Inlägg från: K med lilla E |Visa alla inlägg
  • K med lilla E

Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?

Men herre gud, håller alla människor på och MÄTER och VÄGER vad de äter??!!

Jag kokar en kastrull med makaroner (utan att mäta ett dugg) och alla får äta hur mycket eller hur lite de vill, bara de blir mätta. Vi räknar inte köttbullar heller faktiskt i vår familj, i bland blir man mätt på två och ibland vill man kanske ha 16, inget som någon håller koll på alls.

• K med lilla E
    Butterscotch skrev 2015-03-23 13:56:21 följande:
    Jag försöker laga så mycket mat som det kommer att gå åt så ja, naturligtvis mäter eller räknar jag så att jag inte 1) lagar för lite mat så att alla går från bordet hungriga eller 2) lagar för mycket mat som får slängas.

Man behöver ju inte överdriva när man mäter/räknar men man vet ju oftast om det kommer att gå åt 2 eller 10 köttbullar per person i snitt och därmed anpassar man mängden mat man tillagar därefter.
    Jag lagar alltid för mycket mat, vi gör matlådor att ta med till jobbet, slänger ingen mat.
  • K med lilla E
    Butterscotch skrev 2015-03-23 14:53:02 följande:
    OK. Vi gör inga matlådor alls, och den enda som inte har något emot att äta rester verkar vara jag i vår familj...
    Jag gillar egentligen inte heller rester, men jag är alldeles för snål för att äta lunch ute fem dagar i veckan Solig.
  • K med lilla E
    tjockobbe skrev 2015-03-23 18:21:42 följande:

Mäta och väga maten?? Men snälla. Gör ordentligt med mat så alla kan äta så de blir mätta. Blir det över så har du väl en frys. Kasta låter överdrivet.

Men frysta makaroner? Nja Obestämd
  • K med lilla E
    tjockobbe skrev 2015-03-24 11:03:42 följande:
    Det går alldeles utmärkt.

Det är väl bättre att äta lite makaroner som varit frysta och kanske har något försämrad smak (men det är verkligen marginellt) än att stå och mäta maten och alla kanske inte blir mätta.
    Skulle aldrig falla mig in att mäta makaroner. Blir det över så gör jag antingen en matlåda eller slänger bort det.

Jag mäter endast när jag bakar. Jo ris också, jag är dålig på att höfta där..
  • K med lilla E
    Aniiee skrev 2015-03-24 08:23:24 följande:
    Jodå. Bara att slänga ned i en ostsås med lite bacon och cayennepeppar så är man hemma.

0.75 dl makaroner, okokt volym, till en fyraåring? Tja, beror väl på makaronerna och på 4-åringen?
    Då fryser jag nog bara ostsåsen och kokar nya makaroner tror jag.
Svar på tråden Är 0,75 deciliter OKOKTA makaroner mycket eller lite för en FYRAÅRING?