• Svar på tråden Kasta inte ut hemmaföräldrar i otrygghet
  • gbgumman

Den vikarien skulle jag inte vilja vara. Huga. Dock skulle jag inte vara sen att få gå hemma med betalning. Gud så skönt. Skulle lätt utnyttja det.

• Dixie
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 23:16:16 följande:
    Tror det varierar från familj till familj. En del är inte borta helt utan i en del familjer använder båda föräldrarna vårdnadsbidraget för att gå ner i tid och arbetar sedan deltid 50 procent. I familjer där det finns två föräldrar turas många också om och att vara hemma, i familjer med en förälder använder föräldern vårdnadsbidraget för att kunna gå ner och arbeta 50 procent osv. Det finns mängder med lösningar, men som med allt så utgår jag ifrån att det sker i samförstånd med arbetsgivaren.
    för en arbetsgivare eller en vikarie är ju detta inte en optimal lösning. för vikarien är det en stor otrygghet och de vågar kanske inte bilda familj pga osäkra arbetsförhållanden. 
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 23:10:09 följande:

Däremot oförutsägbarheten som med föräldradagarna där föräldrar har rätt att gå och ur tjänst flera gånger med kort varsel - och en vikarie måste fram. 

man har ju inte rätt att gå in och ut ur tjänst flera gånger med kort varsel - så detta är ju ett icke-problem! 
  • BeanBag
    Dixie skrev 2015-03-25 08:22:53 följande:

för en arbetsgivare eller en vikarie är ju detta inte en optimal lösning. för vikarien är det en stor otrygghet och de vågar kanske inte bilda familj pga osäkra arbetsförhållanden. man har ju inte rätt att gå in och ut ur tjänst flera gånger med kort varsel - så detta är ju ett icke-problem! 

3 gånger / år har man väl rätt att begära föräldraledigt med bara 3 månaders framförhållning så det skulle jag om jag var arbetsgivare uppleva som mer problematiskt än om jag skulle veta att någon kommer vara borta 2 år i sträck.

Som vikarie skulle jag vara överlycklig om jag fick ett långtidsvik istället för art hätta fram och till baka.
  • violis

Naturligtvis måste det finnas olika valmöjligheter alla är olika. MEN dom man väljer att vara hemma mer är " normalt" måste man också vara beredd att ta konsekvenserna av sitt val.dvs man måste vara beredd att säga upp sig .

Ur arbetsgivarsynpunkt är det inte optimalt att ha en vikarie i 2-3 år eftersom den vikarien då ofta om inte alltid (?) kommer ha rätt till en fast tjänst ( om inte tidigare beroende på var h* n jobbat tidigare)

Så när den föräldralediga kommer tillbaka så står arbetsgivaren med övertalig personal vem har då mest " rätt" till tjänsten? Vikarien som jobbat 2-3 år eller föräldern????

Samma sak om båda föräldrarna går ner till 50 % ( enda skillnaden här är att då är det två arbetsgivare som står med övertalighet den dagen som föräldrarna vill gå upp i tid igen)

På större arbetsplatser så är det naturligtvis enklare men för ett litet företag är det Mycket svårare.

Så det är inte så enkelt som att bara lagstifta om att alla ska ha rätt att vara hemma 2-3 år med bibehållen SIG och rätt till att ha sitt jobb kvar.

• Hemmaföräldern

Det verkar dock inte vara något särskilt stort problem, har inte hört en arbetsgivare klaga. Många som är hemma längre arbetar själva inom förskola, vård och omsorg. Det är bristyrken där det hela tiden behövs personal. 

Däremot tror jag att väldigt många arbetsgivare drar sig för att ha förskoleföräldrar som anställda. Förutom ständigt vabbande och alla smittor dessa föräldrar släpar med till arbetsplatsen så är långtidssjukskrivningarna och den psykiska ohälsan stor hos dessa föräldrar, vilket är väldigt kostsamt för arbetsgivaren.

En duktig vikarie som får en chans att få in en fot på arbetsmarknaden, behåller nog arbetsgivaren väldigt gärna dessutom. 

• hallontryffel
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-28 11:15:35 följande:

Det verkar dock inte vara något särskilt stort problem, har inte hört en arbetsgivare klaga. Många som är hemma längre arbetar själva inom förskola, vård och omsorg. Det är bristyrken där det hela tiden behövs personal. 

Däremot tror jag att väldigt många arbetsgivare drar sig för att ha förskoleföräldrar som anställda. Förutom ständigt vabbande och alla smittor dessa föräldrar släpar med till arbetsplatsen så är långtidssjukskrivningarna och den psykiska ohälsan stor hos dessa föräldrar, vilket är väldigt kostsamt för arbetsgivaren.

