• Fiskemamma

Exet struntar i kommunikation - TR nästa?

Hej
    Beklagar en lång story men  jag behöver goda råd gällande ett föräldrasamarbete som helt har havererat.
    Har 2 barn, 10 och 12 år, har varit skilda i 8 år allt funkade bra, vi delade kostnader, hjälpte varandra vid jobbresor, gick tillsammans på Lucia, skolavslutningar mm, allt med fokus på barnen, fram till dess att Xet blev ihop med min bästa vän. Vänskapen upphörde när detta blev uppenbart för mig. Från det att de blivit ett officiellt par så har Xet börjat strula och krävt en massa ändringar för att "få sitt nya liv" att gå ihop. Jag hade svårt att se att mitt liv skulle behöva ändras för att han blir sambo, men vi bytte överlämningsdag, vi fick efter mkt bråk ihop ett schema som styr det praktiska men ingen ök kring det ekonomiska, och ingen "klausul" om att visa flexibilitet mot barnens önskningar. Jag har inte tagit upp en ny relation med hans sambo - det finns inget förtroende kvar- vilket gjort Xet mkt besviken. Och "kan jag inte acceptera hans nya familj så skall det inte vara något samarbete". Han krävde att jag inte skulle gå och titta på barnens aktiviteter när han hade dem, vilket jag inte gick med på eftersom jag är övertygad om att barnen uppskattar att båda föräldrarna stöttar vid match/skolavslutningar mm. Följden blev att min son inte fick spela mer än en enda match förra året, Xet har inte gått på skolaktiviteter. Saker som vi gjort för barnen före hans förhållande vägrar han att gå med på nu trots att barnen ber om det, han svarar inte på mail/sms/tfn eller så svarar han efter ca 1 -2 veckor. Vi delar inte längre på kostnader för barnen, ex ytterkläder, skor, skidor (han åker inte skidor) eftersom han inte kommit överens med mig om att saker skall inhandlas. Han har sagt åt sonen att inte spela ishockey för att det är den dyraste sporten och jag antar att alt detta bottnar i att sambon är väldigt snål (även mot sina egna barn). Det är svårt att komma överens med någon som inte kommunicerar. Han är oerhört motsträvig till att låta barnen ha fritidsaktiviteter -  det blir för mycket (och för dyrt) för den nya familjen om alla 4 barn skall ha aktiviteter  - deras schema blir jobbigt. Jag svarar att fokus måste vara vad VÅRA barn vill göra (träning ca 2 ggr/vecka och match 1 ggr/vecka är helt normalt nästan lite för 10-12 åringar). Ergo blir barnen lidande som hamnar i ett väldigt limbo om de får vara med i aktiviteten eller inte. Han kräver att allt skall förankras med honom - men har man inte som förälder en skyldighet att ställa upp för sina barn och hjälpa dem att hålla på med sina fritidsaktiviteter? Vi tjänar bra båda, Xet 20k mer än mig, och vi båda jobbar hyfsat och i stort sett lika mycket. 10 åringen har berättat att han inte trivs hos pappa och vill bo mer hos mamma än pappa men vill inte säga ngt till pappa för att pappa riskerar att bli ledsen. 12 åringen har väldigt ofta huvudvärk, magont hemma hos mig och skall stanna hemma från skolan och vara sjuk. Jag har i månder försökt få till samarbetssamtal hos kommunen men Xhar uteblivit från 2 bokade möten och kan inte säga om han tänker delta eller inte. Vi kan inte kommunicera själva eftersom jag upplever att hans prio inte är våra barns bästa utan hans (och/eller sambons) bästa. Han anser att jag endast driver min egen vilja och "har inget att säga till mig så länge jag inte visar respekt för hans önskemål" (tex att jag skall utebli från barnens matcher/skolhändelser när det är hos honom, att jag skall ta ansvar för att hans sambos son kommer till fotbollsträningen). Vid sällsynta samtal kräver han att jag skall bara ställa frågor han kan svara ja eller nej på, men det slutar alltid med bråk (även om barnen är med honom och hör alla otrevligheter han säger).

Jag vill ha delad vårdnad med VV boende men med flexibilitet för barnens önskan, att vi båda betalar skor/jagckor/utrustning att vi båda stöttar barnen i deras frititidsaktiviteter. Är detta för mycket begärt?? 
    Finns det någon som ser en annan utväg än att ta oss till tingsrätten?
    Finns det goda råd tar jag tacksamt emot dem!!

