Less på min bankman men vill inte byta
(lite halvlång bakrundsberättelse)
Har haft samma bank i ca 10 år och är i det stora nöjd. Det är en lite mindre lokal bank under Swedbank.
Jag har huslån och ett privatlån som dom varit väldigt hjälpsamma med från början och även om/när ja behöver utöka lånen någon gång så är dom förstående.
Grejen är att vår bankman är jättebra, när man väl får tag på han vilket nästan är omöjligt.
I oktober gick bindningstiden ut på bottenlånen och ja valde då att fortsätta ha dom rörligt (3 månaders) och skulle förhandla om räntan.
Ja fick kontakt efter några dagars jagande och vi diskuterade på telefonen vad som kunde vara rimligt. Han skulle kolla med sin chef och återkomma men han återkom aldrig. Den nya 3 månaders perioden startade och ja gav upp och tänkte att ja skulle ge de hela ett nytt försök närmare jul och den nya 3 månaders perioden.
Började med att maila 1 vecka innan men fick inget svar. Ringde och lämnade meddelande men inget svar, och sen blev det jul och så var den nya perioden också igång.
Nu inför ännu en ny 3 månaders period ringde jag och bokade ett besök och var där i förra veckan. Vi satt i 1,5 timmar och diskuterade om allt möjligt och hade det trevligt. Räntorna skulle hamna på en ok nivå (1,7%) även om ja hade hoppats på lägre. Han skulle prata med sin chef och höra av sig på fredag för att sen lägga in allt efter mitt godkännande.
Idag ser jag att inget har gjorts och i lördags började den nya 3 månaders perioden. Idag är han även på semester över påsk.
Fick tala med en annan bankman som tycker att den ränta jag skulle fått är orimligt låg (tycker själv att 1,7% inte borde vara orimlig, bara 0,3% under listräntan) men skulle kontakta sin kollega som är ledig och sen höra av sig.
Sitter nu och väntar sen 4 timmar och så här långt har ingen ringt.
Grejen är ju att jag förlorar pengar på att inte få ner min ränta. Samtidigt tar det också mycket energi och tålamod att jaga bankmannen och att försöka påminna om saker som han ska göra och som inte blir gjorda.
Samtidigt vill ja inte byta bank då jag i grunden har det väldigt bra där. Skulle förmodligen inte fått dom lån jag har idag och inte heller kunna låna lite småsummor när något behövs så på så vis vill ja vara kvar.
Min bankman känner också till min ekonomiska, sjuk och arbetshistoria och har visat sig väldigt förstående.
MEN ja blir galen på att aldrig få kontakt och att de han säger inte blir gjort.
Nu är jag dessutom orolig över att ja inte ska få den ränta vi kom överrens om då kollegan tycker att den var fel.
Skulle även diskutera ett litet lån men känner inte att jag vill ta det med kollegan då han verkar negativ.
Skulle behöva lite feedback på hur ni andra hade agerat i samma situation?
Är minst sagt less och kluven till hur jag ska göra...