• LH8989

    Vända 4 åring i bilen?

    Hej, jag har en 4 åring som nu sitter i en britax two way bakåtvänt, våran bil gick sönder så vi köpte en ny av en släkting som är en äldre passat, och nu sitter dottern så trångt, hon klagar på att hon får ont i benen och vi känner att vi måste vända henne framåt, hon är 109 cm och väger 19 kg så rätt stor och lång för sin ålder, vi har kollat på bältesstolar men det är en djungel, hoppas på att någon ska kunna komma med råd, dels undrar jag om det är okej att vända henne då vi läst att dom ska sitta bakåt så länge som möjligt och även om någon kan rekomendera en bra bältesstol.

    =)

  • Svar på tråden Vända 4 åring i bilen?
  • DevilsDaughter

    Jag skulle vänta lite till med att vända... Vi är i samma sits, dottern är också fyra år och sitter trångt. Det är lockande att sätta henne i en vanlig stl (vi har större barn också så vi har redan sådana stolar).  Men skulle det hända något så är det så mycket säkrare för dem att sitta bakåtvända. Dottern klagar, men för vår del så känner jag att det helt enkelt får vara så ett tag till.

  • Tow2Mater
    LH8989 skrev 2015-03-20 19:43:57 följande:

     dels undrar jag om det är okej att vända henne då vi läst att dom ska sitta bakåt så länge som möjligt


    De ska sitta bakåt tills de fyller 18, det står i lagen!

    Eller hur var det nu....

    Visst ja - det finns ingen lag som reglerar detta!

    Funderar du verkligen på allvar på att låta främmande folk på FL bestämma detta åt dig?
  • Brumma
    Saspenberg skrev 2015-03-20 19:49:29 följande:

    du ska ej vända ungen innan den är 135 cm!


    Var har du fått den informationen ifrån?

    Bakåtvänd har inget med längd att göra utan ålder.

    Den enda längd som man skall ha koll på är att stolen är utväxt när barnets huvud når en tredjedel ovanför stolens kant.

    Rekommendationerna är att barnet bör sitta bakåtvänd tills fyra års ålder, gärna till fem år.

    Men som sagt, inte innan fyra års ålder vilket ert barn redan är.
  • LH8989
    Saspenberg skrev 2015-03-20 19:49:29 följande:

    du ska ej vända ungen innan den är 135 cm!


    Haha nej, barnet ska ha bilstol eller bälteskudde tills dom är 135!
  • LH8989
    DevilsDaughter skrev 2015-03-20 19:57:21 följande:

    Jag skulle vänta lite till med att vända... Vi är i samma sits, dottern är också fyra år och sitter trångt. Det är lockande att sätta henne i en vanlig stl (vi har större barn också så vi har redan sådana stolar).  Men skulle det hända något så är det så mycket säkrare för dem att sitta bakåtvända. Dottern klagar, men för vår del så känner jag att det helt enkelt får vara så ett tag till.


    Nej det är klart. Jag hade aldrig vänt henne om vi inte behövt köpa ny bil. I våran gamla var det inga problem. Men nu sitter hon med väldigt böjda ben och väldigt nära ryggstödet.
  • LH8989
    Tow2Mater skrev 2015-03-20 19:59:00 följande:

    De ska sitta bakåt tills de fyller 18, det står i lagen!

    Eller hur var det nu....

    Visst ja - det finns ingen lag som reglerar detta!

    Funderar du verkligen på allvar på att låta främmande folk på FL bestämma detta åt dig?


    Men inte fan vet jag. Vem man än frågar. Inte ens experter kan bestämma det åt mig. Var mer att jag ville få svar från folk med erfarenhet. Skulle lätt kunna ha henne bakåtvänd tills hon är 18 år om hon fick plats och det var säkrare. Men jag kan bara utgå från mig själv och sitta så som hon gör skulle Jag tycka var fruktansvärt jobbigt.
  • LH8989
    Brumma skrev 2015-03-20 20:06:17 följande:

    Var har du fått den informationen ifrån?

