• Songbird1

Dela vid skilsmässa - vad är rätt?

Hej,

jag och min pappa köpte ett hus för några år sedan för mig och min exmans räkning som vi skulle renovera (ex-mannen är byggare). Jag äger huset 50-50 med min pappa. Vi bodde där i två år, sen separerade vi och skildes. Sen har x-et bott kvar där, i mer än 1 1/2 år som en hyresgäst och betalt hyra. Tanken var att han skulle ta över men hans ekonomi tillät aldrig det och nu står vi inför försäljning. 

Nu undrar jag - hur delar vi på vinsten? Vad blir mest rättvist egentligen? Min pappa kräver inte någon anspråk. Juridiskt får x-et 50 % av mina 50 %, men såklart tänker jag att 50 - 50 vore mest rättvist eftersom min pappa inte vill ha något. Problemet är att x-et har renoverat och lagt in både tid och pengar. Han tycker inte att jag lagt in en krona i huset och vill ha det mesta själv!! Men, jag anser att fram till jag flyttade bidrog jag till renoveringskostnader genom familjens totala ekonomi. Plus att jag stått som ansvarig ägare och satsat hela min ekonomi. Det har varit grymt jobbigt att hamna i denna rävsax.
    Sen när jag flyttat så gjorde han inte det vi kommit överens om. Han påbörjade flera projekt som han inte slutförde trots att vi hade möte via en jurist. Det var två rum i huset som skulle färdigställas men han gjorde knappt det. Sen de saker han påbörjat som vi inte kommit överens om eller som är klart, kan han ju inte förvänta sig att han ska få ut på vinsten?? Eller?! Känns så sjukt hela grejen.
    Jag vill helst inte bråka mer nu. Känner mig helt slut efter denna tiden som varit där han inte samarbetat utan bara tjafsat, bråkat och tagit kraft från mig som jag behövt till annat. 
    Han tycker 70 - 30 (till honom)
    Jag tycker 50 - 50

Nu kommer jag till frågan - HUR SKA VI DELA? Hur hade ni velat ha det om ni var ngn av oss?

• Svar på tråden Dela vid skilsmässa - vad är rätt?
  • Archandra

Juridiskt sett är det 50-50 som gäller för allt giftorättsgods eftersom ni var gifta. Det innebär att du har rätt att få ut hälften av all egendom som inte är enskild egendom.

• Ramborg

Han har egentligen rätt till hälften av din hälft, precis som du säger. Om du nu av ren snällhet är beredd att ge honom hela din hälft så ska han knipa ihop och vara glad.

Säg åt honom att ta det han får och vara tacksam för det. Bråkar han så kan ni ju lösa frågan i domstol, och då kommer du kräva din rätt intill sista kronan. Det innebär en massa krångel och i slutändan mindre pengar för honom.

42.
  • Songbird1

Tack för era svar! Ja, juridiskt är det 50-50 som gäller men är det det mest rättvista då? Så svårt... Det har känts som en utnyttjande som varit svårt att komma ifrån från båda parter. Vi har ägt det och stått fullt ansvariga med ALLT. Han har kanske känt sig utnyttjad av renoveringen och det jobb han lagt in. 

• Archandra

Jag tycker att det känns rättvist med 50-50-delning. Din exman har ju inte bidragit med något för att köpa huset, utan har istället bidragit med renovering. Jag misstänker att de totala kostnaderna ni bidragit med skulle kunna vara ganska lika. Jag tycker att din exman är oresonlig och jag får känslan av att han vill klämma åt dig på så mycket som möjligt. Stå på dig!

• Kjell2

Är huset belånat?
    Har ni gjort en bodelning?

Först ska väl din pappa ha ut sina 50%. Därfter är det 50% som ska ingå i en bodelning. Exakt hur mycket det blir hänger sen på hur mycket andra tillgångar och skulder som finns i boet.

• Songbird1

Nej, ingen bodelning är gjord än. Vi har varit överens om allt - utom huset. Så det tänkte vi göra när det är helt sålt. Min pappa vill inte ha någon vinst!

Först ska bolånen dras, sen mäklaravgift samt lite smålån och ett billån och läggas undan till skatt. Det blir nog inte mkt över. Kanske 50-70 tusen. Men ändå. Det är pengar det också.

