• Katta1

Är det verkligen så farligt med våtservetter vid blöjbyten?

Jag och min man använder oss av våtservetter vid blöjbyten av vår snart 6 månaders bebis men jag läser och hör återkommande det inte är bra. Våtservetter innehåller nämligen kemikalier. Vad är er åsikt kring detta?

• Svar på tråden Är det verkligen så farligt med våtservetter vid blöjbyten?
  • Katta1
    Rocket Mania skrev 2015-04-06 11:10:54 följande:

Bra! Ta en liten pumpflaska och ha olivolja i så får du lätt bort bajs också.

Tack för tipset! Vi har annars babyolja från Apoteket. Det borde iallafall inte vara farligt.
  • Katta1
    Rocket Mania skrev 2015-04-06 11:09:46 följande:

Jag brukade skölja av ungen under rinnande vatten vid blöjbyte. Klappade torrt med handduk.

Jag tror absolut det är dåligt att använda tvättlappar till små barn. Ok ute i farten ibland men dagligen till varje blöjbyte tror jag inte det är bra.

Värst är ju de som på rutin torkar av spädbarnets händer med tvättlappar. Och så åker de små fingrarna in i munnen...

Jag hade börjat torka av händerna med tvättlappar men slutar med det nu också.
  • Katta1

En annan fråga då: Vad är er erfarenhet av att bada en 6- månaders bebis? Vi badar vår bebis på snart 6 månader två gånger per vecka men jag tänker att när han börjar krypa övergår det nog till varje dag.

• Emmis

Min åsikt är att det är totalt onödigt eftersom det finns vatten...

• Katta1
    Emmis skrev 2015-04-06 12:20:42 följande:

Min åsikt är att det är totalt onödigt eftersom det finns vatten...

Vad menar du?
  • Rocket Mania
    Katta1 skrev 2015-04-06 12:20:09 följande:

En annan fråga då: Vad är er erfarenhet av att bada en 6- månaders bebis? Vi badar vår bebis på snart 6 månader två gånger per vecka men jag tänker att när han börjar krypa övergår det nog till varje dag.

Jag hade det som en del av nattningsritualen att ta ett varmt bad men då har mina barn har aldrig haft torr hud så det har fungerat. Andra barn klarar inte av det, klarar knappt av att bada en gång i veckan. Om du har det hyfsat rent hemma räcker det att skölja av händer, rumpa och ansikte men vill du bada av honom gör det med bara vatten och lite olivolja i vattnet.
  • tjockobbe

Har använt våtservetter från dag 1. De hade det på BB så kan inte tänka mig nåt farligt. Inga utslag alls. Inte från servetterna åtminstone.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Natulcien
    Katta1 skrev 2015-04-06 12:20:09 följande:

I den åldern badade vi sonen nån gång i veckan. Det räckte gott och väl. Och sen tvättade med tvättlappar i rumpa, händer och ansikte dagligen.
    Och aldrig tvål, bara vatten.
    Nu är han 4,5 år och badar eller duschar ca var tredje dag.

Varför ska han bada varje dag om han kryper, menar du? Han har väl kläder på sig? Åtminstone utomhus. Och inne är det väl inte så skitigt att man måste bada av sig?
  • josanl

Vi använder natys ekologiska våtservetter till vår 5 veckors pojke. Tvättar endast om han bajsat. Badar honom en gång i veckan i badkar, då har vi lite babyolja i vattnet så att inte hans hud torkas ut.

• Katta1
    Natulcien skrev 2015-04-06 13:45:16 följande:

I den åldern badade vi sonen nån gång i veckan. Det räckte gott och väl. Och sen tvättade med tvättlappar i rumpa, händer och ansikte dagligen.

Och aldrig tvål, bara vatten.

Nu är han 4,5 år och badar eller duschar ca var tredje dag.

Varför ska han bada varje dag om han kryper, menar du? Han har väl kläder på sig? Åtminstone utomhus. Och inne är det väl inte så skitigt att man måste bada av sig?

Nej, så skitigt är det nog inte. Tvättlappar med vatten och olja dagligen på rumpa, händer och ansikte låter rimligt. Får se hur ofta det blir sen, det visar sig. Köpte förresten ett specialschampo för bebisar idag, natusan mild care schampoo. Ser mer ut som olja. Låter lovande för min stackars son har fått tvål i ögonen de två senaste gångerna som vi har badat honom.
  • Themis
    Katta1 skrev 2015-04-06 12:22:02 följande:
    Vad menar du?
    Precis det hon skriver- det finns inget behov av våtservetter, det är ett till 100% skapat behov som bygger på våra sopberg och är irriterande för barnets hud.

