskan hoppas på minst 1, 5 vecka till. Jag har en del sd nu men inget som är regelbundet. Men det känns ju inte som att lillebror kommer stanna kvar i magen i 1, 5 vecka när de slutar med behandling om två dagar. .....

Vad får du för behandling nu?

Jag hade aldrig några sammandragningar efter min vattenavgång. Läkaren sade att om jag fick sammandragningar, skulle de försöka stoppa dem tills jag hade gått 34 fulla veckor och därefter hade de fått ha sin gång.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • jmynt

Jag har haft traktocil dropp i två dygn som togs bort i dag. Nu ska jag få bricanyl spruta var 6:e timme i två dygn sen ville läkaren inte stoppa det pga infektion risken trots att jag får antibiotika. ....känns konstigt att han inte vill försöka stoppa det om det drar igång om två dagar. ..

• Mercurialis
    jmynt skrev 2015-03-21 17:14:38 följande:

Jag har haft traktocil dropp i två dygn som togs bort i dag. Nu ska jag få bricanyl spruta var 6:e timme i två dygn sen ville läkaren inte stoppa det pga infektion risken trots att jag får antibiotika. ....känns konstigt att han inte vill försöka stoppa det om det drar igång om två dagar. ..

Har du fått träffa någon för neonatal? Båda mina barn har fötts för tidigt och jag har legat inlagd innan de föddes. Båda gångerna har personal från neonatal kommit och berättat och visat bilder från avdelningen, så att jag fått en uppfattning om hur det fungerar där.
  • jmynt

Vi skulle få komma bort till neo och se hur det ser ut och så har dom varit här och berättat lite. Just nu verkar det som att de inte kommer försöka stoppa det mer efter att jag har fått åtta bricanyl sprutor och har redan fått fyra får den femte om någon timme. Så efter imorgon förmiddag är det bara att vänta och se när det startar.

Jag har iaf inte fått någon infektion ännu och det är ju bra. ......

Svar på tråden ni som fött barn i v. 32 berätta!