• Anonym (Skådespelare)

Blivit indragen som styrelsemedlem i en föreningen - Som jag egentligen inte borde fortsätta som medlem

Hej!

Jag skall arbeta som skådespelare i helgen. Och kommer åka redan imorgon.De andra kollegorna kommer övermorgon, vilket jag också skulle göra. Men i och med att jag blev styrelsemedlem hux flux, så åker jag imorgon för att vara med i ett möte. .

Lite smått frustration och sorgsenhet i mig, samt ångest.

Det var såhär - Den ansvarige kontaktade mig, då han bara behövde en person till ett möte. Han behövde bara en person för att kunna få 50.000 kr. Eller lättare sagt, föreningen skulle få det. Det var vad han sade. Samt att man kan inte ha en förening, utan man måste vara ett visst antal styrelsemedlemmar för att föreningen skall fungera och hållas vid liv.

Okej . . .Jag är naiv, men visst. Jag tackar ja. Personen har ju trots allt blivit min ''vän'', och dessutom skall jag vara skådespelare, så det gäller bara att hålla huvudet högt, och inte vara en person som tackar nej till något erbjudande som går smidigt och snabbt.

Så bara en möte. Visst, visst, jag tackar ja. Lite skeptisk dock, för det kändes lite lustigt, men som sagt. Naiviteten tog över.

Och ja, det vart som jag misstänkte. Igår vart det konflikt, det vart meddelanden fram & tillbaks. Efter att han sa att han måste låna pengar till föreningen. Men om JAG exempelvis lånar pengar, till föreningen så behöver inte jag betala lånet utan det sköter föreningen. Otroligt lustigt . .

Jag sa att jag varken vill eller kan låna pengar. Jag kan inte heller betala något lån, jag kan inte och vill inte.

Då vart han helt upp i varv och menar att jag inte ställer upp och är en seriös medlem. Jag skrev till honom vad han och mitt överenskommelse var, och det var just det som jag skrev. Att jag skulle bara vara medlem på grund av mötet. Och överenskommelsen var att jag inte skulle betala ett smack. Jag förlorar ingenting på det. Det enda som jag förlorar är fyra dagar av mina studier. Fast det löser sig, det fixas sig. Jag gillar inte det särskilt mycket, men jag väljer skådespelarjobb än att vara aktiv på kursen i fyra dagar. Fyra dagar gör ju ändå inget. Jag studerar teater, förresten.

Nåväl, jag känner en oro för imorgon. För denna man har sagt till en annan styrelsemedlem, och han menade att hon vart besviken på mig som inte är seriös. Jag är väldigt säker på att han formulerade om det hela, och ''dölj'' en massa ord, så som överenskommelsen mellan han och mitt.

Det som känns otroligt jobbigt är ju det här med att jag inte ens träffat ansikten så blir jag skurken och under mötet kommer det förmodligen tas upp det här. Jag undrar ja, om jag verkligen vågar vad denna man har sagt och hur han dessutom agerade. Och vad hans och mitt överenskommelse var. Det känns så otroligt fel att riskera med en massa konflikt innan jag ens skall uppträda.

Men jag kommer nog öppna käften i alla fall.

Jag tycker bara att det är segt att jag har fått en uppgift, som jag måste erkänna med skammen i kroppen att jag inte gjort. För att jag hade i tankarna om att jag endast var tillfällig medlem för att vara med på mötet. 

Men visst, jag ser ju det som mitt fel också. .

*Suck*

Vad tycker ni om detta?

Jag drömmer om skådespelare, men jag vill ju gärna inte sabba några goda kontakter. Hur skall detta bli. Skall jag fortsätta som styrelsemedlem i förhoppningen av att desssa människor kanske återigen gör något sådan här föreställning som jag kan vara med på. För till nästa gång, kanske de säger, ''Nej, ta inte med honom. Han kan inte arbeta och tar inte saker på allvar''.

Jag tar absolut saker på allvar. Och jag skulle ju inte tackat ja till erbjudandet av mötet om jag inte brydde mig om att hjälpa till . ..

Jag vet inte. Känns som om det är mitt fel men samtidigt inte.

Så därför skrev jag av mig. För att se vad ni tycker och tänker om detta.

• Svar på tråden Blivit indragen som styrelsemedlem i en föreningen - Som jag egentligen inte borde fortsätta som medlem
  • Nerfherder
    Anonym (Skådespelare) skrev 2015-03-23 19:23:12 följande:

Nu har jag pratat med denna man som då har hand om föreningen.

