Min son är 11 år och är 131 cm
Min son är 11 år och 131 cm. Han är överlägset kortast i klassen av alla. Vi föräldrar är långa och vi vet att han har sen skelettmognad. Jag undrar om det finns någon här med samma situation?
Min son är 11 år och 131 cm. Han är överlägset kortast i klassen av alla. Vi föräldrar är långa och vi vet att han har sen skelettmognad. Jag undrar om det finns någon här med samma situation?
Vad säger skolläkaren?
Nja vi har ju gjort massa utredningar o så och det är redan klart, jag är mer nyfiken på om det finns fler med samma "situation". Jag tänker på hur de bli bemötta, om det finns någon som har varit i samma längd o tid men som nu har gått igenom puberteten med en sen skelettmognad. Hur blev det osv.
Han är en glad o go kille men som ibland blir retad andra barn. Han själv tycker att han är ensammast i världen med detta "problem". Vi jobbar stenhårt med hans självförtroende men som tyvärr bryts ner av andra barn.
En jag känner var väldigt kort och hade inte kommit in i puberteten alls vid 15 års ålder. Alltså inte målbrottet heller och han var väldigt kort. Fick ta hormonspruta för att få igång utvecklingen.
Hej jag har varit mef om samma sak. Växte som alla andra under pubereteten men. Blrjade vid 14. Hur ser han ut nu och hur lång är han?
Sånt kan vara klurigt, runt den åldern var jag bland de längsta i klassen (Om inte längst) Nu i vuxen ålder är jag rena rama puttefnasken jämfört med mina vänner som gick i samma klass.
Sånt kan vara klurigt, runt den åldern var jag bland de längsta i klassen (Om inte längst) Nu i vuxen ålder är jag rena rama puttefnasken jämfört med mina vänner som gick i samma klass.
Försenad sklettmognad innebär att sklettet utvecklats långsammare än genomsnittligt. Jag själv har varit med om det. Då sklettet var 2 år efter riktiga ålder. Är 24 idag och vad läkaren sa så kan sklettet växa i sena tånoren med så man kan få en tillväxt rush då med. Det snackades om tillväxthormon när ja va 9-10 men morsan sa nej. Läkaren sa att de va menat till att jag ska bli vad ja bli så det va kanske lika bra att man inte tog det. Jag övervann nästan det med bara mat men man hade kunnat må bättre jag ville verkligen ha hormonerna.Det är ren otur att ha den sjukdomen så ni som märker det på era barn tidigt behandla med hormoner så det har en chans att komma ikapp. Det är värt risken.endå om risken är att man kan fö tidigare än man ska. Mvh
Är det någon som varit med om samma sak? Nyfiken på hur det slutade utan någon behandling
Min son är 11 år och 130 cm men äter dåligt så beror nog på det. Killar har väl en tendens att växa fort när de kommit in i puberteten ordntligt vilket han inte har. Föräldrar normallängd.
Kolla upp det kan vara någon sklettsjukdom .
Förstår att det är ungefär 100% off-topic (och vill inte vara respektlös), men är rätt desperat. Skriver just nu på mitt kandidatarbete om böcker och ungdomar. Undersöker hur man kan utforma omslag för att få killar mer intresserade av läsning. Det skulle hjälpa mig något ENORMT om ni ville dela denna vidare till söner/bekanta i tonåren. Det är ju så viktigt att unga läser böcker. Stort tack! goo.gl/forms/Twie6m1Nf0g1w3Y82