• Sephora

Astrid Lindgrens Värld

Har planer på att ev. besöka Astrid Lindgrens Värld med min 7-åriga son. Men, är han för "gammal"? ja, ni förstår säker hur jag menar.... . :D

• Svar på tråden Astrid Lindgrens Värld
  • LiaSthlm

Min snart 8-åring skulle vilja åka dit, hon gillar Astrid Lindgrens figurer och lyssnar på mycket cd-skivor och läser om dem.

Men är nog olika för min äldre tjej skulle inte uppskattat det i den åldern.

• Sephora

Har läst om parken på internet...och ja, jag tror nog att han skulle uppskatta ett besök där. Men, det är nog i senaste laget. Nästa sommar tror jag att det kan vara mindre intressant.

• Meus Veritas

Nä han är väl inte för gammal om han är intresserad av det. Dock tycker jag själv att man inte ska ha för höga förväntningar på Astrid lindgrens värld då det gått ner sig mycket tycker jag. Är inte massor att se o jaaa de kör några shower o så men det är mycket gående och många ställen fär det bara finns minihus att stå utanför o titta på. Min son o jag var där när han var sju o jaaaa han var väl nöjd men oj va e skulle kunna göra mer med det stället

• Dixie

beror nog mer på intresse än ålder! vi var på ALV förra sommaren och sonen var 9 år och tyckte det var kul - han var ju mest intresserad av Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta.
    Lejonhjärta hade vi inte läst tidigare, men den lyssnade vi på som ljudbok på vägen dit!  

• pigglet
    Meus Veritas skrev 2015-03-26 18:46:54 följande:

Nä han är väl inte för gammal om han är intresserad av det. Dock tycker jag själv att man inte ska ha för höga förväntningar på Astrid lindgrens värld då det gått ner sig mycket tycker jag. Är inte massor att se o jaaa de kör några shower o så men det är mycket gående och många ställen fär det bara finns minihus att stå utanför o titta på. Min son o jag var där när han var sju o jaaaa han var väl nöjd men oj va e skulle kunna göra mer med det stället

???????????
    Känner inte igen något i den beskrivningen. Teatrar pågår ju hela dagen, finns säkert 5 olika teatrar varje dag hos Pippi, och så samma sak med Lönneberga, Karlsson på taket, Mattisborgen och Madicken. Tror även Bröderna Lejonhjärta har flera teatrar varje dag? Så det blir väl typ 30 olika teatrar varje dag?!?

Vi har provat vara där 3 dagar, och ändå inte hunnit se alla teatrarna....
  • Griseknoen35

Har hört och upplevt detsamma.
  • Alexi

Mina barn var 3,5 och 5,5 år förra året och älskade ALV. De vill jättegärna tillbaka och vi också så det blir två dagar där igen i sommar. Fantastisk park på alla sätt, kan inte hitta något negativt tror jag. En sjuåring har nog precis lika kul där som en femåring.

• amia01

Jag tycker inte 7 är för gammalt för ALV. Hur mycket det uppskattas av barnen beror nog mer på förväntningar och intressen. Har en pojke på 6 år och en flicka på 10, och vi kommer nog att åka dit i år igen
    Våra barn älskar ALV, liksom vi föräldrar.
    Men - man ska vara förberedd på att det skiljer sig lite från andra "nöjesparker" tycker jag. Hela parken är uppbyggd utifrån barnens egen lek och initiativ. Att ha gott om tid, och verkligen låta barnen utforska och leka är det vi tycker varit roligast. Teatrarna brukar vara lite svåra att hänga med i, och våra barn tappar oftast intresset rätt snart. Däremot kan de leka i flera timmar inne i borgen eller på höskullen

• Kina79

Vi har varit där varje sommar sen de två äldsta tjejerna var 3 och 5 år gamla. Denna sommar kommer våra döttrar att vara 5, 9 och 11 år gamla. De älskar det ff. Både teatrarna, men också hela parken som sådan. Den är väldigt fin, mycket att hitta på för barnen, många uppträden och god mat.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • nozpa

Min erfarenhet också. Kändes väldigt nedgånget och inte alls stort. Nej, inte värt varken tid eller pengar att besöka det stället enligt mig.
  • violis

Absolut inte för stor! Däremot ändrar det sig vad barnet uppskattar mest ,de yngre barnen leker gärna i de olika husen medan de äldre uppskattar de olika teatrarna mer.

Ska ni vara där en dag så kolla upp det aktuella programmet och välj ut de teatrar ni helst vill se - långa avstånd o tätt mellan teaterföreställningarna gör att man på en dag inte hinner se alla.

Med en sjuåring skulle jag satsa på de " stora" föreställningarna dvs de lite längre tex Ronja Rövardotter .

Vi var där senast förra året och då var mina äldsta 12 o 10 och tyckte fortfarande det var skoj! . Men som sagt det är teatrarna mina barn vill se,det andra " kvittar" numera

• Sephora

Tack för alla svar! :) Det blir ALV i sommar.

Svar på tråden Astrid Lindgrens Värld