• Anonym (Ann)

Min vän lever i någon fantasivärld

Hej, min vän är 20 år och har ett barn på 6 månader. Hon är tillsammans med barnets pappa sedan 3-4 år tillbaka och han fick ett välbetalt jobb för 1 år sedan. Han tjänar ungefär 38000 efter skatt (har sett ett lönebesked) och hon lever på föräldrapenning. Dom har inget lån, skulder och bor billigt.

Nu lever hon i någon fantasivärld enligt mig. Hon får ju bara in några tusenlappar i månaden men ändå köper hon märkeskläder till barnet, det är dyra vinkvällar, ny bil, mycket besök på fina restauranger, dyra barnvagnar för att nämna några. Hon tror att hon är multimiljonär trots att hon får jätte lite i månaden. Det värsta är att hon säger att hon ska vara mammaledig till barnet är två år för att sedan utbilda sig och då sa jag att man får inte så mycket i CSN och då sa hon att hon kommer inte ta något CSN eftersom hon klarar sig ändå. Vill bara kräkas på såna som hon som tror att pengar är allt och utan det är man olycklig.

Hur får man henne att vakna upp????

• Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld
  • Anonym (jo)
    Anonym (lupin) skrev 2015-04-13 10:14:44 följande:
    Vilka massa andra? Sin sambo och barn? De flesta jag känner har inga problem att umgås med sin familj och sköta det som behöver göras i hemmet trots att de jobbar. Dina inlägg är lite oklara och svåra att förstå.
    Jag vet inte hur det är för dom eller hur deras tillvaro ser ut? Men jag vet en sak hur jobbigt det kan vara att ro hela skeppet...
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (n) skrev 2015-04-13 09:47:11 följande:
    Enligt ts är han inte helt pigg på att hans pengar går till hennes dyra shopping.

Vad han själv däremot gör för ekonomiska val med sina pengar låter han nöjd med.
    Han kan ju jobba OCH åka iväg och handla själv till sitt barn. Eller så litar han på sin flickvän.
  • Anonym (n)
    Anonym (jo) skrev 2015-04-13 10:11:21 följande:

Då är det någon annan som valt detta åt honom och henne känns det som ,,,,

Det som är att det framgår ju ingenstans att det är som lupin beskrev det.

Hennes föräldrapenning räcker inte mer än till henne hennes eget uppehälle och han verkar inte helt nöjd med vad hans pengar går till.
  • Anonym (n)
    Anonym (jo) skrev 2015-04-13 10:06:43 följande:

ta hand om är inte samma som betala ...

• Anonym (lupin)
    Anonym (n) skrev 2015-04-13 10:59:33 följande:

Det som är att det framgår ju ingenstans att det är som lupin beskrev det.

Hennes föräldrapenning räcker inte mer än till henne hennes eget uppehälle och han verkar inte helt nöjd med vad hans pengar går till.

Mitt scenario är lika troligt som ditt uppdiktade scenario...
  • Anonym (jo)
    Anonym (n) skrev 2015-04-13 11:00:27 följande:
    ...pengar är bara en detalj som inte säger särskilt mycket men vill de inte ha varandra så vill man väl inte ha pengarna heller. Tycker jag 
  • Anonym (jo)
    Anonym (jo) skrev 2015-04-13 11:13:30 följande:
    ...pengar är bara en detalj som inte säger särskilt mycket men vill de inte ha varandra så vill man väl inte ha pengarna heller. Tycker jag 
    svarade på fel inlägg ....(-:
  • Anonym (n)
    Anonym (lupin) skrev 2015-04-13 11:06:10 följande:
    Mitt scenario är lika troligt som ditt uppdiktade scenario...
    Jag skulle inte alls vilja påstå det även om jag självklart respekterar att du tycker det,.
  • Anonym (lupin)
    Anonym (n) skrev 2015-04-13 11:20:19 följande:

Jag skulle inte alls vilja påstå det även om jag självklart respekterar att du tycker det,.

Nej egentlig skulle inte jag heller påstå det. Mitt är nog troligare än ditt.

Ha så kul i ditt hamsterhjul!
  • Anonym (n)
    Anonym (lupin) skrev 2015-04-13 11:32:56 följande:
    Nej egentlig skulle inte jag heller påstå det. Mitt är nog troligare än ditt.

Ha så kul i ditt hamsterhjul!
    Du får självklart tro att ditt scenario  är det mest troliga även om det i själva verket säkerligen inte är det.

Ha fortsatt kul i din evighetstrappa och i det fina vädret!

• Anonym (jo)

forfarnade är ta hand om inte samma som betalning....

• Regndamen
    Anonym (jo) skrev 2015-04-13 11:55:07 följande:

Jag vet faktiskt inte riktigt vad du menar.
  • Anonym (n)
    Anonym (jo) skrev 2015-04-13 11:55:07 följande:

Det stämmer att det inte är samma sak!
Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld