• Boombom

Skaffa hund eller inte?

Hej!

Kan börja med att säga att jag är 16 & fortfarande går i skolan.
    Jag har länge tänkt på att skaffa hund men det har aldrig blivit av tyvärr.
    Men nu i sommar vill jag verkligen ha en hund som jag kan gå ut med & leka osv.
    Men problemet är tiden såklart..
    Är rädd att hunden inte kommer få så mycket tid som den behöver. Att den kommer få vara ensam hemma för länge.
    Mamma jobbar heltid ( 09:00 - 16:30 ), pappa jobbar inte heltid ( 08:30 - 12:00 ) han får lunch vid 12 & eftersom vi bor väldigt nära hans jobb så kan han hinna hem & gå ut på en kissrunda med hunden. Sen måste han till jobbet igen vid 13:30 & kommer hem vid 16:00 eller tidigare.
    Jag slutar för det mesta 15:00 ibland tidigare. Så jag är hemma ungefär 15:30.
    Skulle det funka? Skulle vi kunna ta hand om en hund? skulle vi ha tid med en hund eller inte?
    En annan grej som jag har funderat över väldigt många gånger är hur i helvete har andra människor tid med en hund? Alltså de som jobbar heltid? Känner många som jobbar heltid & tom har 2 hundar. Hur gör de? Hur gör ni?
     Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Skaffa hund eller inte?
  • Anonym (hundägare)

En valp ska överhuvudtaget inte lämnas ensam. Fram till ett års ålder bör den inte vara ensam mer än ett par timmar åt gången. Men det där är ju en smaksak. Men vill man ha hela möbler hemma så får man se till att ensamträna den långsamt och noggrant. Och inte lämna ensam för länge förrän den är vuxen.

Ser jag till era tider tycker jag inte ni ska ha hund. I så fall anlita dagmatte.

Många har hundar och jobbar heltid. Det är riktigt. Men man kan inte ha valp och jobba på det sätt ni gör. Vuxna hundar klarar sig utmärkt fyra timmar om de lärt sig vara ensamma och att ägarna har gjort det på rätt sätt. Enligt lag får en hund inte vara ensam längre än fyra timmar. För en liten valp är det direkt skadligt att lämna ens två timmar.

Jag tycker du och din familj skall läsa på. Finns massor av böcker om valpens första tid. Hur man fostrar en hund. Hur man tränar en hund att vara själv. Hur man renlighetstränar en valp. Det känns som om ni måste bli mycket mer kunniga i hundhållning innan ni ens tänker på att ta hem en hund.

• Dexter dot com

Alla jag känner som jobbar heltid har dagis/dagmatte eller jobbar olika tider så hunden inte behöver vara ensam mer än några timmar per dag. Själv jobbar jag natt och deltid för att kunna ha hund och min maxgräns är 4 timmars ensamhet per dygn, alltså inte 4 timmar och 4 timmar till efter en rastning mitt på dagen. Jag ser ingen vits med att ha hund då den ska sova bort 2/3 av sitt liv.

Fundera på om du verkligen bara vill gå i skolan och sen vara med hunden och hur gör du när du börjar jobba? En hund lever ju länge och du bör ha en plan hur du löser det hela i framtiden. Är alla i familjen lika hundintresserade som du och är dina föräldrar beredda att betala för hela kalaset och engagera sig i kurser, träning mm? 

Hundvakt är ju ett måste för er och det är inte det lättaste att hitta någon som vill passa en valp som inte är rumsren och inte ensamhetstränad. Även om du skaffar valpen i början på sommarlovet är det fortfarande en ung valp när du börjar skolan igen. En lösning är ju om dina föräldrar kan ta semester innan och efter ditt lov så ni kan vara hemma lite längre med valpen innan den ska skolas in hos dagmatten.

