EU-migranter som har börjat sälja tidningar
Bra eller dåligt? Är det en bra tidning?
Bra eller dåligt? Är det en bra tidning?
Intressant. Jag har nämligen kommit till samma slutsats som flera här.
Idén med en ny gatutidning är jättebra, men fungerar det? Och var har alla svenska hemlösa / försäljare tagit vägen?
Skulle inte förvåna mig om det betalas av presstödet, dvs alla skattebetalare betalar redan för tidningen!
Och vad heter organisationen som trycker tidningen?
Jag skulle inte ha något emot att betala 100 spänn för en tidning, om försäljningen gick guste till samt var för ett gott ändamål. Men nya tidningen OCH Faktum blir då 150 spänn per månad, vilket är mycket pengar för många svenskar. Och måste jag välja, prioriterar jag Faktum.
Jag reagerade också igår på de nya försäljarnas "aggressiva" framtoning. Jag gissar att de upplever att de kan vara mer gåpåiga när de har något att sälja istället för att bara be om pengar, men det kommer inte att gynna deras sak. Det ihop med rykten om attacker mot Faktumförsäljare och att dessa nästan har försvunnit, får mig att undra om detta var ett så lyckat projekt egentligen.
Lät skitbra tyckte jag och har sett några tidningsförsäljare. Hörde att de får introduktion innan de får börja sälja tidningen. De får inte sitta ner på marken, de ska hålla upp tidningen så att alla ser att de säljer den, de ska ropa saker som "köp en bra tidning!" och de får absolut inte tigga samtidigt som de säljer tidningen. Det gick bra ett tag men nu ser jag hur de sitter eller halvligger på sina filtar igen och både tigger och försöker sälja tidningen. Så trist när de fått chansen att göra något bättre än att tigga och det är då jag blir misstänksam: vill de bort från tiggeriet egentligen?
Är det någon som vet vad tidningen heter?
Är det någon som vet vad tidningen heter?
De tjänar miljoner på den där tidningen.
"Det är den norska ideella föreningen Folk är folk, som har gett ut boken som gatutidning. Den har tryckts i 70 000 exemplar och enligt föreningen har minst 60 000 av dessa sålts. Om alla försäljare fått fullt pris har alltså totalt fyra och en halv miljon kronor gått från köpare till säljare."
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6138894
Köper inte deras tidning eller skänker några pengar. Däremot köper jag gärna Situation Sthlm.