Exet struntar i kommunikation - TR nästa?
Hej
Beklagar en lång story men jag behöver goda råd gällande ett föräldrasamarbete som helt har havererat.
Har 2 barn, 10 och 12 år, har varit skilda i 8 år allt funkade bra, vi delade kostnader, hjälpte varandra vid jobbresor, gick tillsammans på Lucia, skolavslutningar mm, allt med fokus på barnen, fram till dess att Xet blev ihop med min bästa vän. Vänskapen upphörde när detta blev uppenbart för mig. Från det att de blivit ett officiellt par så har Xet börjat strula och krävt en massa ändringar för att "få sitt nya liv" att gå ihop. Jag hade svårt att se att mitt liv skulle behöva ändras för att han blir sambo, men vi bytte överlämningsdag, vi fick efter mkt bråk ihop ett schema som styr det praktiska men ingen ök kring det ekonomiska, och ingen "klausul" om att visa flexibilitet mot barnens önskningar. Jag har inte tagit upp en ny relation med hans sambo - det finns inget förtroende kvar- vilket gjort Xet mkt besviken. Och "kan jag inte acceptera hans nya familj så skall det inte vara något samarbete". Han krävde att jag inte skulle gå och titta på barnens aktiviteter när han hade dem, vilket jag inte gick med på eftersom jag är övertygad om att barnen uppskattar att båda föräldrarna stöttar vid match/skolavslutningar mm. Följden blev att min son inte fick spela mer än en enda match förra året, Xet har inte gått på skolaktiviteter. Saker som vi gjort för barnen före hans förhållande vägrar han att gå med på nu trots att barnen ber om det, han svarar inte på mail/sms/tfn eller så svarar han efter ca 1 -2 veckor. Vi delar inte längre på kostnader för barnen, ex ytterkläder, skor, skidor (han åker inte skidor) eftersom han inte kommit överens med mig om att saker skall inhandlas. Han har sagt åt sonen att inte spela ishockey för att det är den dyraste sporten och jag antar att alt detta bottnar i att sambon är väldigt snål (även mot sina egna barn). Det är svårt att komma överens med någon som inte kommunicerar. Han är oerhört motsträvig till att låta barnen ha fritidsaktiviteter - det blir för mycket (och för dyrt) för den nya familjen om alla 4 barn skall ha aktiviteter - deras schema blir jobbigt. Jag svarar att fokus måste vara vad VÅRA barn vill göra (träning ca 2 ggr/vecka och match 1 ggr/vecka är helt normalt nästan lite för 10-12 åringar). Ergo blir barnen lidande som hamnar i ett väldigt limbo om de får vara med i aktiviteten eller inte. Han kräver att allt skall förankras med honom - men har man inte som förälder en skyldighet att ställa upp för sina barn och hjälpa dem att hålla på med sina fritidsaktiviteter? Vi tjänar bra båda, Xet 20k mer än mig, och vi båda jobbar hyfsat och i stort sett lika mycket. 10 åringen har berättat att han inte trivs hos pappa och vill bo mer hos mamma än pappa men vill inte säga ngt till pappa för att pappa riskerar att bli ledsen. 12 åringen har väldigt ofta huvudvärk, magont hemma hos mig och skall stanna hemma från skolan och vara sjuk. Jag har i månder försökt få till samarbetssamtal hos kommunen men Xhar uteblivit från 2 bokade möten och kan inte säga om han tänker delta eller inte. Vi kan inte kommunicera själva eftersom jag upplever att hans prio inte är våra barns bästa utan hans (och/eller sambons) bästa. Han anser att jag endast driver min egen vilja och "har inget att säga till mig så länge jag inte visar respekt för hans önskemål" (tex att jag skall utebli från barnens matcher/skolhändelser när det är hos honom, att jag skall ta ansvar för att hans sambos son kommer till fotbollsträningen). Vid sällsynta samtal kräver han att jag skall bara ställa frågor han kan svara ja eller nej på, men det slutar alltid med bråk (även om barnen är med honom och hör alla otrevligheter han säger).
Jag vill ha delad vårdnad med VV boende men med flexibilitet för barnens önskan, att vi båda betalar skor/jagckor/utrustning att vi båda stöttar barnen i deras frititidsaktiviteter. Är detta för mycket begärt??
Finns det någon som ser en annan utväg än att ta oss till tingsrätten?
Finns det goda råd tar jag tacksamt emot dem!!