Han menar att om jag hoppar av nu, så kan de inte fortsätta för då kommer skatteverket vara på de.

Det jag kan göra är att hoppa av till nästa år . .

Jag tror att jag skall hoppa av direkt efter galan. Liksom efter mitt uppträdande.

Det som känns svidit är att jag kanske inte kommer kunna jobba hos de i nästa år, för att de sa att de skulle göra detta till en tradition med denna gala och så.

Han manipulerar dig som ett litet barn. Bara så du vet.
  • Anonym (mysko)
    Anonym (Skådespelare) skrev 2015-03-23 19:23:12 följande:
    Nu har jag pratat med denna man som då har hand om föreningen. Han menar att om jag hoppar av nu, så kan de inte fortsätta för då kommer skatteverket vara på de. Det jag kan göra är att hoppa av till nästa år . . Jag tror att jag skall hoppa av direkt efter galan. Liksom efter mitt uppträdande. Det som känns svidit är att jag kanske inte kommer kunna jobba hos de i nästa år, för att de sa att de skulle göra detta till en tradition med denna gala och så.

Har de skaffat sig problem med skatteverket så är det inte ditt ansvar.
  • Anonym (Skådespelare)
    Anonym (mysko) skrev 2015-03-23 19:34:41 följande:

Har de skaffat sig problem med skatteverket så är det inte ditt ansvar.
    Nej, det är ju inte det. Jag känner ju av att jag har rätt till att hoppa av. Men varför skulle jag hoppa av, så föreningen inte kan fortsätta?

Därför har jag tankar av att hoppa av så fort jag är klar med mitt uppträdande i helgen.

En annan fråga som dök upp, är ju att jag är styrelsemedlem. Och då är jag med och bestämmer o.s.v.

Jag förstår inte det här med att betala avgift och gå i back. Och betala en massa lån. Vore det inte rimligt att man istället får lön?

Eller va? Jag begriper ingenting av detta . .

Eller är det vanligt att man som styrelsemedlem betalar avgift och inte får lön?

Tack på förhand!
  • Anonym (mysko)
    Anonym (Skådespelare) skrev 2015-03-23 19:44:07 följande:
    Nej, det är ju inte det. Jag känner ju av att jag har rätt till att hoppa av. Men varför skulle jag hoppa av, så föreningen inte kan fortsätta? Därför har jag tankar av att hoppa av så fort jag är klar med mitt uppträdande i helgen. En annan fråga som dök upp, är ju att jag är styrelsemedlem. Och då är jag med och bestämmer o.s.v. Jag förstår inte det här med att betala avgift och gå i back. Och betala en massa lån. Vore det inte rimligt att man istället får lön? Eller va? Jag begriper ingenting av detta . . Eller är det vanligt att man som styrelsemedlem betalar avgift och inte får lön? Tack på förhand!

Ja, i ideella föreningar brukar man betala medlemsavgift (brukar vara några enstaka hundralappar per år) och inte få någon lön för styrelsearbete. Däremot låter det väldigt märkligt detta med lån. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Det är inte normalt att blanda ihop privatekonomi och föreningsekonomi på det viset. Du ska absolut inte sätta din namnteckning på några papper från bank eller låneinstitut om du inte helt och hållet förstått vad det handlar om och är okej med det.
  • Anonym (....)

Jag måste säga att angående pengarna känns det helskumt. Min make är och har varit med i en hel del föreningar. Haft olika positioner i styrelsen. Han har aldrig, aldrig behövt gå in med egna pengar. Det har varit föreningar där man kunnat köpa andelar OM man ville. Men inte mer än så.

Däremot har han i vissa föreningar haft "svårt" att gå ur, då det endast 1 gång om året är möte där nya blir invalda och gamla avgår. Det är kanske så denna kille menar? Att går du med får du sitta 1 år minst. Att det kan ställa till det är självklart, saknas det medlemmar blir det ju knökigt o bökigt. Och med tanke på att denna "vän" jagat ifatt en medlem bara för ett lån gör att jag hade sagt tack o hej. Det är mao ingen attraktiv förening att vara medlem i.

• Anonym (mysko)

Dessutom verkar föreningen oseriös och dysfunktionell. Jag ser ingen anledning till att rädda den. Om det finns seriösa och duktiga personer i föreningen kan de säkert dra igång något nytt om denna föreningen går i graven.

