Dela vid skilsmässa - vad är rätt?
Hej,
jag och min pappa köpte ett hus för några år sedan för mig och min exmans räkning som vi skulle renovera (ex-mannen är byggare). Jag äger huset 50-50 med min pappa. Vi bodde där i två år, sen separerade vi och skildes. Sen har x-et bott kvar där, i mer än 1 1/2 år som en hyresgäst och betalt hyra. Tanken var att han skulle ta över men hans ekonomi tillät aldrig det och nu står vi inför försäljning.
Nu undrar jag - hur delar vi på vinsten? Vad blir mest rättvist egentligen? Min pappa kräver inte någon anspråk. Juridiskt får x-et 50 % av mina 50 %, men såklart tänker jag att 50 - 50 vore mest rättvist eftersom min pappa inte vill ha något. Problemet är att x-et har renoverat och lagt in både tid och pengar. Han tycker inte att jag lagt in en krona i huset och vill ha det mesta själv!! Men, jag anser att fram till jag flyttade bidrog jag till renoveringskostnader genom familjens totala ekonomi. Plus att jag stått som ansvarig ägare och satsat hela min ekonomi. Det har varit grymt jobbigt att hamna i denna rävsax.
Sen när jag flyttat så gjorde han inte det vi kommit överens om. Han påbörjade flera projekt som han inte slutförde trots att vi hade möte via en jurist. Det var två rum i huset som skulle färdigställas men han gjorde knappt det. Sen de saker han påbörjat som vi inte kommit överens om eller som är klart, kan han ju inte förvänta sig att han ska få ut på vinsten?? Eller?! Känns så sjukt hela grejen.
Jag vill helst inte bråka mer nu. Känner mig helt slut efter denna tiden som varit där han inte samarbetat utan bara tjafsat, bråkat och tagit kraft från mig som jag behövt till annat.
Han tycker 70 - 30 (till honom)
Jag tycker 50 - 50
Nu kommer jag till frågan - HUR SKA VI DELA? Hur hade ni velat ha det om ni var ngn av oss?