• Ebbagr

Hej! Jag är själv en tjej på 16 år som ska skaffa hund nu till sommar. en finsk lapphund och tiden är oftast det största problemet. Jag går själv gymnasie och jag bor väldigt nära skolan så jag kan lätt gå hem på ett hål eller lunch för att gå ut med hunden. Sen jobbar ju såklart också mina föräldrar, men min pappa har troligen möjligheten att ändra skift till em så han börjar 2 vilket då blir att hunden endast behöver vara ensam 1/2 timmar. detta är då såklart till en början, sen när hunden är mogen och klarar sig ensam så kommer jag lämna hunden ensam hemma. Många säger att man inte alls får lämna en hund ensam men som du säger hurfan klarar alla andra att ta hand om en hund. Vissa hundar lär sig dock inte att vara ensam hemma så då är det ett problem men får man hunden att klara sig själv så är det inga problem. Det är många som sagt till mig att det faktiskt är nu som är den bästa tiden att ha hund. hur man tolkar det får man välja själv men jag tycker också det är så. Jag har tex 3 månader att uppfostra valpen på heltid om man säger så, hunden är inte alls färdig uppfostrad då men då har man kommit en bra bit iallafall!.

Hade du velat snacka privat? :)

• Anonym (.)
    Anonym (hundägare) skrev 2015-03-22 21:58:58 följande:

En valp ska överhuvudtaget inte lämnas ensam. Fram till ett års ålder bör den inte vara ensam mer än ett par timmar åt gången. Men det där är ju en smaksak. Men vill man ha hela möbler hemma så får man se till att ensamträna den långsamt och noggrant. Och inte lämna ensam för länge förrän den är vuxen.

Ser jag till era tider tycker jag inte ni ska ha hund. I så fall anlita dagmatte.

Många har hundar och jobbar heltid. Det är riktigt. Men man kan inte ha valp och jobba på det sätt ni gör. Vuxna hundar klarar sig utmärkt fyra timmar om de lärt sig vara ensamma och att ägarna har gjort det på rätt sätt. Enligt lag får en hund inte vara ensam längre än fyra timmar. För en liten valp är det direkt skadligt att lämna ens två timmar.

Jag tycker du och din familj skall läsa på. Finns massor av böcker om valpens första tid. Hur man fostrar en hund. Hur man tränar en hund att vara själv. Hur man renlighetstränar en valp. Det känns som om ni måste bli mycket mer kunniga i hundhållning innan ni ens tänker på att ta hem en hund.

Detta med att lämna en hund mer än 4h tror jag inte stämmer, många säger 6h och vissa tom 8h. Men 4h tror jag inte stämmer :p
  • Rainbow gg

Men hörni.. Den kommer knappt ens hinna bli rumsren. Blir mamma och pappa verkligen så glada när de kommer hem till ett nerpissat hus?

Valpen ska inte lämnas ensam alls. När man ensamhetstränar så är det SEKUNDER man är ifrån hunden och inte timmar. Får man en nervös och ängslig hund så är det inget som går att träna bort direkt utan då måste man vara hemma helt enkelt.

Jag har en granne under mig som inte ensam tränat sin 1åring alls typ - eller rättare sagt tyckte att det går bra att träna genom att börja med några timmar. Den stackars hunden står och ylar hela dagarna.

Sen är det skitsamma vad som står i lagen, för det är inte ett dugg shysst att skaffa en hund som man planerar att vara borta ifrån.

Jag är ifrån min hund max fyra timmar per dygn och jag är aldrig iväg varje dag ens. Min hund skulle bli jätte ledsen om jag och sambon spenderade så lite tid med honom.

• Anonym (Jysal)

Så som er familjs schema ser ut, så tycker iaf jag det verkar perfekt. Klart hunden kan vara ensam större delen av för och eftermiddagen.
    Det viktiga är morgonpromenad, lunchpromenad och sedan kvällspromenad. Hunden måste ju få göra sina behov åtminstone. Om du och morsan kör morgon/kväll så kan farsan ta hand om promenaden mitt på dagen! Prefekt ju!:)

• Dexter dot com
    Anonym (.) skrev 2015-03-23 18:56:38 följande:
    Detta med att lämna en hund mer än 4h tror jag inte stämmer, många säger 6h och vissa tom 8h. Men 4h tror jag inte stämmer :p
    Rekommendationen är att vuxna hundar måste rastas var 6:e timme, valpar och äldre hundar oftare. Valpar under 4 månader får endast lämnas väldigt korta stunder dvs nån minut när man tex ensamhetstränar den.
    Rekommendationerna från JBV finns för att Länsstyrelsen ska ha något att gå efter i vanvårdsärenden dvs extremfall, alltså inget som normala hundar bör utsättas för.
    4 timmar tycker jag är en bra gräns om hunden klarar av det vill säga och den är motionerad och aktiverad innan och efter.
Svar på tråden Skaffa hund eller inte?