• Ahla

Efterlysning IVF Sahlgrenska

Hej!

Jag söker andra som nyligen suttit fast i den eländiga vårdkön till IVF på Sahlgrenska och krävt förflyttning (vilket man har laglig rätt till) efter att vårdgarantin gått ut efter tre månader, och därmed hamnat i Varberg, där chefen inte vill skriva på remisserna vidare till privatkliniker. Vi är nu utskrivna från Sahlgrenska, men remissen ligger och skvalpar någonstans. Det råder fullständig förvirring på avdelningarna på båda sjukhusen, på alla nivåer. Cheferna hänvisar till varandra, det nya avtalet från 1 januari verkar ingen kunna innebörden av. 

Jag vet att det finns fler i samma situation som vi. Situationen är oacceptabel, och jag önskar komma i kontakt med fler som hamnar mellan stolarna på detta sätt. Skicka ett meddelande!

• Svar på tråden Efterlysning IVF Sahlgrenska
  • Ia84
    Ahla skrev 2015-05-27 18:50:58 följande:
    Mina varmaste tankar till er!
    Tack! Lycka till på lördag! Du får berätta hur det gått sedan!
  • Ahla

En fin blastocyst till mig och en som klarade nedfrysningen!

• Ia84

Är gravid, plussat med två test idag på vår testdag, är så lycklig, så svårt att ta in trots alla symtom jag har. Efter fem års kämpande så äntligen lyckades vi på första IVF-försöket. 

• Ia84
    Ahla skrev 2015-06-07 16:37:09 följande:

Hur har du mått på vagitorierna, Ia84?

Jag önskar dig all lycka till på onsdag, du måste berätta hur det gått sedan.

Jag har haft lite ökat med flytningar, mått lite illa, spända och ömma bröst, sedan vet jag ju inte heller vad som varit vagitorierna och vad som varit gravidsymtom. Mått lite mer illa idag. Känner att jag har lågt blodtryck, blir lite svimfärdig om jag ställer mig upp för fort. Men det sista är ju säkert gravidsymtom.
    Hur mår du då? Känner du något?
  • Ahla
    Ia84 skrev 2015-06-07 19:25:25 följande:
    Jag önskar dig all lycka till på onsdag, du måste berätta hur det gått sedan.

Jag har haft lite ökat med flytningar, mått lite illa, spända och ömma bröst, sedan vet jag ju inte heller vad som varit vagitorierna och vad som varit gravidsymtom. Mått lite mer illa idag. Känner att jag har lågt blodtryck, blir lite svimfärdig om jag ställer mig upp för fort. Men det sista är ju säkert gravidsymtom.
    Hur mår du då? Känner du något?
    Ja... Fick acne över hela bröstkorgen och stora ömma bröst. Det har gått bort nu. Nu är jag i stället otroligt trött och väldigt kissnödig, speciellt på morgonen. Om jag sedan somnar om vaknar jag några timmar senare och är lika kissnödig. De senaste två dagarna har jag varit väldigt emotionell, liknande PMS. Brukar dock inte ha PMS så långt innan mens (fyra dagar). Får också värk i livmodern efter orgasm, det har jag bara varit med om vid tidigare grav. Men allt kan ju vara Lutinus, vad vet man...

Tycker dock att sprutfasen var värre, verkar vara den enda på hela Familjeliv som känner så. 
  • utandig
    Ahla skrev 2015-06-10 05:30:13 följande:

Minus.

styrke kramar till dig, du hade en i frysen förstod jag? vi får vänta tills efter sommaren tyvärr så kom mensen senare efter missfallet jag hade. vi var planerade att sätta in FET sista öppnade dagen innan sommaren men de sket sig. NU skall vi ut o resa om några veckor och hoppas på bättre lycka till hösten :) . angående vaggisarna mådde jag rätt kass av dem . Men jag pratade med sahlgrenska och dem andra alternativen var tydligen inte lika bra. dessutom berättade hon att dem ganska nyligen höjt dosen. Detta pga att det haft mycket bra effekt vid tester. Har du pratat med kliniken? när kommer ni köra nästa gång?
  • Ahla
    utandig skrev 2015-06-22 08:38:32 följande:
    styrke kramar till dig, du hade en i frysen förstod jag? vi får vänta tills efter sommaren tyvärr så kom mensen senare efter missfallet jag hade. vi var planerade att sätta in FET sista öppnade dagen innan sommaren men de sket sig. NU skall vi ut o resa om några veckor och hoppas på bättre lycka till hösten :) . angående vaggisarna mådde jag rätt kass av dem . Men jag pratade med sahlgrenska och dem andra alternativen var tydligen inte lika bra. dessutom berättade hon att dem ganska nyligen höjt dosen. Detta pga att det haft mycket bra effekt vid tester. Har du pratat med kliniken? när kommer ni köra nästa gång?
    Japp, en i frysen, vi ska sätta in den i augusti är tanken. 
    Hoppas du får en fin sommar och får tänka lite på annat. Hjärta
  • utandig
    Ahla skrev 2015-06-23 00:55:03 följande:
    Tusen tack du också , vi fick tid i slutet på september för ett frys försök. hoppas hoppas för oss båda =) kram
  • Så vit

Har ett par frågor om det är någon som kanske vet. Vi har gjort IVF privat innan så jag förstår mig inte riktigt på hela den här offentliga vården och vårdgaranti och så. Vår klinik har skickat en remiss till Sahlgrenska och vi har fått en bekräftelse per brev på att de har tagit emot vår remiss och att kallelse kommer att skickas per brev.