• Svar på tråden Exet struntar i kommunikation - TR nästa?
  • Söder73

Det är inte för mycket begärt men tyvärr verkar det inte bli som du vill. Familjerätten är ju en bra ide men då kräver det ju att han kommer. Jag tycker du ska släppa detta åtminstone för en period och låta barnen bo mer hos dig om de vill. Det är säkert omtumlande för dem att pappa är annorlunda och behöver just nu vara med sin mamma " där allt är som vanligt". Förhoppningsvis får pappan då en insikt att han är på väg att förlora sina barn och kanske blir mer samarbetsvillig. Hoppas mitt förslag är till hjälp!

• Anonym (!)

De har fått två "syskon" och således blivit en större familj.

I en stor familj får man kompromissa och man kan inte räkna med att få och få göra allt.

• DickRex
    Anonym (!) skrev 2015-03-22 22:55:53 följande:

I en stor familj får man kompromissa och man kan inte räkna med att få och få göra allt.

Du kanske inte läste hela, för nu är det i alla fall inte bra (kanske inte något) den större familjen som är orsak till de problem TS beskriver. Sedan så har väl pappan samma ansvar mot sina barn oavsett vad han gör för val i övrigt eller?
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • AnnaZL

Ditt ex verkar jättejobbigt och oempatiskt, men varför kan du inte köra lite ge och ta?

Det viktigaste kanske är att barnen får ha sina fritidsaktiviteter, inte att du absolut måste se varje match?

Och varför slutade du umgås med din vän för att exet blev tillsammans med henne om ni ändå varit skilda ett bra tag? Det verkar ju bara ha skapat problem.

Sluta bråka inför barnen, ha ett vuxenmöte och red upp saker. Skaffa psykolog till barnen, hur kul är det att ha ont i magen hela tiden?

• Fiskemamma
    AnnaZL skrev 2015-03-23 05:58:28 följande:

Ditt ex verkar jättejobbigt och oempatiskt, men varför kan du inte köra lite ge och ta?

Det viktigaste kanske är att barnen får ha sina fritidsaktiviteter, inte att du absolut måste se varje match?

Och varför slutade du umgås med din vän för att exet blev tillsammans med henne om ni ändå varit skilda ett bra tag? Det verkar ju bara ha skapat problem.

Sluta bråka inför barnen, ha ett vuxenmöte och red upp saker. Skaffa psykolog till barnen, hur kul är det att ha ont i magen hela tiden?

Absolut redo att kompromissa men omöjligt att ha ett vuxenmöte eftersom han kräver att jag skall göra anpassningar för att underlätta för hans nya familj innan han ens kan prata om vad som är viktigt för våra barn. Skall jag verkligen bli överkörd och ställa upp för sambons barn när mina barns pappa inte ställer upp för mina barn?
  • Fiskemamma
    AnnaZL skrev 2015-03-23 05:58:28 följande:

Kompisen var mitt största stöd under skilsmässan och min bästa vän. Jag märkte naturligtvis att exet och vännen hade en flört och inledde en relation. Pratade med kompisen som hela tiden förnekade allt. Till slut ledsnade jag på att hon ljög och lade ner vänskapen. Jag ser ingen anledning till att ta upp den igen. Däremot är jag artig när jag träffar henne.
  • Fiskemamma
    DickRex skrev 2015-03-23 00:40:55 följande:
    Du kanske inte läste hela, för nu är det i alla fall inte bra (kanske inte något) den större familjen som är orsak till de problem TS beskriver. Sedan så har väl pappan samma ansvar mot sina barn oavsett vad han gör för val i övrigt eller?
    Jag håller med dig. Om man läser på div SoS riktlinjer så skall barens bästa vara det som styr, tom över vad som är mest enkelt/önskvärt för föräldrarna.
    Det finns väl inte många föräldrar som verkligen gillar att gå upp tidigt på helgerna för att skjutsa till aktiviteter jämfört med att få en soft morgon-  men det är bara något man gör för att det är ens ansvar. Sedan är det ju naturligtvis jättekul när man är uppe och igång.
  • Fiskemamma
    Anonym (!) skrev 2015-03-22 22:55:53 följande:

I den nya familjen är de fortfarande 1 vuxen per 2 barn med tillgång till 1 bil - precis samma förutsättningar som jag har. Jag fattar inte skillnaden - varför kan man inte ställa upp på barnens aktiviteter i det första fallet? Och naturligtvis finns det tillfällen när det krockar eller att man reser bort över helgen, det är inte problemet, utan att det är tvärt nej. 
  • Thyla

Jag tror faktiskt tyvärr att han tycker det är jobbigt med barn iomed han behöver samarbeta med dig. Jag tror också att hans nya tycker det är jobbigt med barn.

