Ia84 skrev 2015-07-08 21:49:05 följande:
Så vitt jag vet så börjar vårdgarantin gälla från det datum då remissen är skriven.
Vet dock inte om remissen är bedömd när du fick ditt brev.
När vårdgarantin har gått ut så har du rätt att be Sahlgrenska skicka vidare remissen till valfri klinik o Sahlgrenska står för hela kostnaden även vid en privatklinik.
Vår vårdgaranti gick ut 30/3. Bad dem skicka vidare remissen till carlanderska i Gbg. Fick en tid där i början av maj o startade behandling vid nästa mens. Lyckades på första försöket o är nu gravid i vecka 9. Så glad och lycklig. Vi har varit tillbaks på carlanderska i vecka 8 och sett den lille o ett litet hjärta som slog.
Lycka till!!
Ja, när jag läste om vårdgarantin förstod jag också det som att den börjar gälla från när remissen skrevs, och inte från när den tas emot. Men så sa hon inte när jag ringde till dem. Å andra sidan verkade hon inte alls glad över att prata om vårdgarantin, utan sa typ att de på avdelningen inte visste vad som händer, det finns inga bestämmelser om det och jag skulle ringa någon annan vårdgaranti-avdelning för att fråga istället.
Jag vet inte heller om remissen är bedömd, det stod i brevet vi fick "Vi har mottagit remiss från dr. Kallelse sker per brev". Så vi förstod inte om de har bedömt den och ställt oss i kö eller om det bara är en bekräftelse på att den har kommit fram. Men eftersom det står att kallelse sker så borde den ju vara tittad på?
Ja vad kul grattis till bebisen :)! Vi har gjort IVF privat, ett färskt och ett frysförsök. Blev gravida på frysförsöket men fick missfall i v 11 efter att ha sett en fin liten bebis på VUL i v 9. Vi hade inga embryon kvar i frysen så vi får börja om. Beroende på väntetiden på SU får vi se om vi gör ett nytt privat igen istället, men vi slipper ju gärna betala ;)! Det är därför vi kollar detta med vårdgarantin. Hoppas att nästa gång går lite bättre.