• Katta1

Gnällig mot min egen vilja

Hej, jag upplever att jag gnäller på min man gällande uppfostran kring vår snart 6 månader gamla son. Jag vill inte vara sådan. Någon i min situation? Har ni tips på hur man kan tänka för att inte vara gnällig tar jag emot det tacksamt. Jag försöker tänka att "vi gör så gott vi kan" men det är inte alltid det hjälper.

• Svar på tråden Gnällig mot min egen vilja
  • Alexi

Man får liksom bara knipa ihop munnen, fundera på om det man tänkt säga måste sägas och bara försöka träna på att hålla tyst.

• Katta1
    Alexi skrev 2015-04-01 08:14:37 följande:

Man får liksom bara knipa ihop munnen, fundera på om det man tänkt säga måste sägas och bara försöka träna på att hålla tyst.

Jo, måste nog träna på det. Han säger åt mig att släppa på kontrollen när han kommer hem och lita på att han gör det han ska. Det är klart att han gör det! Måste få in det i min egen skalle bara.
  • Katta1

Allt från hur han underhåller bebisen medan jag duschar på kvällen till hur han stillar bebisens oro när vi ser på TV.

• Malima

Det är nog en övningssak för dig!! Du måste helt enkelt lite på att din man kan! Ditt sätt är inte det enda rätta- och det blir nog folk av er son också ;) Även om du säkert redan vet detta,för det låter som att du inte kan kontrollera det bara.

Jag tror att det är bra att , även med mannen, välja sina striden, precis som man kommer att behöva göra med barnen. Ju äldre de blir desto mer kommer ni också att behöva prata ihop er om hur ni ska tänka/göra i olika situationer. Börja öva nu så kanske det landat när det är dags.
    För oss funkar det att börja med " När vi gör såhär( exempel), så ser jag att ( barnet) reagerar såhär, det blir inte bra. Hur ska vi tänka!? "

• Katta1
    Malima skrev 2015-04-01 09:37:04 följande:

Det är nog en övningssak för dig!! Du måste helt enkelt lite på att din man kan! Ditt sätt är inte det enda rätta- och det blir nog folk av er son också ;) Även om du säkert redan vet detta,för det låter som att du inte kan kontrollera det bara.

Jag tror att det är bra att , även med mannen, välja sina striden, precis som man kommer att behöva göra med barnen. Ju äldre de blir desto mer kommer ni också att behöva prata ihop er om hur ni ska tänka/göra i olika situationer. Börja öva nu så kanske det landat när det är dags.

För oss funkar det att börja med " När vi gör såhär( exempel), så ser jag att ( barnet) reagerar såhär, det blir inte bra. Hur ska vi tänka!? "

Ja, det är sant. Mitt sätt behöver faktiskt inte vara det enda rätta eller ens det rätta. Hade den inställningen igår och det blev en betydligt trevligare atmosfär hemma
  • Alexi
    Katta1 skrev 2015-04-02 07:14:57 följande:
    Ja, det är sant. Mitt sätt behöver faktiskt inte vara det enda rätta eller ens det rätta. Hade den inställningen igår och det blev en betydligt trevligare atmosfär hemma
    Ge gärna exempel på vad du tycker han gör fel och hur du skulle ha gjort annorlunda? Och vad händer när du gnäller, leder det till att han gör som du vill eller blir ni bara sura på varandra?
  • Katta1

Jo, jag gav ju exempel förut. Han brukar då bli tyst och efteråt kommentera att jag inte behöver bli så elak.

• Alexi
    Katta1 skrev 2015-04-02 07:58:17 följande:

Jo, jag gav ju exempel förut. Han brukar då bli tyst och efteråt kommentera att jag inte behöver bli så elak.

Jo men hur underhåller han bebisen kontra hur du skulle göra? Är bebisen missnöjd över sättet pappa underhåller på? Ignorerar han på något sätt bebisens signaler?
  • Katta1

Bebis säger ifrån om han inte är nöjd. Min man brukar spela o sjunga för honom på kvällen medan jag duschar. Min man blandade ihop hans "missnöjes-läte" med att bebis sjöng med. Jag sa att det där är inte sång det där innebär att han är missnöjd. Sen tog jag i lite för mycket vilket jag ofta gör när jag väl har dragit igång och jämförde det med misshandel att han fortsätter sjunga o spela fastän bebis säger ifrån. Han har börjat lyssna in bebisens missnöjes-läte mer nu isllafall så någon effekt gav det att jag sa till, även om jag inte hade behövt ta i så mycket.

• Alexi
    Katta1 skrev 2015-04-02 09:07:49 följande:

Bebis säger ifrån om han inte är nöjd. Min man brukar spela o sjunga för honom på kvällen medan jag duschar. Min man blandade ihop hans "missnöjes-läte" med att bebis sjöng med. Jag sa att det där är inte sång det där innebär att han är missnöjd. Sen tog jag i lite för mycket vilket jag ofta gör när jag väl har dragit igång och jämförde det med misshandel att han fortsätter sjunga o spela fastän bebis säger ifrån. Han har börjat lyssna in bebisens missnöjes-läte mer nu isllafall så någon effekt gav det att jag sa till, även om jag inte hade behövt ta i så mycket.

Men det är ju svårt i början att tolka ljud, så det är ju inte fel om du berättar, men som sagt mycket avgörs väl av tonfallet. För om det är du som är föräldraledig så tillbringar han ju antagligen inte lika mycket tid med barnet.

Det är ju jättetrevligt att han sjunger och spelar för bebisen, vilken mysig stund för dem båda!
  • Mascaraklumpar
    Katta1 skrev 2015-04-02 09:07:49 följande:

Oj, nej det hade du inte behövt. Tänk på att du skadar både deras relation och din och din sambos när du gnäller och lägger dig i för mycket - antagligen mycket, mycket mer än barnet skadas av att vara missnöjd en liten stund. Tänk även på att det i framtiden kan uppstå situationer som berör betydligt allvarligare saker, där du faktiskt behöver kunna nå fram till din sambo och få honom att ändra på sitt beteende. Har du då med allt tjat fått honom att stänga av hörseln så kanske han inte lyssnar då, när det verkligen behövs.

Försök bita dig i tungan och tänka till lite extra innan du lägger dig i!
  • Katta1
    Mascaraklumpar skrev 2015-04-02 10:55:24 följande:

Oj, nej det hade du inte behövt. Tänk på att du skadar både deras relation och din och din sambos när du gnäller och lägger dig i för mycket - antagligen mycket, mycket mer än barnet skadas av att vara missnöjd en liten stund. Tänk även på att det i framtiden kan uppstå situationer som berör betydligt allvarligare saker, där du faktiskt behöver kunna nå fram till din sambo och få honom att ändra på sitt beteende. Har du då med allt tjat fått honom att stänga av hörseln så kanske han inte lyssnar då, när det verkligen behövs.

Försök bita dig i tungan och tänka till lite extra innan du lägger dig i!

Jo, jag har insett det själv och därför bestämt mig för att tagga ner och förlita mig på att han som pappa vet vad han gör.
Svar på tråden Gnällig mot min egen vilja