• Anonym (uppgiven)

Var vänder man sig vid partners alkoholmissbruk?

Min man verkar äntligen ha insett att han har problem med alkoholen och vill ta emot hjälp. Han säger också att han vill ha hjälp med "livets frågor" (detta brukar komma fram när han är full eller bakfull. När han är nykter så verkar han normal och harmonisk). Jag har sagt att jag ska hjälpa honom att få tag i professionell hjälp. Jag klarar inte av att hjälpa honom själv, jag har försökt med det i 14 år.
    Så vart vänder man sig? Vårdcentralen? Familjerådgivning? Jag kan inget sånt här. Jag har iaf satt ner foten nu och sagt att vi inte dricker eller bjuder gäster på alkohol i det här huset längre. Jag har inga problem med att avstå, jag har aldrig druckit speciellt mycket. 

• Svar på tråden Var vänder man sig vid partners alkoholmissbruk?
  • Anonym (a)

Du vänder dig till Socialkontoret.

• Nyfikna72

Låter som AA skulle vara en bra början, där kan man prata om precis vad man vill.

• Anonym (Soc.)

Första steget, innan soc, är primärvården dvs vårdcentralen. Har du tur bor du på en ort som har en särskild beroendemottagning. Var bor ni? Primärvården kan erbjuda provtagning, stödkontakt och eventuell medicinering så som antabus eller sugdämpande. AA- kan vara ett utmärkt komplement om man känner att man passar in i det sammanhanget. Om dessa åtgärder inte räcker till kan man vända sig till socialtjänsten och ansöka om exempelvis behandlingshem eller behandlingsprogramm i öppenvård i komunens regi.

• Anonym (Sofie)

Det brukar finnas Öppenvårdsmottagningar för missbruksproblem.
    Ex.vis finns det Öppenvårdshuset Gustav i Malmö dit man kan gå kostnadsfritt och helt anonymt!

Googla efter liknande beroende på var ni bor!

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Sofie) skrev 2015-03-22 15:59:43 följande:

Det brukar finnas Öppenvårdsmottagningar för missbruksproblem.
    Ex.vis finns det Öppenvårdshuset Gustav i Malmö dit man kan gå kostnadsfritt och helt anonymt!

Googla efter liknande beroende på var ni bor!

Dessa kan man alltså kontakta SJÄLV utan att gå via någon myndighet eller liknande.
    Sök efter öppenvårdsbehandling om det känns bättre att komma själv först, utan andra myndigheters involvering.
  • Anonym (han svarade)

Han ska uppsöka beroendemottagningen i er hemkommun.

• Anonym (uppgiven)

Tusen tack för alla svar! Jag var faktiskt rädd att posta detta eftersom jag trodde att jag bara skulle få svar som "lämna honom" och liknande. Jag tror att vi börjar med vårdcentralen och ser vad de kan hjälpa till med. Om inte annat så kan de kanske slussa oss vidare. Vi bor i en rätt liten stad så jag vet inte om det finns särskilda beroendemottagningar här, men då får vi väl åka till någon annan större stad i närheten. 

• Anonym (a)

Det allra viktigaste är att ni tagit tag i det, för det finns hjälp att få, för ensam är inte stark i alla lägen.

• Anonym (Mia)

Jag fick själv tipset om alkoholhjalpen.se och det är en jättebra sida. Det kanske inte räcker med bara den, men det är toppen att ha något som finns där 24/7 där man kan skriva i forum och läsa på.

• Anonym (uppgiven)

Tack snälla

• Anonym (uppgiven)

Tack snälla

• liindaa

Hej! Jag tror att AA kanske har hjälp för anhöriga också...? Kanske värt att testa ändå! 

Lycka till! 
    Linda 

Svar på tråden Var vänder man sig vid partners alkoholmissbruk?