Iaf; låt det chillas ett tag och ha barnen hos dig, erbjud att du tar hand om barnen om han inte kan osv. Någon tid senare vill han nog vara mer pappa igen.
    Jag hade nog försökt i din sits hålla det det så lugnt som möjligt innan famijerätt osv kopplas in.

kan ju också vara så att iomed han blev ihop med din väninna, vilket är ett svek isig kan han känna sig lite skuldmedveten och blir påmind om det när han snackar med dig och därmed arg för att ni fortf måste snacka och barnen

• Fiskemamma
    Söder73 skrev 2015-03-22 22:47:05 följande:

Det är inte för mycket begärt men tyvärr verkar det inte bli som du vill. Familjerätten är ju en bra ide men då kräver det ju att han kommer. Jag tycker du ska släppa detta åtminstone för en period och låta barnen bo mer hos dig om de vill. Det är säkert omtumlande för dem att pappa är annorlunda och behöver just nu vara med sin mamma " där allt är som vanligt". Förhoppningsvis får pappan då en insikt att han är på väg att förlora sina barn och kanske blir mer samarbetsvillig. Hoppas mitt förslag är till hjälp!

Utmärkt förslag - dock kommer han mycket starkt att motsätta sig detta. Kommer att tas emot som en krigsförklaring och kanske slår tillbaka på barnen initialt. Kan det vara en nackdel för mig att "behållit" barnen hos mig när de skulle över till honom om/när saken eskalerar vidare? Det verkar som han helt kommer  att  utebli från samarbetssamtal. Kanske rädd för att fokuset där kommer att ligga på barnen och inte hans nya familj. Men jag är ju beredd till vissa kompromisser bara det blir bättre för mina barn.  
  • Fiskemamma
    Thyla skrev 2015-03-23 06:31:46 följande:

Jag tror faktiskt tyvärr att han tycker det är jobbigt med barn iomed han behöver samarbeta med dig. Jag tror också att hans nya tycker det är jobbigt med barn.

Iaf; låt det chillas ett tag och ha barnen hos dig, erbjud att du tar hand om barnen om han inte kan osv. Någon tid senare vill han nog vara mer pappa igen.
    Jag hade nog försökt i din sits hålla det det så lugnt som möjligt innan famijerätt osv kopplas in.

kan ju också vara så att iomed han blev ihop med din väninna, vilket är ett svek isig kan han känna sig lite skuldmedveten och blir påmind om det när han snackar med dig och därmed arg för att ni fortf måste snacka och barnen

Tack - fast om jag chillar blir det inga aktiviteter för barnen. Jag kan ta att han inte betalar (även om det gör mig förbannad). Skall utvärdera hur jag kan öppna upp att barnen är mer hos mig - tror som sagt inte han är redo för den flexibiliteten även om  barnen önskar det. 
    Tror det ligger mycket i din analys av situationen.
  • Thyla
    Fiskemamma skrev 2015-03-23 06:36:23 följande:
    Tack - fast om jag chillar blir det inga aktiviteter för barnen. Jag kan ta att han inte betalar (även om det gör mig förbannad). Skall utvärdera hur jag kan öppna upp att barnen är mer hos mig - tror som sagt inte han är redo för den flexibiliteten även om  barnen önskar det. 
    Tror det ligger mycket i din analys av situationen.
    Erbjud att du kan ta hand om aktiviteterna ja och då betalar. Och kör dit dem. Misssköter han det, ja då får du bara köra dit dem. Tycker barnen är viktigare än hans relation med en bedragare...

Jag skulle kunna tro att hans nya vill ha mkt egentid med snubben så du kan ju erbjuda att ta hand om barnen, och om han inte kan osv. Osäkert dock om det slår omvänt. Kan vara så att den nya styr en hel del i bakgrunden men jag tror att problemet faktiskt är värre just pga...att det var bästisen han blev ihop med...

Dock tycker jag att du har all rätt att närvara vid de aktiviteter som du vill. Det är ju också dina barn. Ni behöver inte stå bredvid varandra.

jag tror dock du har mest att vinna på att ta det coolt när du reder problemen, och bli inte arg. Annars är det ju familjerådgivning, någon som medlar mellan er.