• Kjell2
    Songbird1 skrev 2015-03-30 12:50:02 följande:

Nej, ingen bodelning är gjord än. Vi har varit överens om allt - utom huset. Så det tänkte vi göra när det är helt sålt. Min pappa vill inte ha någon vinst!

Först ska bolånen dras, sen mäklaravgift samt lite smålån och ett billån och läggas undan till skatt. Det blir nog inte mkt över. Kanske 50-70 tusen. Men ändå. Det är pengar det också.

Så det är ingen juridisk fråga utan snarare vad ni kan komma överrens om och acceptera?

Det går att argumentera får alla varianter så det är lite svårt att säga hur ni ska göra.

• Songbird1
    Kjell2 skrev 2015-03-30 12:57:49 följande:
    Så det är ingen juridisk fråga utan snarare vad ni kan komma överrens om och acceptera?

Det går att argumentera får alla varianter så det är lite svårt att säga hur ni ska göra.
    Japp, precis så är det. Men han har varit manipulativ förr och jag tycker det känns lite väl orättvist med 70-50
    Ville mest veta hur ni alla tänker om ni varit i samma sits...
  • Songbird1

Om han inte går med på 50-50 måsta jag ta det till en bodelningsförrättare kanske och det smakar mer än det kostar... :( Är vi överens fixar en jurist det (ganska billigt) och kan göra bodelningen.

• Kjell2

Erbjud honom 50/50 om han fixar klart rummen, annars 100/0 eller
    ta 100/0 men ersätt honom för hans renoveringsutlägg, dvs mtrl kostnaden

• Songbird1
    Kjell2 skrev 2015-03-30 14:05:52 följande:

Erbjud honom 50/50 om han fixar klart rummen, annars 100/0 eller
    ta 100/0 men ersätt honom för hans renoveringsutlägg, dvs mtrl kostnaden

Det är tyvärr inte möjligt eftersom han har laglig rätt till 25% eftersom vi var gifta. 
  • Kjell2
    Songbird1 skrev 2015-03-30 15:51:04 följande:

Det är tyvärr inte möjligt eftersom han har laglig rätt till 25% eftersom vi var gifta. 

Men då du själv håller med att detta inte är en juridisk fråga och ingen total bodelningen ska göras spelar det.ingen roll.

Bodelningsregeln om 50/50 gäller inte för varje enskild tillgång utan på totalen, dvs.allt.
  • StarDuzt

Nu måste vi vara rimligt ärliga:

Du o papzen äger 50% var - papzen o  du har en värdeökning.

Exet har rätt till vinstdelning av din hälft.

Vem har betalat materialet?

Hur stor del av vinsten är kommer från hans nedlagda arbete o material?

Om nästan inget kommer utan det är en lägesökning måste han vara 
    nöjd med 50% av din del.

Men beror stooor del på hans kostnader o arbete borde du vara juste
    o ge honom mer - kanske 75-25 MEN AV DIN DEL - inte papzens del.

OM papzen avstår - vilket du inte skall skriva i ansiktet på honom får
    han 50/50 på totalen o det är jävligt bra.

VINSTEN BEROR PÅ 3 FAKTORER

1. Vad Ni lagt in i huset

2. Ökningen pga värdet

3. Värdet av tillfört arbete o material - arbetet är hans

Gör en analyz efter vad StarDuzt skriver and be reasonably fair.

Vem dumpade vem förresten?

O varför är han Tunnare i Lädret än Er - han kan ju i alla fall bygga

• ulfsas

Se till att din pappa tar emot sin halva. Den kan han ge tillbaka till dig senare.

Sedan delar du 50/50 med xet på den halva som är kvar.
    Han får då alltså 25% av huset i slutändan.

• Anonym (knivigt)

Först så skall din pappa ha ut sin del. Att han ger det till dig senare eller inte skall ditt ex strunta i eller behöver inte ens veta. 
    Har du under renovering stått för större delen av hushållsekonomin och han betalat byggmaterial istället så har det ju ingen betydelse, ni har bidragit båda två. Sedan kan man ju se på hur mycket ni bidragit och se på fördelningen där om den varit väldigt ojämlikt.
    Du kanske har stått för all markservice för att han skall ha haft tid att bygga, i så fall är det ju också båda som bidragit....

Svar på tråden Dela vid skilsmässa - vad är rätt?