Katta1 skrev 2015-04-06 12:22:02 följande:
Vad menar du?
Precis det hon skriver- det finns inget behov av våtservetter, det är ett till 100% skapat behov som bygger på våra sopberg och är irriterande för barnets hud.
En blomspruta för 15 spänn med vatten och torra papperservetter går lika bra att ha med sig i vagnen och det blir lika rent.
Min mamma använde äldre tiders våtservetter med rent horribla ämnen i, förutom att det röktes inomhus. Jag är allergisk mot en massa saker, även en del konserveringsmedel som ingår i princip alla flytande tvålar, schampoo osv. och har haft problem med eksem innan jag kom på vilka ämnen det var jag fick dem av.
Det kändes därmed väldigt onödigt att utsätta mitt spädbarns extra tunna hud för irriterande ämnen i våtservetter.
Har man inga anlag för allergier/eksem i sin familj så kanske det spelar mindre roll, men det är fakta att de som använder mycket och parfymerade hygienprodukter i hemmet har större risk för att utveckla astma och eksem.
Lite läsning:
År 2004:
www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/miljoe-och-haelsofarliga-aemnen-i-barnvaardsprodukter-71086
Och ett antal år senare: Bättre men fortfarande sämre än vatten.
År 2011:
www.testfakta.se/tester/f%C3%B6r%C3%A4ldrar-och-barn/v%C3%A5tservetter-reng%C3%B6r-olika-bra
Konferensmaterial "Om kemikalierna och folkhälsan", Astma/Allergiförbundet/Naturskyddsföreningen 2013, s 15-17 rekommenderas särskilt:
astmaoallergiforbundet.se/wp-content/uploads/2014/01/kemikalierna-och-folkh%C3%A4lsan-131218.pdf