• Pescetarian

Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?

Ännu en makaronitråd!

Frågan ni skall bevara står i RUBRIKEN (samt här nedan). ;)

Anser ni att 0,75 dl OKOKTA makaroner är för mycket, för lite, eller alldeles lagom för en fyraåring att äta?

(En portion: 0,75 dl okokta makaroner, 4 köttbullar, grönsaker).

Ni som anser att mängden är FÖR MYCKET, - hur mycket skulle NI ge en fyraåring?

Ni som anser att mängden är FÖR LITE, - hur mycket skulle NI ge en fyraåring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?
  • Natulcien
    K med lilla E skrev 2015-03-23 13:39:23 följande:

Men herre gud, håller alla människor på och MÄTER och VÄGER vad de äter??!!

Jag kokar en kastrull med makaroner (utan att mäta ett dugg) och alla får äta hur mycket eller hur lite de vill, bara de blir mätta. Vi räknar inte köttbullar heller faktiskt i vår familj, i bland blir man mätt på två och ibland vill man kanske ha 16, inget som någon håller koll på alls.

Nej, det gör inte alla. Jag har aldrig någonsin mätt pasta... Jag mäter bara när jag bakar. Då är det ju ganska viktigt att det blir rätt...

För övrigt lagar vi och sen äter vi. Utan mått.
  • nozpa

Mäter aldrig upp maten. Och just makaroner äter vi 3 ggr om året. Men min 3½ åring äter max 10 pastafjärilar. Så 4 köttbullar hade varit för lite för henne. Hon får äta hur mycket/lite hon vill. Brukar bli mest köttbullar och paprika och ingen pasta i de lägena.

För mig är det omöjligt att säga om det är mycket eller lite. Hur äter barnet under resten av dagen? 2 tuggor morot? Eller äter barnet 2 mackor, 3 bananer, 2 ägg, 2 dl gröt, 1 hg lösgodis, 1 burk läsk och 5 glas saft för att runda av med en ½ pizza på kvällen?

• tjockobbe

Mäta och väga maten?? Men snälla. Gör ordentligt med mat så alla kan äta så de blir mätta. Blir det över så har du väl en frys. Kasta låter överdrivet.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • K med lilla E
    tjockobbe skrev 2015-03-23 18:21:42 följande:

Mäta och väga maten?? Men snälla. Gör ordentligt med mat så alla kan äta så de blir mätta. Blir det över så har du väl en frys. Kasta låter överdrivet.

Men frysta makaroner? Nja Obestämd
  • Aniiee
    K med lilla E skrev 2015-03-24 08:16:32 följande:
    Men frysta makaroner? Nja Obestämd
    Jodå. Bara att slänga ned i en ostsås med lite bacon och cayennepeppar så är man hemma.

0.75 dl makaroner, okokt volym, till en fyraåring? Tja, beror väl på makaronerna och på 4-åringen?
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Duckan

Här måttar vi allt på en höft så att säga. 0,75 dl makaroner är säkert ungefär vad dotter ätit, men fler än 4 köttbullar var det på tallriken.

• tjockobbe
    K med lilla E skrev 2015-03-24 08:16:32 följande:

Men frysta makaroner? Nja

Det går alldeles utmärkt.

Det är väl bättre att äta lite makaroner som varit frysta och kanske har något försämrad smak (men det är verkligen marginellt) än att stå och mäta maten och alla kanske inte blir mätta.
    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • K med lilla E
    tjockobbe skrev 2015-03-24 11:03:42 följande:

Det är väl bättre att äta lite makaroner som varit frysta och kanske har något försämrad smak (men det är verkligen marginellt) än att stå och mäta maten och alla kanske inte blir mätta.
    Skulle aldrig falla mig in att mäta makaroner. Blir det över så gör jag antingen en matlåda eller slänger bort det.

Jag mäter endast när jag bakar. Jo ris också, jag är dålig på att höfta där..
  • K med lilla E
    Aniiee skrev 2015-03-24 08:23:24 följande:
    Jodå. Bara att slänga ned i en ostsås med lite bacon och cayennepeppar så är man hemma.

0.75 dl makaroner, okokt volym, till en fyraåring? Tja, beror väl på makaronerna och på 4-åringen?
    Då fryser jag nog bara ostsåsen och kokar nya makaroner tror jag.
  • Aniiee
    K med lilla E skrev 2015-03-24 11:34:45 följande:
    Då fryser jag nog bara ostsåsen och kokar nya makaroner tror jag.
    Jag menade att slänga ned frysta makaroner i en färsk, nygjord ostsås =P
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Natulcien
    tjockobbe skrev 2015-03-24 11:03:42 följande:

Man behöver inte ens frysa dem. Kokt pasta håller sig jättebra i kylen i flera dagar.
  • En blå giraff
    Pescetarian skrev 2015-03-22 17:23:42 följande:
    Jag brukar göra mellan 0,50-0,75 dl. Det är ju ingen större skillnad. Jag brukar "sikta" på 0,50, men ibland blir det typ 15 makaroner till och då hamnar man på 0,75-sträcket.

Hur mycket åt din yngsta då?
    Yngsta äter typ 2-3 tuggor vid en normal måltid.... Han är väldigt liten i maten för det mesta men än frisk och glad ändå.
  • tomsfru

ehm... min 2-åring äter 1 dl gammeldags idealmakaroner o 4-5 köttbullar, så jag skulle nog ge mer än så iaf... hon är ingen tungviktare heller med sina 12,5 kg o 89,5 cm

Svar på tråden Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?