En duktig vikarie som får en chans att få in en fot på arbetsmarknaden, behåller nog arbetsgivaren väldigt gärna dessutom. 

Då är det väl bättre att hemmaföräldern säger upp sin tjänst och blir "en duktig vikarie" som arbetsgivaren kan ta in då det behövs och så kan den som faktiskt vill jobba få en chans på en fast tjänst och slippa harva i vikarieträsket?
  • modsey

som arbetsgivare så känner jag inte alls igen dina tankar om att dra sig från att anställa småbarnsföräldrar.....
  • Studentpappa

Du verkar ha livlig fantasi, vem ska betala skatt till din semester på flera år? Som du kanske sett den senaste tiden räcker inte våra skattepengar till som det är. Vi satsar allt på att fylla landet med folk som med stor sannolikhet inte bidrar med en krona i skatt de första 10-15 åren. Inte blir det mycket bättre efter det heller.
  • Rani

Varför kan man inte ha en vikarie i 2-3 år. Jo, för att LAS finns. Då har man som tillfälligt anställd, t ex vikarie, rätt till visstidsanställning efter en viss tid. Runt 2 år. Så självklart kan man inte ha vikarier för föräldralediga som LASas in titt som tätt. Det blir en ohållbar situation för arbetsgivarna om de ska ha två visstidsanställda på vissa anställningar, både den föräldralediga och vikarien. Varför kan man inte ändra på LAS då? Jo, för att människor ska ha rätt till lite trygghet på arbetsmarkanden. Man ska inte behöva gå som vikarie hur länge som helst. Vikarier vill ju också bilda familj och ha ett jobb och gå tillbaka till.

Så nej, ditt resonemang faller på LAS.

• gbgumman
    Rani skrev 2015-03-28 20:32:22 följande:

Varför kan man inte ha en vikarie i 2-3 år. Jo, för att LAS finns. Då har man som tillfälligt anställd, t ex vikarie, rätt till visstidsanställning efter en viss tid. Runt 2 år. Så självklart kan man inte ha vikarier för föräldralediga som LASas in titt som tätt. Det blir en ohållbar situation för arbetsgivarna om de ska ha två visstidsanställda på vissa anställningar, både den föräldralediga och vikarien. Varför kan man inte ändra på LAS då? Jo, för att människor ska ha rätt till lite trygghet på arbetsmarkanden. Man ska inte behöva gå som vikarie hur länge som helst. Vikarier vill ju också bilda familj och ha ett jobb och gå tillbaka till.

Så nej, ditt resonemang faller på LAS.

Dessutom vill vikarien skaffa dig någonstans att bo. Har du ingen trygg inkomst så säger både banker och hyresvärdar ofta nej.
  • MEE83
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-24 23:10:09 följande:

Jag har då inte hört någon arbetsgivare klaga över att de får ha en vikarie under två-tre år i stället för ett år. Vad är det som skulle vara så problematiskt med det? Däremot oförutsägbarheten som med föräldradagarna där föräldrar har rätt att gå och ur tjänst flera gånger med kort varsel - och en vikarie måste fram. Det skapar nog väldeliga problem och det är nog därför föräldraförsärkringen kommer att förändras och rätten att ta ut obetalda dagar kommer att minska, samtidigt som dagarna kommer att tvångskvoteras mellan föräldrarna så att de inte kan skriva över dagar på varandra på samma sätt längre.

Barn är olika, om en förälder känner att de vill vänta med förskola ska de kunna göra det med sin anställning och sin SGI tryggad. Det är väl inget självändamål att straffa föräldrar och kasta ut dem i ekonomisk otrygghet, bara för att de väljer att vänta med förskola.

Arbetsgivarens självändamål självklart att ha en smidig och produktiv organisation, med arbetstagare som skapar värde för aktieägarna, en anställning är ett privilegium, inte en rättighet, du gör dig förtjänt av det genom att bidra med något som arbetsgivaren efterfrågar, i gengäld blir du ekonomiskt kompenserad för din tid, expertis och produktivitet.

Sedan så finns det något som kallas LAS, har man samma vikarie i över 2 år blir individen inlasad, då blir vikariatet en tillsvidareanställning, vilket då innebär att arbetsgivaren kan få problem med överbemanning när föräldern kommer tillbaka till arbetsplatsen, du fuckar alltså upp organisationen... eller så låter du vikarierna hänga löst, dvs du berövar dom deras anställningsskydd, trygghet och förmåga att planera för framtiden, det låter kanske lysande för personen som går hemma, men för de andra parterna är det inte optimalt.

