Katta1 skrev 2015-04-02 09:07:49 följande:
Bebis säger ifrån om han inte är nöjd. Min man brukar spela o sjunga för honom på kvällen medan jag duschar. Min man blandade ihop hans "missnöjes-läte" med att bebis sjöng med. Jag sa att det där är inte sång det där innebär att han är missnöjd. Sen tog jag i lite för mycket vilket jag ofta gör när jag väl har dragit igång och jämförde det med misshandel att han fortsätter sjunga o spela fastän bebis säger ifrån. Han har börjat lyssna in bebisens missnöjes-läte mer nu isllafall så någon effekt gav det att jag sa till, även om jag inte hade behövt ta i så mycket.
Oj, nej det hade du inte behövt. Tänk på att du skadar både deras relation och din och din sambos när du gnäller och lägger dig i för mycket - antagligen mycket, mycket mer än barnet skadas av att vara missnöjd en liten stund. Tänk även på att det i framtiden kan uppstå situationer som berör betydligt allvarligare saker, där du faktiskt behöver kunna nå fram till din sambo och få honom att ändra på sitt beteende. Har du då med allt tjat fått honom att stänga av hörseln så kanske han inte lyssnar då, när det verkligen behövs.
Försök bita dig i tungan och tänka till lite extra innan du lägger dig i!