En blomspruta för 15 spänn med vatten och torra papperservetter går lika bra att ha med sig i vagnen och det blir lika rent.

Min mamma använde äldre tiders våtservetter med rent horribla ämnen i, förutom att det röktes inomhus. Jag är allergisk mot en massa saker, även en del konserveringsmedel som ingår i princip alla flytande tvålar, schampoo osv. och har haft problem med eksem innan jag kom på vilka ämnen det var jag fick dem av.

Det kändes därmed väldigt onödigt att utsätta mitt spädbarns extra tunna hud för irriterande ämnen i våtservetter.

Har man inga anlag för allergier/eksem i sin familj så kanske det spelar mindre roll, men det är fakta att de som använder mycket och parfymerade hygienprodukter i hemmet har större risk för att utveckla astma och eksem.

Lite läsning:
    År 2004:
    www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/miljoe-och-haelsofarliga-aemnen-i-barnvaardsprodukter-71086

Och ett antal år senare: Bättre men fortfarande sämre än vatten.
    År 2011:

www.testfakta.se/tester/f%C3%B6r%C3%A4ldrar-och-barn/v%C3%A5tservetter-reng%C3%B6r-olika-bra

Konferensmaterial "Om kemikalierna och folkhälsan", Astma/Allergiförbundet/Naturskyddsföreningen 2013, s 15-17 rekommenderas särskilt:

astmaoallergiforbundet.se/wp-content/uploads/2014/01/kemikalierna-och-folkh%C3%A4lsan-131218.pdf
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Emmis
    Themis skrev 2015-04-06 17:58:48 följande:
    Precis det hon skriver- det finns inget behov av våtservetter, det är ett till 100% skapat behov som bygger på våra sopberg och är irriterande för barnets hud.

En blomspruta för 15 spänn med vatten och torra papperservetter går lika bra att ha med sig i vagnen och det blir lika rent.

Min mamma använde äldre tiders våtservetter med rent horribla ämnen i, förutom att det röktes inomhus. Jag är allergisk mot en massa saker, även en del konserveringsmedel som ingår i princip alla flytande tvålar, schampoo osv. och har haft problem med eksem innan jag kom på vilka ämnen det var jag fick dem av.

Det kändes därmed väldigt onödigt att utsätta mitt spädbarns extra tunna hud för irriterande ämnen i våtservetter.

Har man inga anlag för allergier/eksem i sin familj så kanske det spelar mindre roll, men det är fakta att de som använder mycket och parfymerade hygienprodukter i hemmet har större risk för att utveckla astma och eksem.

Lite läsning:
    År 2004:
    www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/miljoe-och-haelsofarliga-aemnen-i-barnvaardsprodukter-71086

Och ett antal år senare: Bättre men fortfarande sämre än vatten.
    År 2011:

www.testfakta.se/tester/f%C3%B6r%C3%A4ldrar-och-barn/v%C3%A5tservetter-reng%C3%B6r-olika-bra

Konferensmaterial "Om kemikalierna och folkhälsan", Astma/Allergiförbundet/Naturskyddsföreningen 2013, s 15-17 rekommenderas särskilt:

astmaoallergiforbundet.se/wp-content/uploads/2014/01/kemikalierna-och-folkh%C3%A4lsan-131218.pdf
    Tack...
  • Grodis15
    Katta1 skrev 2015-04-06 17:13:42 följande:

Nej, så skitigt är det nog inte. Tvättlappar med vatten och olja dagligen på rumpa, händer och ansikte låter rimligt. Får se hur ofta det blir sen, det visar sig. Köpte förresten ett specialschampo för bebisar idag, natusan mild care schampoo. Ser mer ut som olja. Låter lovande för min stackars son har fått tvål i ögonen de två senaste gångerna som vi har badat honom.

Då undrar jag om du läst innehållsförteckningen på shampot, eftersom du är orolig över innehållet i våtservetterna. Varför vill man överhuvudtaget använda shampoo eller tvål till en bebis?
  • Jw83
    Grodis15 skrev 2015-06-07 23:24:26 följande:

Då undrar jag om du läst innehållsförteckningen på shampot, eftersom du är orolig över innehållet i våtservetterna. Varför vill man överhuvudtaget använda shampoo eller tvål till en bebis?

Eller tvättmedlet man tvättar barnets kläder i ! Eller diskmedel som man tvättar flaskorna med!
  • Maddi

Om de va så farligt skulle de ju inte få säljas i Sverige och absolut inte till barn, vi bor ju faktiskt i Europa...

Svar på tråden Är det verkligen så farligt med våtservetter vid blöjbyten?