Att få barn är något man väljer själv, det är rätt rikt att kräva att man skall få allt serverat på ett silverfat pga av något man valt att göra själv, att de andra parterna bara skall ta hänsyn och gilla läget, om barnet har behov av något så är det något man borde ha tagit med i planeringen innan man bestämde sig för att skaffa barn.

• MadHatter

Det skulle inte vara hållbart på arbetsmarknaden. Av många skäl. Dessutom finns det väl inga vettiga samhällsekonomiska skäl heller?

• Hemmaföräldern

Av någon anledning så fungerar det tydligen ändå ? har inte hört ett pip från någon arbetsgivare what so ever om att de som är hemma med VB är ett problem. 

Sedan ska man komma ihåg att många föräldrar har VB och arbetar 50 procent var och är hemma 50 procent. Det syns inte i statistiken, men många väljer denna lösning eller så har de vb just bara för att kunna gå ner i tid mer än 75 procent. Gissar att allt sker i en bra dialog med arbetsgivaren precis som det ska vara :)

• Hemmaföräldern
    MadHatter skrev 2015-03-29 08:49:04 följande:

Det skulle inte vara hållbart på arbetsmarknaden. Av många skäl. Dessutom finns det väl inga vettiga samhällsekonomiska skäl heller?

Det finns väl massvis av samhällsekonomiska skäl ? föräldrar kan pussla och trixa så att både de och barnen mår bra. Det är också värt en hel del pengar.  Står i Dagens Samälle att sjukfrånvaron ökar för tredje året i rad. Hårt drabbade är just småbarnsföräldrar. Det är tufft att tvinga småbarnsföräldrar att arbeta heltid och sätta barnet i förskola från ett års ålder, om det egentligen inte är vad de vill. Då ökar den psykiska ohälsan. Kostar stora belopp. Dessutom är små barn under tre år väldigt känsliga för infektioner då de ännu inte utvecklat sitt immunförsvar och allt detta vabbande kostar miljarder. Förutom den faktiska kostnaden för förskolan då som närmare 70 miljarder per år.
  • modsey
    Hemmaföräldern skrev 2015-03-29 14:05:29 följande:

Av någon anledning så fungerar det tydligen ändå ? har inte hört ett pip från någon arbetsgivare what so ever om att de som är hemma med VB är ett problem. 

Sedan ska man komma ihåg att många föräldrar har VB och arbetar 50 procent var och är hemma 50 procent. Det syns inte i statistiken, men många väljer denna lösning eller så har de vb just bara för att kunna gå ner i tid mer än 75 procent. Gissar att allt sker i en bra dialog med arbetsgivaren precis som det ska vara :)

men hur många tar egentligen ut VB? Och hur stor andel av den gruppen har egentligen jobb alls? Att det finns högutbildade som tar ut VB och är hemma länge tror jag säkert, men jag tror definitivt att majoriteten av den gruppen har en lägre utbildning och mindre stimulerande jobb. Och majoriteten är självklart kvinnor som du nog vet.
    Så vad smart, vi har ett statligt bidrag som stimulerar kvinnor utan eller med låg utbildning att fortsätta befinna sig där....
  • BeanBag
    modsey skrev 2015-03-30 07:55:50 följande:

men hur många tar egentligen ut VB? Och hur stor andel av den gruppen har egentligen jobb alls? Att det finns högutbildade som tar ut VB och är hemma länge tror jag säkert, men jag tror definitivt att majoriteten av den gruppen har en lägre utbildning och mindre stimulerande jobb. Och majoriteten är självklart kvinnor som du nog vet.

Så vad smart, vi har ett statligt bidrag som stimulerar kvinnor utan eller med låg utbildning att fortsätta befinna sig där....

Vårdnadsbidraget är kommunalt och finns bara i vissa kommuner.
  • modsey
    BeanBag skrev 2015-03-30 08:07:38 följande:
    Vårdnadsbidraget är kommunalt och finns bara i vissa kommuner.
    jag vet och tack o lov har vissa kommuner valt att inte ha det!
  • Penida
    modsey skrev 2015-03-30 18:41:39 följande:
    jag vet och tack o lov har vissa kommuner valt att inte ha det!
    Jag håller med, jag har svårt att se poängen med vårdnadsbidraget som det är utformat idag. De jag känner som har tagit VB hade haft barnet hemma i vilket fall eftersom de tror på det, dessa 3000 kr har varit mer av en bonus kan man väl säga och inte avgörande för deras beslut. Ungefär som jämställdhetsbonusen var för oss som delade rätt lika på föräldraledigheten.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Kasta inte ut hemmaföräldrar i otrygghet