Inlägg från: Anonym (Ann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ann)

Min vän lever i någon fantasivärld

Hej, min vän är 20 år och har ett barn på 6 månader. Hon är tillsammans med barnets pappa sedan 3-4 år tillbaka och han fick ett välbetalt jobb för 1 år sedan. Han tjänar ungefär 38000 efter skatt (har sett ett lönebesked) och hon lever på föräldrapenning. Dom har inget lån, skulder och bor billigt.

Nu lever hon i någon fantasivärld enligt mig. Hon får ju bara in några tusenlappar i månaden men ändå köper hon märkeskläder till barnet, det är dyra vinkvällar, ny bil, mycket besök på fina restauranger, dyra barnvagnar för att nämna några. Hon tror att hon är multimiljonär trots att hon får jätte lite i månaden. Det värsta är att hon säger att hon ska vara mammaledig till barnet är två år för att sedan utbilda sig och då sa jag att man får inte så mycket i CSN och då sa hon att hon kommer inte ta något CSN eftersom hon klarar sig ändå. Vill bara kräkas på såna som hon som tror att pengar är allt och utan det är man olycklig.

Hur får man henne att vakna upp????

• Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld
  • Anonym (Ann)

Hon skryter väl inte om deras ekonomi men hon köper dyra kläder till bebisen och andra prylar som räknas som "klass". Det är nog mest för att skylta om att man har mycket pengar. Jag anser att hon lever i en fantasivärld när hon måste ha din man till att leva det liv hon gör, hon tappar ju snart begreppet om vad pengar är värd.

Sedan att mannen ska försörja kvinnan är ju 1800-tals tänk!!

• Anonym (Ann)

Jag tycker fortfarande att hon lever i en fantasivärld. I december berättade hon att dom bokat en resa till Thailand hela familjen.

Vi andra i hennes ålder kämpar på som timvikarie på något boende för att få någon chans att få jobb, vi sparar för att få ha råd med saker och en utlandsresa finns det inte möjlighet för. Vi får kämpa för att uppnå något. Men hon, hon går hemma om dagarna och knallar runt på stan, restauranger far bort ofta osv. Hon får aldrig testa hur det är att leva och kommer därför få det extremt svårt i framtiden. Hon måste få testa på livet först.

• Anonym (Ann)

Ja jag har läst de flesta kommentarerna och känner absolut ingen lust att skriva något då vissa påstår att det är en trolltråd.

Men någon verkar hålla med mig och förstå hur osunt detta levnadssätt är. Jag är inte avundsjuk bara brydd om min vän. Hon tror att man kan leva som en Gud trots att man är föräldraledig. Jag anser att är man ledig så ska man vara hemma med barnet inte tro det är någon semester.

• Anonym (Ann)

Nu är det dags att skriva ett till inlägg känner jag.

Vi gick i samma klass i gymnasiet och hon verkade mest glassa runt. Vi andra levde på studiebidrag medan hennes kille hade då ett "vanligt" jobb med unnade henne ibland saker. Hennes föräldrar är välbetalde och köpte henne en fin bil när hon tog körkort. Efter vi gick ut skolan så jobbade hon en liten stund och sedan fick dom barn. Nu verkar hon leva loppan. Hon går runt i sina märkeskläder med sitt barn i dyra kläder i deras bugaboo donkey och slänger med löshåret. Hon vet inte pengarnas värde tro jag

Jag tycker att hon ska jobba sig uppåt, lära sig livet istället för att glida på ett bananskal. Nu tänker hon ju högutbilda sig efter mammaledighet och ändå leva det liv hon gör verkar det som. Nä, ja vill bara henne väl!!

Och nej jag är inte avis

• Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-02 15:15:03 följande:
    Välkommen tillbaka till tråden!

Jag måste bara få fråga dig om du är sambo/gift?
    Jag har en sambo.
  • Anonym (Ann)

Å herre, TS här. Har inte hunnit läsa något och har inte fattat att tråden blivit så stor. Orkar inte läsa igenom det men är det några frågetecken så ska jag försöka svara på det så ni förstår mig bättre.

• Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-04 21:19:44 följande:
    Vet du om dom har gemensam ekonomi?

Finns det något som tyder på att hon är tacksam mot honom som ser till att hon har det bra ekonomiskt och på andra sätt?
    Min bild är att pengar gör henne lycklig. Hon blir lycklig av att ha dyra saker, dyra kläder, dyra middagar osv. Det är en kick för henne. Sedan vet jag inte om som delar helt på ekonomin, men det borde dom.

Hon är väl tacksam för stunden och sedan längtar hon efter dyrare saker.
  • Anonym (Ann)
    Nenne666 skrev 2015-04-04 22:09:23 följande:
    Inget konstigt alls att gilla kvalitet.
    Nä, men att dyra saker är lika med lycka är fel.

Tycker du det verkligen är rätt att leka hollywoodfru under sin mammaledighet? Visst hennes kille tjänar bra men för det behöver man väl inte suga ut varenda krona ifrån honom för att köpa saker. Att aldrig behöva försöka jobba sig uppåt, känna motgångar, spara ihop till något osv är inte bra i längden, det är jag säker på.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-04 22:15:00 följande:
    Ja,det låter som att hon hela tiden är ute efter dyrare saker istället för att sätta värde på det hon redan har.

Känns så för mig med. Att allt ska vara så märkvärdigt. Ska vi träffas på ett glas vin så kommer hon med en "exklusiv" vinflaska, ska det köpas kläder så ska det köpas på speciella affärer med dyrare kläder. Det shoppas mycket och hon tappad väl fattningen av pengarnas värde.
  • Anonym (Ann)
    Nenne666 skrev 2015-04-04 22:20:52 följande:
    Hon är mammaledig och ska studerasen när det Beger sig. Vilket du själv skrivit. Klart hon kan få leva utifrån vad hennes familj har förutsättningar till. Vad är problemet?
    Problemet har jag väl beskrivit i mina inlägg?
  • Anonym (Ann)

Shit pomfritt vad denna tråd blivit stor. Har ingen möjlighet att läsa igenom allt. Men verkar vara många spekulationer, jag kan försöka reda ut en del för er.

• Anonym (Ann)

Alltså denna tråd... Ni är så OT man bara kan komma av det jag hunnit läsa.

• Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-11 11:05:48 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Jag har inte träffat henne sedan trådens start. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska säga åt henne. Tycker det är dåligt att leva på sin partner på det sättet hon gör. Visst hon ska utbilda sig är hennes plan men under tiden vill hon leva gott, det är viktigt för henne. Kanske vaknar hon upp nån gång
  • Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-11 12:16:44 följande:
    Jag förstår att du fundera en del över detta!

Vet du om hennes partner helt är med på att ha det så här?

Tror det är att han har gett henne pengar i början och sen är väl svårt att avsluta ett påbörjad mönster om man säger så. Förhållandet skulle nog ta slut om hon inte fick lyxkonsumera mer
  • Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-11 12:30:09 följande:
    För mig i varje fall låter det nästan som att hon utnyttjar honom.

Kan det det vara så tror du att hon blir arg på honom om han väljer att inte ge henne pengar till att t.ex shoppa dyra barnkläder till deras barn?

Ja det har jag varit med om hon har blivit. Vi var där på middag en gång och då pratade hon om en jacka hon vill ha och då sa han "du har hur många jackor som helst, dom räcker väl?" Då svarade hon att hon ska ha den där jackan. Det var än väldigt dyr jacka.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (n) skrev 2015-04-11 13:19:16 följande:
    Okej!

Slutade det sen med att han gav henne pengar till att köpa den jackan?

Ja nu har hon den jackan. Men lite tjat så får hon sin vilja igenom. Visst, han har en väldigt bra lön men det finns inte hur utrymme för mängder med shopping.
Svar på tråden Min vän lever i någon fantasivärld