• Liano

Föräldradilemma

Jag har ett föräldrardilemma som jag behöver bolla med andra föräldrar.

Min son (snart 6 år) vill helst bara ha "flickkläder", om han fick bestämma helt skulle han helst ha tyllkjol och rosa paljettskor. Han tycker allt med prinsessor, glitter och rosa är fint. Han vill ta hål i öronen och ha jättelångt hår. Mitt dilemma är hur man ska ställa sig till det här... Jag tycker verkligen att han är modig som vill gå sin egen väg (vi har pratat jättemycket om att andra kan retas, han är medveten om det men vill ändå ha "flickkläder") och jag vill ju att han ska skapa sin egen identitet. Men frågan är hur man ska ställa sig till något som med stor sannorlikhet kan leda till att han blir retad/mobbad (det är oxå det både jag och hans pappa är mest rädd för) Ska man "tvinga" honom att ha "pojkkläder" fast än han tycker de är skitfula? Så å ena sidan vill jag verkligen hylla och stötta min modiga lilla kille som vill gå sin egen väg, fast å andra sidan vill jag i möjligaste mån skydda honom från att bli retad (kanske en omöjlig uppgift)

Tacksam för era åsikter!

• Svar på tråden Föräldradilemma
  • Giovanna

Jag är visserligen inte förälder men jag har syskonbarn som jag är mycket engagerad i.

Det bästa du kan göra för att skydda ditt barn är att stärka hens självkänsla genom att stötta barnet och visa att hen duger som hen är. Jag tycker det är synd att ni "har pratat jättemycket om att andra kan retas" (på grund av hur hen klär sig) eftersom ni då matar hen med att det egentligen är fel att vara som hen är, även om ni avslutar med att hen duger som hen är ändå. Det blir liksom fel signaler, det är inte bästa sättet att stötta sitt barn att vara sig själv, även om intentionen är god.

Barn retas, barn mobbas. Så är det. Men visst är det synd att låta mobbarna vinna så lätt, genom att tvinga på ert barn "pojkkläder", och därmed en roll, som hen inte trivs med? De barn som blir mobbade är ofta "svaga", blyga barn med låg självkänsla. Det yttre är sällan det avgörande.

Mina syskonbarn är i samma ålder som dit barn (tvillingar). Edvin har till för något år sen gärna klätt sig i klänning och paljetter men klär sig numera i traditionella pojkkläder. Hans föräldrar har inte överhuvudtaget uppmärksammat hans klädval utan han har fått välja fritt. Det har aldrig pratas om "pojk- och flickkläder" med honom. Varför han slutat med klänning vet jag inte. Han verkar inte ha blivit direkt retad för det på förskolan (han har gott om kompisar) men förmodligen har han blivit påverkad av normen ändå. Eller bara bytt smak... Det har aldrig varit nån stor grej i det hemmet i alla fall.

Edvins tvillingsyster, Iris, har så länge hon kunnat välja bara klätt sig i "pojkkläder" och de allra flesta uppfattar henne som pojke. Så länge hon trivs med sig själv ser jag ingen anledning att försöka ändra på något.

Det här är mina tankar och erfarenheter som tillgiven moster. Jag förstår att ni har mycket huvudbry kring det här dilemmat och det är inte alls lätt. Mitt råd är ändå att ni fortsätter att stötta ert barn villkorslöst. Kanske slutar hen bära flickattribut så småningom, kanske gör hen det inte.

Kram!

• Catti41

Självklart ska han få välja själv. Säg gärna att det kan finnas puckon, små och stora. Som kan ha åsikter om hans klädval men att han inte behöver bry sig om det. Ni kan öva på lite repliker: som typ: jaha tycker du det? Jag tycker rosa är snyggt jag, jag har kläder jag gillar på mig, har inte du det. Osv.

Blir det en grej på skolan så måste ju skolan ta tag i det så klart.

• Pescetarian

Se denna, du kommer lära dig ENORMT mycket. Jag lovar dig! Här finner du alla svar du söker:

• lövet2

Jag har fem flickor, som i den åldern har uttryckt ungefär samma önskemål. Mitt svar har varit att något hål i öronen inte varit att tänka på förrän de fyllt 12 år och att tyllkjol och paljettskor är utklädningskläder. Inget de har fått springa omkring offentligt med alltså. Jag kan inte se något problem med att svara en pojke på samma sätt.

• Pescetarian
    Liano skrev 2015-03-27 19:20:17 följande:

Tack snälla för era svar!

Såg du om Josie på youtube?
Svar på tråden Föräldradilemma