Innan vi fick den bekräftelsen ringde jag SU och frågade om väntetider och vårdgaranti och så. Hon jag pratade med sa att det var ca 6-7 månaders väntetid och att vårdgarantin börjar gälla från att en läkare har bedömt remissen. Hon blev dock lite irriterad när jag undrade om vårdgarantin och menade att de inte kunde svara på något om det, hur det funkar eller vad som händer när 3 månader har gått, och hänvisade mig till något annat kontor som har hand om sådana frågor.

Då har jag en fråga som är ifall remissen verkligen är bedömd och att vi nu står i kö? Jag har försökt ringa numret på bekräftelsen, men de har semester typ hela juli. Jag tycker att brevet vi fick var lite otydligt och jag tänker att det kanske bara är en bekräftelse på att remissen har kommit fram och inte att den är bedömd?

Sen är ju nästa fråga så klart vad som händer när tiden för vårdgarantin har passerat? Vad har vi för rättigheter? Jag har läst om personer som har fått flyttats till en privat klinik och det hade ju varit hur bra som helst att få flyttas till kliniken där vi redan har varit.

Hoppas någon vet något om detta!

• Ia84
    Så vit skrev 2015-07-06 21:55:10 följande:

Har ett par frågor om det är någon som kanske vet. Vi har gjort IVF privat innan så jag förstår mig inte riktigt på hela den här offentliga vården och vårdgaranti och så. Vår klinik har skickat en remiss till Sahlgrenska och vi har fått en bekräftelse per brev på att de har tagit emot vår remiss och att kallelse kommer att skickas per brev.

Innan vi fick den bekräftelsen ringde jag SU och frågade om väntetider och vårdgaranti och så. Hon jag pratade med sa att det var ca 6-7 månaders väntetid och att vårdgarantin börjar gälla från att en läkare har bedömt remissen. Hon blev dock lite irriterad när jag undrade om vårdgarantin och menade att de inte kunde svara på något om det, hur det funkar eller vad som händer när 3 månader har gått, och hänvisade mig till något annat kontor som har hand om sådana frågor.

Då har jag en fråga som är ifall remissen verkligen är bedömd och att vi nu står i kö? Jag har försökt ringa numret på bekräftelsen, men de har semester typ hela juli. Jag tycker att brevet vi fick var lite otydligt och jag tänker att det kanske bara är en bekräftelse på att remissen har kommit fram och inte att den är bedömd?

Sen är ju nästa fråga så klart vad som händer när tiden för vårdgarantin har passerat? Vad har vi för rättigheter? Jag har läst om personer som har fått flyttats till en privat klinik och det hade ju varit hur bra som helst att få flyttas till kliniken där vi redan har varit.

Hoppas någon vet något om detta!

Så vitt jag vet så börjar vårdgarantin gälla från det datum då remissen är skriven.
    Vet dock inte om remissen är bedömd när du fick ditt brev.

När vårdgarantin har gått ut så har du rätt att be Sahlgrenska skicka vidare remissen till valfri klinik o Sahlgrenska står för hela kostnaden även vid en privatklinik.

Vår vårdgaranti gick ut 30/3. Bad dem skicka vidare remissen till carlanderska i Gbg. Fick en tid där i början av maj o startade behandling vid nästa mens. Lyckades på första försöket o är nu gravid i vecka 9. Så glad och lycklig. Vi har varit tillbaks på carlanderska i vecka 8 och sett den lille o ett litet hjärta som slog.

Lycka till!!
  • Så vit
    Ia84 skrev 2015-07-08 21:49:05 följande:
    Så vitt jag vet så börjar vårdgarantin gälla från det datum då remissen är skriven.
    Vet dock inte om remissen är bedömd när du fick ditt brev.

När vårdgarantin har gått ut så har du rätt att be Sahlgrenska skicka vidare remissen till valfri klinik o Sahlgrenska står för hela kostnaden även vid en privatklinik.

Vår vårdgaranti gick ut 30/3. Bad dem skicka vidare remissen till carlanderska i Gbg. Fick en tid där i början av maj o startade behandling vid nästa mens. Lyckades på första försöket o är nu gravid i vecka 9. Så glad och lycklig. Vi har varit tillbaks på carlanderska i vecka 8 och sett den lille o ett litet hjärta som slog.

Lycka till!!
    Ja, när jag läste om vårdgarantin förstod jag också det som att den börjar gälla från när remissen skrevs, och inte från när den tas emot. Men så sa hon inte när jag ringde till dem. Å andra sidan verkade hon inte alls glad över att prata om vårdgarantin, utan sa typ att de på avdelningen inte visste vad som händer, det finns inga bestämmelser om det och jag skulle ringa någon annan vårdgaranti-avdelning för att fråga istället.

Jag vet inte heller om remissen är bedömd, det stod i brevet vi fick "Vi har mottagit remiss från dr. Kallelse sker per brev". Så vi förstod inte om de har bedömt den och ställt oss i kö eller om det bara är en bekräftelse på att den har kommit fram. Men eftersom det står att kallelse sker så borde den ju vara tittad på?

Ja vad kul grattis till bebisen :)! Vi har gjort IVF privat, ett färskt och ett frysförsök. Blev gravida på frysförsöket men fick missfall i v 11 efter att ha sett en fin liten bebis på VUL i v 9. Vi hade inga embryon kvar i frysen så vi får börja om. Beroende på väntetiden på SU får vi se om vi gör ett nytt privat igen istället, men vi slipper ju gärna betala ;)! Det är därför vi kollar detta med vårdgarantin. Hoppas att nästa gång går lite bättre.
  • utandig
    Ahla skrev 2015-06-23 00:55:03 följande:
    Hej Ahla, Hur har allt gått för dig? 
Svar på tråden Efterlysning IVF Sahlgrenska