• Anonym (Balans)

Sexuell balans/makt

Jag lider, precis som många andra, av att min fru har tappat lusten (eller i alla fall markant minskat) efter 2,5 år i förhållandet.

Jag har verkligen testat allt för att väcka hennes lust igen men det har inte blivit någon märkbar skillnad. Tyvärr känns det som om jag snarare motverkar hennes lust snarare än att väcka den...

Min teori för tillfället är att balansen i vårt förhållande mellan manligt och kvinnligt är rubbad. Jag har troligtvis själv orsakat detta genom att ge min fru precis allt hon önskat under våra 2,5 år tillsammans. Hon har fått oändligt med kärlek, sexuell bekräftelse, trygghet, en bästa vän, en ordningsman, en hantverkare, en ekonom osv... Man kan nog säga att jag har curlat henne ganska hårt:)

Konstigt nog så verkar hennes råa sexuella lust ha minskat i takt med att hennes kärlek till mig har växt sig starkare. Jag får en känsla att av just tryggheten jag skapat är en stor orsak till hennes minskade lust, att hon tar mig för givet.

Jag har verkligen blivit "The Nice Guy"!

Jag skulle nu vilja försöka positionera mig mer som "hennes man/älskare" än som "bästa vän/familjefar" i vårt förhållande. Jag vill återställa balansen och försöka få henne att tråna efter mig i större utsträckning än vad hon gör nu.

För tillfället äger min fru all sexuell makt. Jag uppvaktar och förför medans hon släpper till när hon känner för det. Det resulterar förvisso i ett fungerande sexliv men det känns så jävla tråkigt... Hon får allt gratis och behöver inte lyfta ett finger för att få sex, allt är serverat. Sex kan därmed också bli ett belönings och bestraffningsmedel som hon styr över.

I takt med att hennes sexuella intresse har svalnat så har hennes engagemang givetvis ändrats i samma takt. Det är inte längre alls viktigt för henne att sexualisera sig för mig, inga sexiga underkläder, den generande kroppsbehåringen och tillsynes inte alls generande längre och de sexuella inviterna lyser med sin frånvaro. All sexighet har försvunnit och ersatts med ett väldigt tillgivet gullande i form av beröring, kramar och pussar.

Jag har tidigare levt i ett förhållande med samma mönster. Där upptäckte jag två saker som ändrade min dåvarande sambos sexuella beteende totalt.

Det ena var svartsjuka. Jag blev hårt uppvaktad av en annan kvinna och min dåvarande svarade med ökad sexuell lust. Den var inte spelad för hon var mycket våtare och märkbart kåtare. Detta höll i sig ett par månader.

Det andra tillfället var när jag påtalade att jag ville separera. Jävlar vad min dåvarande ändrade sitt sexuella beteende efter detta. Återigen var hon kåt som ett djur, våt så att det rann längs benen och denna gången noterade hon det även själv. Hon påpekade att hon "tvingats" börjat onanera igen efter många års uppehåll. Det var dock inte sexet som var den stora orsaken till skilsmässan så jag valde att fullfölja separationen.

Min lärdom är dock att det finns något att hämta här! Balansen och tryggheten rubbades!
    Jag vill på ett subtilt sätt utnyttja detta fenomen i mitt nuvarande förhållande. Jag vill rucka på balansen och försöka väcka hennes lust men jag vet inte hur.

Jag är inte bekväm med att försöka introducera någon svartsjuka i vårt förhållande, dessutom är det inte så lätt att arrangera.
    Jag tänker definitivt inte hota med separation eftersom vi har ett väldigt fint och kärleksfullt förhållande där allt utom sexet är 100%.

Någon som har några tips om hur jag ska kunna ändra det som jag tror är problemet i mitt nuvarande förhållande? 

• Svar på tråden Sexuell balans/makt
  • Anonym (tyra)

Hm att köpa L-argiplex åt din fru känns inte riktigt bra , som att problematisera henne alltså understryka att det är fel på henne. Man kan föreslå " jag läste om en tablett som man pigg och får mer lust av "men att köpa åt henne skulle jag gissa känns pressande. Jag gillar sex men föredrar att köpa mina underkläder själv för jag kan inte känna mej sexig i nåt jag inte tycker är snyggt ,. Stay ups gillar jag absolut inte i sängen och skulle inte gilla att få. (Jag är smal men låren ser ändå för jävliga ut i såna )(enligt mej.. )) Säj att hon är het iställe,, beröm när hon har snygga jeans osv.. Få henne att inte känna sej trist och asexuell utan påminn henne om sexiga minnen och påminn henne morgonen efter sex att hon var het kvällen innan...hhon ska se sej själv som het och sexuell och att köpa argiplex åt henne förstärker att hon är en frigid problemkvinna.