    Bakåtvänd har inget med längd att göra utan ålder.

    Den enda längd som man skall ha koll på är att stolen är utväxt när barnets huvud når en tredjedel ovanför stolens kant.

    Rekommendationerna är att barnet bör sitta bakåtvänd tills fyra års ålder, gärna till fem år.

    Men som sagt, inte innan fyra års ålder vilket ert barn redan är.


    Hade det stått till ca 4 års ålder så hade det varit lättare.. Men eftersom de säger gärna till 6 års ålder eller så länge det går. Hur länge det går vart går den gränsen liksom.. Växa ur stolen gör hon om ryggen växer 10cm men på henne växer ju bara benen känns det som.
  • Lowika

    NTF rekommenderar INTE att vända en Britax two way över huvudtaget! Den har klarat vissa kriterier för att få vändas, men i händelse av krock skulle barnets bröstkorg utsättas för båda den egna kroppstyngden och stolens tyngd. Ska ni vända; skaffa annan stol!!!

    NTF säger att det är en bra och billig bakåtvänd stol.

  • LH8989
    DevilsDaughter skrev 2015-03-20 19:57:21 följande:

    Jag skulle vänta lite till med att vända... Vi är i samma sits, dottern är också fyra år och sitter trångt. Det är lockande att sätta henne i en vanlig stl (vi har större barn också så vi har redan sådana stolar).  Men skulle det hända något så är det så mycket säkrare för dem att sitta bakåtvända. Dottern klagar, men för vår del så känner jag att det helt enkelt får vara så ett tag till.


    Hur trångt sitter hon? Min dotters knän går i höjd med bröstkorgen..
  • LH8989
    Lowika skrev 2015-03-20 20:35:34 följande:

    NTF rekommenderar INTE att vända en Britax two way över huvudtaget! Den har klarat vissa kriterier för att få vändas, men i händelse av krock skulle barnets bröstkorg utsättas för båda den egna kroppstyngden och stolens tyngd. Ska ni vända; skaffa annan stol!!!

    NTF säger att det är en bra och billig bakåtvänd stol.


    Du kanske borde läsa om trådstarten

    "vi har kollat på bältesstolar men det är en djungel, hoppas på att någon ska kunna komma med råd"
  • Lowika
    LH8989 skrev 2015-03-20 20:37:52 följande:

    Du kanske borde läsa om trådstarten

    "vi har kollat på bältesstolar men det är en djungel, hoppas på att någon ska kunna komma med råd"


    Jag läste. Men ville ändå varna för att tänka tanken att vända two-wayen.
  • LH8989
    Lowika skrev 2015-03-20 20:46:06 följande:

    Jag läste. Men ville ändå varna för att tänka tanken att vända two-wayen.


    Okej då är jag med. Helt galet att dom ens gör stolar och säger att man kan vända.. Vi köpte den enbart för det höga ryggstödet och längre stöd på sidorna så min dotter skulle få plats längre.
  • jagärjagvemärdu
    Saspenberg skrev 2015-03-20 19:49:29 följande:

    du ska ej vända ungen innan den är 135 cm!


    Inte vända innan man är 135 cm? Oj oj oj då hade jag suttit vänd till jag var 10 år!
  • DevilsDaughter
    LH8989 skrev 2015-03-20 20:36:05 följande:
    Hur trångt sitter hon? Min dotters knän går i höjd med bröstkorgen..
    Hmm: Ska kolla nästa gång hon sitter i den, har inte tänkt riktigt på hur hon sitter med benen, men kan tänka mig att det är ngt liknande.
  • Nyfikna72

    Vi har vänt våran tjej som är nyss fyllda tre år.............sug på den ni !!

    Kan ju inte ha ungen sitta som en märla i stolen....

  • LH8989

    med lite hjälp av en expert så fick vi dit stolen längre ut på sätet, stolen satt både bättre och min dotter fick mer plats, så nu kan hon sitta där iaf 6 månader till:D

Svar på tråden Vända 4 åring i bilen?