Seven Costanza skrev 2015-04-12 13:23:34 följande:
Briana: stort tack för dina förslag! Jag tycker om alla flicknamn utom Amanda och Feodora, och alla pojknamn utom Kenneth och Mark . Flera av dem hade jag redan på min lista, men jag är lite osäker på vissa. Jag älskar Charlotte på engelska och franska men på vår dialekt (skånska) låter det inte alls lika fint eftersom ch får ett annat ljud, och gillar heller inte att många kallas Lotta, som sedan kan blir Lotta-potta. Så om vi ska tillbaka till Sverige är jag tveksam.
Amélie var tidigare mitt absoluta favoritnamn, men när jag visat det i skrift för amerikaner uttalar de det ungefär som Emelie med konstigt a-ljud eller typ aaaahhhmeli - de har ju inte det a-ljud som finns i svenskan och franskan så jag är tveksam.
Jag gillar Caroline, Josephine, Sophie och Louise på alla språk men i Sverige blir det ju ofta de urtråkiga smeknamnen Carro, Jossan och Fia plus att många i min egen generation heter det, samt att Louise rimmar på fis, så jag är lite tveksam.
Edward står också på listan men det kanske är lite töntigt att ha två barn som börjar på samma bokstav? Samt att engelska drottningen och hennes ena son heter så, kanske blir konstigt? Detta utesluter ju även Charles och jag håller även med om att Charles är för utländskt i Sverige.
Vad tycker du om mina tveksamheter?
Det som har med skånskan att göra kan inte jag avgöra.
Angående Caroline, Josephine, Sophie och Louise så tycker jag att de är hyfsat tidlösa namn, och om de är lite mindre vanliga nu så är det väl bara positivt? Bättre än att tre flickor till i klassen heter samma, eller? Smeknamnen skulle jag heller inte bry mig om, för alla namn har ju smeknamn. Dessutom kan smeknamnet på just ditt barn bli något HELT annat, som inte har med namnet att göra alls.
Angående rimmen så borde Elisabeth borde i så fall gå fetbort, eftersom det kan bli Lisa-Fisa..? För att inte tala om Ebba-slebba, Emma-slemma... Nä? Däremot skulle jag också undvika de MEST uppenbara, som Nora-hora. Men Louise-fis, det tycker jag låter hemskt osannolikt. Det är som någon skrev här om namnet Doris, att det inte funkade för hon tänkte på klitoris...
Jag tycker att syskon kan börja på samma bokstav om ALLA börjar på samma bokstav. Annars blir det snett. Kan till och med spara arbete - man slipper namna om kläder och prylar de ärver efter varandra!

Detta med kungafamiljen (Elisabeth och Edward) skulle jag inte heller bry mig om, eftersom de namnen är så otroligt vanliga. Skulle vara värre om någon här skulle ta namnen Silvia och Carl Philip, eftersom de är så ovanliga att man bara kan tänka på de kungliga, typ.
Kom på ett till namn förresten: Florence! Otroligt ljuvt och feminint, enligt mig, och med doft av lavender!