• Anonym (undrar)

EU-migranter som har börjat sälja tidningar

Bra eller dåligt? Är det en bra tidning?

• Svar på tråden EU-migranter som har börjat sälja tidningar
  • seriösanvändare
    SchaefferBoy skrev 2015-04-03 19:00:12 följande:
    Jag har hört historier från Malmö att zigenarna har misshandlat flera vanliga Faktum-säljare. 
    Det har som sagt skett i Göteborg också och där har man pratat öppet om problemet, om än i "diplomatiska" ordalag.

Därför har jag ännu inte köpt den nya tidningen, men jag skulle inte ha något emot att göra det under andra omständigheter.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Ylva)
    Gert skrev 2015-04-03 18:52:20 följande:
    Skulle inte förvåna mig om det betalas av presstödet, dvs alla skattebetalare betalar redan för tidningen!
    Kan det vara så?
  • Anonym (undrar)

Intressant. Jag har nämligen kommit till samma slutsats som flera här.

Idén med en ny gatutidning är jättebra, men fungerar det? Och var har alla svenska hemlösa / försäljare tagit vägen?

• Tribute
    Gert skrev 2015-04-03 18:52:20 följande:

Skulle inte förvåna mig om det betalas av presstödet, dvs alla skattebetalare betalar redan för tidningen!

Det är någon typ av organisation som trycker dem för 25:-/tidning. Tiggarna får sedan köpa dem för 25:- och säljer dem för 100:-. Det ger alltså 75:-/tidning i vinst.

Jag gillar det inte. Försäljarna är så himla aggressiva i sin försäljning. Jag stod och betraktade en av dem här i stan och han dök uteslutande på äldre damer som gick ensamma och tjatade LÄNGE om det behövdes. Det märktes att de inte ville men inte visste något annat sätt att "bli av med honom".

Jag förstår att han verkligen behöver pengarna men det är tråkigt att man inte kan gå på stan i ett enkelt ärende utan att bli ansatt med detta nu mer. Sverige är ett rätt så rikt land och ändå är det nu vi ser tiggare överallt, rena sopstationer där de bor, tältläger och snubblar över tiggare var femte meter i varje stad.
  • Anonym (undrar)
    Tribute skrev 2015-04-03 19:19:34 följande:
    Det är någon typ av organisation som trycker dem för 25:-/tidning. Tiggarna får sedan köpa dem för 25:- och säljer dem för 100:-. Det ger alltså 75:-/tidning i vinst.

Jag gillar det inte. Försäljarna är så himla aggressiva i sin försäljning. Jag stod och betraktade en av dem här i stan och han dök uteslutande på äldre damer som gick ensamma och tjatade LÄNGE om det behövdes. Det märktes att de inte ville men inte visste något annat sätt att "bli av med honom".

Jag förstår att han verkligen behöver pengarna men det är tråkigt att man inte kan gå på stan i ett enkelt ärende utan att bli ansatt med detta nu mer. Sverige är ett rätt så rikt land och ändå är det nu vi ser tiggare överallt, rena sopstationer där de bor, tältläger och snubblar över tiggare var femte meter i varje stad.
    100 kr är också ganska mycket för en tidning, det är många som inte har råd med det.

Faktum kostar bara 50 kr.

Tyvärr ger de sig kanske på "lätta offer." Stackars fattigpensionärer, de kan ju i värsta fall bli ruinerade.
  • Gert
    Tribute skrev 2015-04-03 19:19:34 följande:

100 spänn! Förvånad Skulle jag aldrig i hela livet lägga pengar på.

Situation Sthlm kostar väl hälften eller nåt?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Unis
    SchaefferBoy skrev 2015-04-03 19:00:12 följande:
    Jag har hört historier från Malmö att zigenarna har misshandlat flera vanliga Faktum-säljare. 

Det är ju helt fruktansvärt om detta är sant.
    A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • Gert

Och vad heter organisationen som trycker tidningen?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • seriösanvändare

Jag skulle inte ha något emot att betala 100 spänn för en tidning, om försäljningen gick guste till samt var för ett gott ändamål. Men nya tidningen OCH Faktum blir då 150 spänn per månad, vilket är mycket pengar för många svenskar. Och måste jag välja, prioriterar jag Faktum.

Jag reagerade också igår på de nya försäljarnas "aggressiva" framtoning. Jag gissar att de upplever att de kan vara mer gåpåiga när de har något att sälja istället för att bara be om pengar, men det kommer inte att gynna deras sak. Det ihop med rykten om attacker mot Faktumförsäljare och att dessa nästan har försvunnit, får mig att undra om detta var ett så lyckat projekt egentligen.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (En elak jävel)

Lät skitbra tyckte jag och har sett några tidningsförsäljare. Hörde att de får introduktion innan de får börja sälja tidningen. De får inte sitta ner på marken, de ska hålla upp tidningen så att alla ser att de säljer den, de ska ropa saker som "köp en bra tidning!" och de får absolut inte tigga samtidigt som de säljer tidningen. Det gick bra ett tag men nu ser jag hur de sitter eller halvligger på sina filtar igen och både tigger och försöker sälja tidningen. Så trist när de fått chansen att göra något bättre än att tigga och det är då jag blir misstänksam: vill de bort från tiggeriet egentligen?

• Unis

Är det någon som vet vad tidningen heter?

A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • Tribute
    Unis skrev 2015-04-03 20:08:14 följande:

Är det någon som vet vad tidningen heter?

Sofia Z-4515. Det är ett seriealbum och en engångspublikation. Tanken är tydligen att de ska ta efter en tidning som romer sålt i Norge, Folk är folk, och börja sälja nummer av denna som ska komma ut varje månad. Jag vet inte riktigt vilka som ligger bakom själva publikationen, det kan vara det norska förlaget med frivilliga svenskar som hjälp.
  • SchaefferBoy
    Unis skrev 2015-04-03 19:24:32 följande:

Det är ju helt fruktansvärt om detta är sant.
    Det är från pålitliga källor så det är sant.
  • Gert

De tjänar miljoner på den där tidningen.

"Det är den norska ideella föreningen Folk är folk, som har gett ut boken som gatutidning. Den har tryckts i 70 000 exemplar och enligt föreningen har minst 60 000 av dessa sålts. Om alla försäljare fått fullt pris har alltså totalt fyra och en halv miljon kronor gått från köpare till säljare."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6138894

• Anonym (Nej tack)

Köper inte deras tidning eller skänker några pengar. Däremot köper jag gärna Situation Sthlm. 

Svar på tråden EU-migranter som har börjat sälja tidningar