• Mr Obvious

Undrar du inte varför just du, TS, skulle ställa upp och låna pengar till föreningen? varför inte någon av de andra? Den som är dum nog att ställa upp det ett sådant upplägg kommer inte få tillbaka alla pengar från föreningen, men banken/låneinstitutet kommer inte ha några större problem att få tillbaka sina pengar. De har ju en privatperson som låntagare, och det är ganska enkelt att kräva att en privatperson betalar av sina lån.

Fråga personen som pressar dig varför han själv inte "ställer upp" med ett lån?
    Inse att du håller på att bli lurad!

• Anonym (Föreningsaktiv)
    Anonym (Skådespelare) skrev 2015-03-23 18:04:17 följande:
    Du som är föreningsaktiv. Om jag hoppar ur, finns det verkligen en möjlighet att han ställer in allting - För att det saknas en person och så?
    Fundera på det här: Varför har de inte hittat någon annan som ställer upp på upplägget?

Det självklara hade ju varit att be någon som redan är aktiv i föreningen eller åtminstone någon som står styrelsen nära, typ någons man/fru. Varför vill ingen sådan person ställa upp? Varför ber de dig som de knappt känner sedan tidigare verkar det som? 

Menar du alltså att galan ska köras I HELGEN? Och de har inte finansieringen klar?! Det är inte seriöst på något plan. 

Jag tror att han bara hotar dig. Men om han nu ställer in galan är det i så fall lika bra. Drar de igång projekt utan att ordna med pengar först får de skylla sig själva. Sådant brukar vara typ det första man fixar innan något annat. Det är absolut inte ditt problem, även om du lovat att sitta i styrelsen. 

Det normala i föreningar är att man arbetar gratis (om man bortser från medlemsavgifter då som brukar ligga på max några hundralappar per år). I vissa fall kan man få ett arvode för att sitta i en styrelse, men det är ovanligare. Vad man absolut aldrig gör i seriösa föreningar är att blanda privatekonomi med föreningens på det sätt du beskriver.
  • Anonym (fd naiv skådespelare)

Lämna de, TS, och vänd dig inte om. 

Jag har också varit ung, snäll och naiv, och gjort exakt som de vill att du ska göra. Förtäckta hot, böner och "om du inte gör det får vi sluta" och "det finns ingen annan som kan på kort varsel". Det tog inte många timmar innan pengarna var borta och inte många veckor innan man satt där medan föreningens styrelse utreddes för att ha förskingrat många tusenlappar över ganska många år.

Så, nej. För allt i världen, dra öronen åt dig innan det är för sent.

• Chianti

Hej TS!
    Härligt att höra att du fortsätter med teatern!
    MEN! Precis som du redan anat; den här killen försöker ju lura dig. Inget av det han säger stämmer. Jag gick med i min första förening för 38 år sen, så tro mig, jag vet att det han säger inte alls stämmer, så där FÅR en förening inte ens göra. En förening får inte låna pengar av en bank eller av en privatperson om inte minst två stycken som är "firmatecknare" är med och skriver på lånet samtidigt.
    Alltså får föreningen inte låna pengar av dig, och du får inte vara med på ett lån till föreningen.

En sak jag undrar: Vet du om det ens finns en riktig förening? Med organisationsnummer och registrering och allt? Som haft årsmöten och har en riktig styrelse? Eller är det bara killen som SAGT till dig att det finns en?

Jag tror inte heller att han pratat med en annan styrelsemedlem som blivit besviken på dig. Det är nog lögn.

Nu är det jätteviktigt att du bestämmer dig för att det du tänkte först är det rätta. Du ska inte alls vara med på något lån eller något möte eller skriva på något papper. Säg bara nej nej och nej, även om det känns dumt eller han blir arg eller besviken. Säg nej.
    Visst bor du på ett internat? Prata med nån av lärarna på skolan, de kommer säga samma som jag och de kan stötta dig. Låt inte nån lura dig nu TS. Tänk på att du äntligen kommit vidare efter allt strul du hade innan med rekvisitan och allt det där. Hamna inte i en sån sits igen. Jag lovar att om du följer mitt råd, så kommer det inte strula till sig igen, okej? Säg bara nej. Du är en skådespelare, inte en som håller på med lån eller möten eller ekonomi, det får faktiskt nån annan göra, vad den där killen än säger.
    Nej, ska du svara honom.

Kram!

• Nape

Oj nej nej nej! Det där är lurendrejeri! Skriv inte på några papper ts!

Om du tycker det länns svårt att säga nej så dra en vit lögn om att du har betalningsanmärkning- då får man inga lån.

Svar på tråden Blivit indragen som styrelsemedlem i en föreningen - Som jag egentligen inte borde fortsätta som medlem