• Anonym (Sanningen?)

Skulle du kunna tänka dig att erbjuda en tiggare sovplats?

Hur många här skulle med handen på hjärtat verkligen erbjuda en medmänniska som har det svårt, en sovplats för en natt eller två?

Många trådar och diskussioner om tiggarnas situation och när negativa inlägg om deras närvaro kommer upp som att dom stör med sitt beteende, då kommer motanfall om att empati saknas och att inte sparka på den som ligger eller förslaget att själva sätta sig utanför ICA och börjat tigga. Ni som känner sådan empati, skulle ni kunna med handen på hjärtat erbjuda dessa medmänniskor som har det svårt en sovplats i ert hem eller inte, när ni känner som ni gör?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att erbjuda en tiggare sovplats?
  • Anton Chigurh
    Hur många här skulle med handen på hjärtat verkligen erbjuda en medmänniska som har det svårt, en sovplats för en natt eller två ???

Handen på hjärtat....inte jag, aldrig i helvete att jag låter okända sova över i mitt hus, som majoriteten här så kan jag möjligen skänka en slänt till ett härbärge, men ta in okända hos mig !!!

Big FUCKING nono....

Så det så.

Kram //AntoN

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (jo)
    Anonym (O) skrev 2015-04-06 20:05:05 följande:

Nej. En gradskillnad vore att istället för att ge växel ge mycket pengar. Att låta någon bo hemma hos en är en helt annan sak, oavsett om det är i ett gästrum, i källaren eller i något annat slags utrymme.

Det räcker inte att ge dem pengar. Problemet är att det inte finns tillräckligt med härbärgen. Och då blir frågan om att erbjuda sovplats mer aktuell, eftersom kommuner och organisationer inte kan erbjuda hur många sovplatser som helst och egentligen inte är skyldiga att erbjuda några alls till EU-medborgare.

Självklart har privatpersoner ingen plikt att öppna sina hem eller källare för det, men de har ingen plikt att skänka tiggarna en slant heller, eller ens uppmärksamma dem. Därför bör man vara försiktig med att moralisera över vad andra gör eller inte gör.
  • spirituality

Jag skulle nog ha svårt att låta en okänd människa komma och bo/sova hos mig, tiggare eller ej. Däremot hjälper jag gärna till på annat sätt om möjligheten finns.

• StarDuzt
    "Hur många här skulle med handen på hjärtat verkligen erbjuda en medmänniska (som har det svårt), en sovplats för en natt eller två?"

Har gjort dette ett antal ggr - men det har varit motkönade o
    unga tjejer - en gång var de TRE som tjatade sig hem till mig-
    jag sa nej först - två la sig i min säng i bara trosor o jag la mig
    mittemellan. Man är ju juste
  • Anonym (jo)
    Anonym (vad fan?) skrev 2015-04-07 10:56:36 följande:

Det fanns nock med härbärgen innan zigenare invaderade Sverige.

Menar du att det är vårt ansvar att ha plats för värdens hemlösa oavsett anledning till att dom är det?

Kan du inte läsa? Jag skrev att det INTE är vårt ansvar, inte heller att skänka pengar eller dylikt. Men de som vill hjälpa till får givetvis göra det.
  • Anonym (Pentti)
    StarDuzt skrev 2015-04-07 10:58:57 följande:
    "Hur många här skulle med handen på hjärtat verkligen erbjuda en medmänniska (som har det svårt), en sovplats för en natt eller två?"

Har gjort dette ett antal ggr - men det har varit motkönade o
    unga tjejer - en gång var de TRE som tjatade sig hem till mig-
    jag sa nej först - två la sig i min säng i bara trosor o jag la mig
    mittemellan. Man är ju juste
    Vad är en "motkönad" tjej för något?
  • StarDuzt

En motkönad är en tjej eftersom jag är kille

• Anonym (Pentti)
    StarDuzt skrev 2015-04-07 13:43:33 följande:

En motkönad är en tjej eftersom jag är kille

En motkönad tjej låter snarare som en tjej som är tvärtom, alltså en lesbisk tjej... men men
  • StarDuzt

Frågan är lite förenklad - hur många män som helst
    skulle göra detta om det var en rimligt ung kvinna o
    de får bearbeta henne med schnabeln - men om det
    är en man aldrig i helvete (förutom de som är homofilurer).

Här är en av dom - o hans hopp o dopp var dubbelt
    eftersom det skulle komma två damer

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5493990

o han är långt ifrån ensam - mörkertalet är enormt

• Michael 310

Skulle aldrig falla mig in, finns inte på världskartan att låta någon okänd bo i mitt hem!

• Radiobil

Har haft okänt folk sovandes hemma hos mig och även själv sovit hos folk jag aldrig träffat.
    Bara goda erfarenheter. Att ta hem tiggande zigenare får däremot någon som röstat på MP gärna göra istället. Romson kanske.

Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att erbjuda en tiggare sovplats?