• lagamba

Nyfödd - när kan man ta emot besök?

Hej,
    Jag har en låt oss kalla det för liten "dispyt" med en väninnan/nybliven första barns mamma som pga. hälsorisker ej utsätter barnet för socialt folk förrän efter olika stadier enligt nedan:

Upp till 3 veckor gammal, barnet får ej träffa någon annan än föräldrarna och inte heller lämna hemmet.
    4 veckor gammalt, barnet får börja träffa andra, dock endast en person per vecka (dvs. barnets mormor får komma ena veckan medans morfar får vänta till nästkommande vecka då två personer ej får komma på besök samtidigt).

Dessa är alltså tydligen barnmorskans rekommendationer.
    Är orolig för att barnet kanske är sjuk och därav dessa regler :(
    Kort och gott - kan detta verkligen stämma?

• Svar på tråden Nyfödd - när kan man ta emot besök?
  • Erizajo

Men Gud så dumt! Så länge alla är friska så ser jag inga problem med att få besök av släkten redan första veckan.

• Anonym (första v)

vi hade besök på bb av mor och farföräldrar.
    Vi hade om regen att inte ta emot besök första veckn,dels för hälsorisker,men även för att vi villevara ifred och knyta an till barnet, komma igång med amningen ifred. Tyvärr så höll inte detta då släktingarna ändå knackade på dörren stup i kvarten...

• tulip79

Sonen föddes i okt o hans farmor träffade honom när han var 1 dag gammal, precis när vi kom hem från bb. Han träffade pappans moster när han var dagar o sen min ditresta släkt (föräldrar o syskon m familjer) när han var 3 v. Våra kompisar med familjer kom när han var över 1 mån. Ungefär samma med dottern som är född i januari.

• gbgumman

Vi har inte varit så noga. När sonen (född i maj) var 5 veckor var han på släktkalas och vandrade runt till alla som ville hålla.

• Rocket Mania

Men lägg av nu, det är ju inget som skadar barnet att de är extra försiktiga. De kanske känner någon vars bebis haft RS. Om alla gjorde det skulle folk garanterat vara mer försiktiga. Min bästa väns bebis höll på att dö, låg en vecka i respirator. Nog fan blir man försiktig då.

• aleydis

Det låter lite överdrivet. Är barnet fullgånget och helt friskt? Rs-säsongen har väl börjat lägga sig nu oxå.

Jag tänker att man undviker att träffa folk som är sjuka och sen tycker jag man kan undvika stora folksamlingar om det är möjligt första tiden, tex åka till Ikea, shopping i rusningstid mm.

Om de får syskon kommer barnet dra med sig baciller från dagis, om de inte håller barnet hemma första månaderna.

• Kamelia

Vi brukar köra på bara familj under en månads tid, mamma, pappa och far och morföräldrar alltså.   Är skönt med lite lugnt i början och inte bara för att skydda barnet mot virus och bakterier.

• isolande

Känns väldigt överdrivet och är väl ett "förstabarnetsyndrom". Har man ett barn på dagis redan så kan man omöjligt skydda bebisen från allehanda smittor. 

De vänner jag har som har fått sina första barn som inte börjat på dagis än (6-18 månader gamla) får fortfarande inte träffa mina barn som går på dagis. De vänner som fått andra barnet eller har bonusar umgås gärna och tar sig även via kommunala färdmedel även om bebisen är under halvåret Drömmer.

Visst, jag fattar att man är rädd för RS, men det verkar som att vissa tror att om om en bebis skulle bli minsta förkyld eller sjuk så är det i princip döden nästa....

• cosinus

Det gör man ju som man känner för. Jag har väl i princip bara haft som regel att första veckan får inga av barnens kompisar hålla. Mest bara för att minska kön av ungar som ska turas om. Med äldsta så kände jag knappt någon med äldre barn så då blev det liksom inget av den anledningen. Däremot åkte jag rätt mycket kommunalt.

Men annars har jag tagit med bebisar på skola/dagis/stan/mataffärer/storasyskons aktiviteter i princip från dag 1.

När vi kommit hem från bb har ju mor eller farföräldrar redan varit på plats för de äldre syskonen och sen har det liksom bara rullat på. Alla småsyskon har också varit förkylda inom en månad men å andra sidan haft betydligt mycket bättre start på dagis än äldsta som var väldigt skyddad sitt första år och sen åkte på allt första terminen på dagis. De yngre som säkert avverkat 10 förkylningar sitt första år har haft mycket mindre på dagis.

• tjockobbe
    lagamba skrev 2015-03-27 18:42:13 följande:

Hej,
    Jag har en låt oss kalla det för liten "dispyt" med en väninnan/nybliven första barns mamma som pga. hälsorisker ej utsätter barnet för socialt folk förrän efter olika stadier enligt nedan:

Upp till 3 veckor gammal, barnet får ej träffa någon annan än föräldrarna och inte heller lämna hemmet.
    4 veckor gammalt, barnet får börja träffa andra, dock endast en person per vecka (dvs. barnets mormor får komma ena veckan medans morfar får vänta till nästkommande vecka då två personer ej får komma på besök samtidigt).

Dessa är alltså tydligen barnmorskans rekommendationer.
    Är orolig för att barnet kanske är sjuk och därav dessa regler :(
    Kort och gott - kan detta verkligen stämma?

Låter ju helt tokigt. Man ska undvika stora folksamlingar i början, platser där det är mycket folk.

Vi var ute och handlade kläder till dottern när hon var 4 dagar gammal, dagen efter vi kom hem från BB.

Dagen efter kom hela min familj - mamma, pappa, bror med resptektive och systern på besök. Dagen efter det åkte vi till sambons mamma där hela hans familj var.

Veckan därpå var vi på Ikea en tidig förmiddag, folktomt i princip. Sen kom min morbror med familj på besök en dag.

Hon är född i slutet av september. Inga sjukdomar förrän hon var 3 månader, då en vanlig förkylning med nästäppa.
    Man kan inte stänga in sig bara för att man fått barn.

Vera 130923 | Bebis 151023 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Litet My

Varför ska du ha en dispyt med din väninna om det där? Hennes barn, hennes val.

• Monkii

Barnet tar ju knappast skada av att inte få massa besök så vad är problemet egentligen?

Svar på tråden Nyfödd - när kan man ta emot besök?