• DickRex
    Fiskemamma skrev 2015-03-23 06:19:05 följande:
    Jag håller med dig. Om man läser på div SoS riktlinjer så skall barens bästa vara det som styr, tom över vad som är mest enkelt/önskvärt för föräldrarna.
    Det finns väl inte många föräldrar som verkligen gillar att gå upp tidigt på helgerna för att skjutsa till aktiviteter jämfört med att få en soft morgon-  men det är bara något man gör för att det är ens ansvar. Sedan är det ju naturligtvis jättekul när man är uppe och igång.
    Nu framgår det inte av din text hur du agerar gent emot honom och hans nya familj, utan bara att du inte gillar hans nya kvinna. Hoppas och tror att du trots det agerar vuxet och inte åsidosätter dina barns intresse när du försöker undvika eller straffa henne. ...men här verkar det ju vara just ett sådant omoget agerande ditt ex håller på med när han kräver att du ska hålla dig undan från deras aktiviteter när de är hon honom. Är han hopplöst korkad så kan man ju i och för sig fråga sig hur du bäst tillvaratar deras intresses; genom att dyka upp när han inte vill det (och aktiviteten uteblir) eller att hålla dig borta så att den blir av. Lite konstigt, men för barnens skull så kanske det räcker långt att du visar intresse för deras aktivitet.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (!)
    DickRex skrev 2015-03-23 00:40:55 följande:

Det blir dyrare för pappan med en större familj. Så är det bara.
  • Anonym (!)

Du får vara "the bigger person" och helt enkelt backa när det är pappans vecka. Det blir bäst för era barn.

Du kommer bara få stå för hela kalaset om du drar det till TR, då pappan inte begår några juridiska fel. - Moraliska, ja, men det är (än så länge) inte olagligt.

• Kjell2

Ni behöver ett fast schema för barnen. Ställer han inte upp på familjerätten så stäm till tingsrätten. Inte så mycket för att få en dom utan att tvinga honom till familjerätten.

• DickRex
    Anonym (!) skrev 2015-03-23 07:53:42 följande:
    Det blir dyrare för pappan med en större familj. Så är det bara.
    Det fattar jag också, men det var ju ändå inte på det viset som TS beskrev problematiken. TS gjorde det till och med tydligt att pengar inte var ett problem, så vad är det du inte förstår?
  • Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2015-03-23 07:56:54 följande:

Du får vara "the bigger person" och helt enkelt backa när det är pappans vecka. Det blir bäst för era barn.

Du kommer bara få stå för hela kalaset om du drar det till TR, då pappan inte begår några juridiska fel. - Moraliska, ja, men det är (än så länge) inte olagligt.

DickRex skrev 2015-03-23 08:59:18 följande:

Det fattar jag också, men det var ju ändå inte på det viset som TS beskrev problematiken. TS gjorde det till och med tydligt att pengar inte var ett problem, så vad är det du inte förstår?

• AnnaZL

Usch, vad trist att din fd vän ljög för dig!

Ja, det kan tyvärr vara så att ett ex inte bryr sig om sina barn som han borde och då ligger allt ansvar, både ekonomiskt och praktiskt, på dig om du vill ge barnen mer.

Kan du köra till fritidsaktiviteterna även när det inte är din vecka? Eller, med så stora barn, klarar de inte att ta buss eller cykla? Bortamatcher kan de ju samåka med någon annan, du tar det barnet på dina veckor.

(Jag tränade barn i den åldern i fotboll och en av de bästa spelarna hade en pappa som aldrig kom på en enda match, när det var pappavecka kunde spelaren ibland komma väldigt sent, men det var ett barn som verkligen älskade den sporten och såg till att ta sig dit)

Jag vet, det blir extra jobb och dyrare för dig, men barnen kommer nog att må bättre.

Jag vet tyvärr inget om hur det funkar om barn mår dåligt och inte vill bo hos den ena föräldern, finns det ingen möjlighet att de kan välja själva?

(Att barnet med ledset ansikte säger att det är bäst att bo hos dig så att det inte blir så dyrt och jobbigt för pappa? Han har ju en så stooor familj nu och ska inte behöva besväras med lilla mig? Undrar om det skulle ha effekt)

Svar på tråden Exet struntar i kommunikation - TR nästa?