• Anonym (zeööhcg)

Måste jag skriva en D-uppsats i lärarutbildningen?!

Jag funderar på att bli lärare, men enligt upplägget står det en uppsats på avancerad nivå, alltså en magisteruppsats. Är det OBLIGATORISKT eller kan man välja? Jag har skrivit en C-uppsats innan (annat ämne) men fick godkänt och kommer nog inte klara av en D-uppsats :( Någon som vet?!?

• Svar på tråden Måste jag skriva en D-uppsats i lärarutbildningen?!
  • Anonym (zeööhcg)

Okej, nu får jag verkligen blandad fakta, skriver man D-uppsats eller inte....? Jag vill nog helst undervisa 7-9 iaf, om det gör någon skillnad.

• Anonym (Säkert?)
    Archandra skrev 2015-04-08 17:44:46 följande:

Jag funderar lite på ämneskraven. Kan det inte vara så att man skriver D-uppsats i ett av ämnena om man ska bli gymnasielärare och C-uppsats i det andra? Jag har i alla fall skrivit D-uppsatser i båda mina ursprungsämnen. I och med nya gymnasieskolan har ju ämnena blivit fler, så det kanske räcker med C-uppsats numera?

Däremot skrev jag C-uppsats i pedagogik/didaktik.

Vad gäller svårighetsgraden skulle jag säga att det inte är svårare att skriva en D-uppsats än en C-uppsats. Man har ju lärt sig mer sen man skrev C-uppsatsen, vilket väger upp för de ökande kraven.

Jag läser historia och sen svenska och det kommer jag skriva c uppsats i och sedan kan det va så att jag även skriver en c uppsats i didaktik/pedagogik (det min skolan kallar utbildningsvetenskap). Jag började i höstas så har läst en termins utb-vetenskap+4veckors vfu och nu läser jag första termien historia och kan med 100% säga att på den utb jag går är det bara c uppsatser och inga d.
  • Anonym (zeööhcg)
    Anonym (Säkert?) skrev 2015-04-08 17:53:51 följande:
    Jag läser historia och sen svenska och det kommer jag skriva c uppsats i och sedan kan det va så att jag även skriver en c uppsats i didaktik/pedagogik (det min skolan kallar utbildningsvetenskap). Jag började i höstas så har läst en termins utb-vetenskap+4veckors vfu och nu läser jag första termien historia och kan med 100% säga att på den utb jag går är det bara c uppsatser och inga d.
    Tack!! Jag litar på dig :) men vad menas med avancerad uppsats? Det vill jag jättegärna få svar på. 

Om jag t ex läser engelska 90 hp, skriver jag en B + C uppsats. Därefter 45 hp i två andra ämnen vardera. Jag skulle även läsa utbildningsvetenskap 60 hp. Så jag förstår inte vart de avancerade kurserna hamnar? Räknar de då C-uppsatsen som "avancerad uppsats om 15 hp"?
  • Archandra
    Anonym (Säkert?) skrev 2015-04-08 17:53:51 följande:
    Jag har en gammal utbildning och läste dessutom pedagogik/didaktik i efterhand. Det är intressant att man inte behöver skriva D-uppsats i sitt huvudämne. Snacka om devalvering av utbildningen!

Inte så konstigt att många av de lärarstudenter vi tar emot på skolan brister i sina ämneskunskaper trots att de är i slutet av sin utbildning. Tack för ditt inlägg. Det klargjorde mycket.
  • mammaåten
    Anonym (zeööhcg) skrev 2015-04-08 15:55:08 följande:

Finns det NÅGON som vet exakt hur det ligger till? Jag har kontaktat skolan men de skrev att de kan ha lång handläggningstid och jag måste söka in innan den 15 april :(

