• Betty Boop

Folk som rynkar på näsan åt namnval..

Vi väntar på en dvärgschnauzervalp som kommer till oss om några veckor. Vi har redan innan vi tingat valpen haft Svante som arbetsnamn. Vår hund ÄR en Svante helt enkelt. Nu är det flera som rynkar på näsan och tycker att det är fult/konstigt! Jag blir fan sur! Är det ett så konstigt namn? Jag vill inte döpa min hund till Fido, Fiffi eller Pixi! Kan inte folk hålla sina åsikter om andras namnval för sig själva?

Vi har fått höra:
    -SVANTE?? Menar du allvar? *gapskratt*

-Jag har lite svårt för människonamn på djur... (säger svärmor som har döpt sin katt till Cassandra som också är ett människonamn och dessutom ett ap-fult namn mitt tycke. Det håller jag dock för mig själv eftersom jag är väluppfostrad)

• Svar på tråden Folk som rynkar på näsan åt namnval..
  • Betty Boop

Jag har full förståelse för att man tycker olika om namn. smaken är ju som baken. Men varför måste man säga till folk att deras namnval är fult? Det kan man väl hålla för sig själv? (Nu menar jag alltså IRL och inte här i tråden.)

typ:
    -Näää, ska han verkligen heta det?

• Voluptuous Shalimar
    Betty Boop skrev 2015-04-06 16:05:45 följande:
    Jag har full förståelse för att man tycker olika om namn. smaken är ju som baken. Men varför måste man säga till folk att deras namnval är fult? Det kan man väl hålla för sig själv? (Nu menar jag alltså IRL och inte här i tråden.)

typ:
    -Näää, ska han verkligen heta det?
    Nej, det säger man absolut inte. Jag har hört så fula babynamn att jag verkligen tyckt synd om barnet ifråga, men skulle ALDRIG säga det. Samma gäller förstås djurnamn.
  • nozpa

Tycker att de flesta djur med undantag hästar har "människonamn". Så när vissa döper sina barn till t ex Hugo, Elsa osv så tänker jag bara "jaha, kattnamn". Ungefär så. Känner iofs både katt o hund som heter just Hugo och Elsa.
    Men som sagt, det är vanligare med den typen av namn på husdjur än snuffsan, gräddnos osv.

Mina katter har också människonamn. Inget jag hade döpt mina barn till, men namn som passar dom perfekt!

Och ja, vad gör man när man inte tycker om ett namn som någon gett sitt djur eller barn (eller bil)? Jo man säger "ah, men det passar ju jättebra" eller något annat.
    Man måste inte alltid kritisera folks val i livet. Speciellt inte när man vet att det enda det gör är att eventuellt såra.

• fluu

Älskar Svante! Både på människor och djur. Jag föredrar faktiskt människonamn på djur. Min katt heter Isak.
    Skit i andra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • maaammaaa

Det är ju ett svenskt namn på en utländskavlad hund, Schweiz, Tysk eller varifrån. Det är som att kalla en afrikan för Ahmed. Nåja men om du gillar det så kör i vind. Lycka till med Svante.

• Betty Boop
    maaammaaa skrev 2015-04-07 15:56:18 följande:

Det är ju ett svenskt namn på en utländskavlad hund, Schweiz, Tysk eller varifrån. Det är som att kalla en afrikan för Ahmed. Nåja men om du gillar det så kör i vind. Lycka till med Svante.

Haha! Så då ska man döpa schäfrar till Heinz, Klaus eller Rainer för att det är en ras som ursprungligen kommer från Tyskland.
  • Betty Boop

Förresten har jag träffat flera afrikanska pojkar som heter Ahmed! Jag är lärare. SkrattandeTungan ute

• maaammaaa

Ja se där, man kan tycka vad man vill om det men det är gångbart. Snart kan säkert tjejer heta Pelle också.

• Hundbloggerskan

Svante är väl inget fult namn?
    Jag har dock nog valt rätt "djur passande" namn till mina, dock så har jag fått många kommentarer om varför jag inte har andra namn på dem.

Sapphire (Schäferkorsning, svart med vitt bröst), Saffi
    Amethyst (Groenendael, helsvart), Ami
    Smaragd (Tervueren, beige med svart nos samt ben), Sam
    Topaz (Malinois, röd/svart), Topp
    Onyx (Schäfer, helsvart), Onni

Jag tycker det är snyggt om man har ett tema i hundnamnen. Jag har ju olika ädelstenar på allihop. Men döpte den första (Sapphire) efter Filippinernas Ariel som heter Sapphire. Insåg sen att jag kunde ha ett ädelstens tema :P
    Många tycker det är löjligt då det är arbetande brukshundar (aka tuffingar) men jag tycker de passar i det!

• doge

Tycker det är ett jättegulligt namn. Det är väldigt gulligt när typ terrier-raser har gubbnamn eftersom de ser ut som små gubbar med skägg :) 

• maaammaaa

Tulpan Erik låter bra, men Svante är bättre. Jag har en släkting som heter RosMari. Blommor tycks vara kvinnopatenterade. Bara du inte lägger hunden att heta Ahmed så.

• Miew

Svante är jättefint.

Mina hundar har haft både männniskonamn och "hundnamn" katterna också.

Hundarna har hetat;

Titus

Tiili

Tula

Tora

Siri

Tikka

Katla

Helga

Semlan

Katterna;

Lakrits

Ryssan

Torsten

Mormor Ulla

Det var väldigt många som hade kommentarer när vi döpte Ulla, men mina barn ville att hon skulle döpas efter min mormor så det blev så Skit i vad fasiken andra tycker, välj det ni gillar

• tulip79

Klart du ska döpa valpen till Svante om det är en Svante! Själv döper jag alltid mina djur till människonamn (vera, fia, lucas, alice, måns, bella etc - detta är kaniner, hundar o katter jag haft när jag varit liten o några har jag nu). .

• Betty Boop

Underverket heter Svante och är nu snart 6 månader. Han ÄR en Svante! Jag försöker lägga in en bild på sötnosen här men det verkar inte funka...

Svar på tråden Folk som rynkar på näsan åt namnval..