Du kan ju söka utbildningen och sen vänta på svar.. Det är ju bara att tacka nej om du ångrar dig. Och vill du verkligen bli lärare bör du inte låta en D-uppsats hindra dig
  • Anonym (zeööhcg)
    mammaåten skrev 2015-04-08 18:12:14 följande:
    Du kan ju söka utbildningen och sen vänta på svar.. Det är ju bara att tacka nej om du ångrar dig. Och vill du verkligen bli lärare bör du inte låta en D-uppsats hindra dig
    Anledningen till att jag inte vill göra en D-uppsats är för att jag redan skrivit en C-uppsats och hade stora problem med det. Idag tror jag att det är lättare, men min handledare sa att man bör få VG på C-uppsatsen för att få godkänt på en D-uppsats. 
  • Ms H
    Anonym (zeööhcg) skrev 2015-04-08 18:44:29 följande:
    Anledningen till att jag inte vill göra en D-uppsats är för att jag redan skrivit en C-uppsats och hade stora problem med det. Idag tror jag att det är lättare, men min handledare sa att man bör få VG på C-uppsatsen för att få godkänt på en D-uppsats. 
    OM du behöver skriva en D-uppsats, så är ju det inget du gör i början av din lärarutbildning. Därmed hinner du i så fall utvecklas innan det är dags, så det grejar du nog.

Vad jag vet är det inga obligatoriska D-uppsatser i lärarutbildningen (är själv gymn-lärare examinerad -09). Kan ju dock ha ändrats, så jag var in på den sida du länkade tidigare. Tänkte läsa i utbildningsplanen. Men, jag kom till en sida om 4-6-lärare, du ville väl undervisa på högstadiet?
  • Anonym (T)
    sextiotalist skrev 2015-04-08 12:52:37 följande:
    Tyvärr möter mina vänner som är lärare den inställningen rätt ofta hos nyexade lärare.
    Då behöver ju inte du göra samma misstag som dem i så fall.
  • Anonym (zeööhcg)
    Ms H skrev 2015-04-08 19:36:20 följande:
    OM du behöver skriva en D-uppsats, så är ju det inget du gör i början av din lärarutbildning. Därmed hinner du i så fall utvecklas innan det är dags, så det grejar du nog.

Vad jag vet är det inga obligatoriska D-uppsatser i lärarutbildningen (är själv gymn-lärare examinerad -09). Kan ju dock ha ändrats, så jag var in på den sida du länkade tidigare. Tänkte läsa i utbildningsplanen. Men, jag kom till en sida om 4-6-lärare, du ville väl undervisa på högstadiet?
    Jag är osäker på vilken årskurs jag helst vill undervisa inom. Jag funderar mycket på 1-3 eller 4-6. 

Inom årskurserna 1-3, 4-6 och 7-9 står det beskrivet att en 15 hp ska skrivas på grundnivå, och 15 hp på avancerad nivå. Så det kvittar egentligen vilken årskurs, jag kommer inte undan det. Men om du tog examen -09 borde utbildningen inte ha ändrats så drastiskt, eller...?
  • Anonym (zeööhcg)
    Ms H skrev 2015-04-08 19:36:20 följande:

edu.mah.se/sv/Program/LALAM-79EN     - här är annars en länk till högstadiet, kan du tyda vilka regler det är som gäller? Det vore jättesnällt av dig, jag har försökt luska tillräckligt, jag förstår dessvärre inte. 
  • Snart lärare

Hej! Jag läser till lärare nu (F-3) och är inne på min sjunde termin. Skrev med andra ord mitt arbete på grundnivå i höstas. De självständiga arbetena på lärarprogrammet kallas inte för c eller d osv (iaf inte på mitt lärosäte), utan de har istället valt att kalla dem för arbete på grund- och avancerad nivå. Det jag skrev i höstas kan dock liknas vid en c-uppsats i omfång och grad. Från och med nya lärarprogrammet från 2011 så har de gjort så att alla program (osäker på förskollärare) forskningsgrundande och därmed på avancerad nivå. Det avancerade arbetet bör kunna liknas vid en magister.

Jag tror dock inte alls att man prompt kommer gå bet på sitt avancerade arbete bara för att man "bara" fick g på din c-uppsats. Det kan ju helt bero på hur väl du lyckas välja ämne osv, samt att man tar ju med sig erfarenheter från sitt första arbete och kan utveckla dessa i sitt andra.

Jag tycker med andra ord att du ska köra på ändå! Förhoppningsvis får man också en bra handledare som stöttar en genom processen. Lycka till!

Svar på tråden Måste jag skriva en D-uppsats i lärarutbildningen?!