Hur ofta har ni sex förresten ?? Även om jag vet att kvalitet och ömsesidighet är viktigt också.

• HasseA
    Anonym (kanin) skrev 2015-04-14 15:40:15 följande:
    Bra att det funkar för er,men verkar ju inte gå lika bra för TS tyvärr..
    Hon verkar ju ha stängt av helt tyvärr och verkar inte vilja prata om det /ta reda på /utforska/ta på varann heller?!?!?
    Visst - men tanken med mita inlägg är ju att komma med idéer för att hjälpa henne på traven. Men även för det måste ju intresset finnas hos henne, så är det ju.
  • Schnaa
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-14 11:28:50 följande:
    Nej, inte så tydligt. Eftersom mina sexuella lägsta krav inte uppfylls i detta förhållandet så blir det i praktiken att jag säger - "Du uppfyller inte mina sexuell krav och därför kan jag inte ha en relation med dig"

Riktigt så långt har jag inte kommit med mina egna känslor. Förhållandet består ju av mycket mer än sex.

Hon är dock väl medveten om att jag är missnöjd och att jag stundtals mår väldigt dåligt.

Just nu handlar det om att försöka väcka hennes lust och det sker troligtvis inte genom att jag försätter tala med henne, att visa mig svag och ledsen. Att börja prata om separation blir sista steget, när allt annat är prövat.
    Ja, i praktiken blir det ju så om man hunnit 2,5 år in i förhållandet. Äktenskap dessutom.

Om du blir sexuellt attraktiv för henne igen, tror du det kommer hålla i sig resten av livet? Tror du det kommer det komma en dag där hon börjar kommunicera vad hon tänder på samt tankar allmänt kring sex? Kommer hon bli nyfiken på hur du fungerar sexuellt? Var hon det i början?
    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-12 16:40:21 följande:
    Min fru är definitivt en alfakvinna och visst är det så att hon fick makten i förhållandet under min förälskelse. Det är min teori. Frågan är hur jag ska kunna återställa maktbalansen? Kan det vara för sent?
    Nej jag tror inte det är för sent. Visa stake, tag strid när du har rätt, gör inte allt för henne, skaffa integritet.

Har du egentid? Gör annars något hon inte följer med på. Det skapas ofta en laddning mellan par när inte allt är känt.

Tag hem den energi du får i din egentid och ge henne som gåva.
  • Anonym (Balans)
    Anonym (kanin) skrev 2015-04-14 15:26:44 följande:
    Ja,jag vet vad tråden handlar om,just därfr jag skrev som jag gjorde ;)
    Vad tände HON på i början utav erat förhållande?
    Vad va det som gav henne lisglädje/sexuell lust?
    Om det inte fungerar att försöka hitta det igen,så får du nog inse att hon tappat lusten för dig.
    Mycket trist att hon inte verkar ha nåt driv....
    Jag skulle gissa att det var förälskelse, äventyr, spänning, det okända och outforskade som tände henne. Saker som naturligtvis dämpas en bit in i ett förhållande. Jag har lagt en hel del tid på att försöka skapa spänning igen men det är inte lätt.
  • Anonym (Balans)
    Anonym (tyra) skrev 2015-04-14 15:45:46 följande:

Hm att köpa L-argiplex åt din fru känns inte riktigt bra , som att problematisera henne alltså understryka att det är fel på henne. Man kan föreslå " jag läste om en tablett som man pigg och får mer lust av "men att köpa åt henne skulle jag gissa känns pressande. Jag gillar sex men föredrar att köpa mina underkläder själv för jag kan inte känna mej sexig i nåt jag inte tycker är snyggt ,. Stay ups gillar jag absolut inte i sängen och skulle inte gilla att få. (Jag är smal men låren ser ändå för jävliga ut i såna )(enligt mej.. )) Säj att hon är het iställe,, beröm när hon har snygga jeans osv.. Få henne att inte känna sej trist och asexuell utan påminn henne om sexiga minnen och påminn henne morgonen efter sex att hon var het kvällen innan...hhon ska se sej själv som het och sexuell och att köpa argiplex åt henne förstärker att hon är en frigid problemkvinna.

Hur ofta har ni sex förresten ?? Även om jag vet att kvalitet och ömsesidighet är viktigt också.

Hon tog inte illa upp, det är ju trots allt mest vitaminer och mineraler som hon själv önskade. Att just den tabletten ska ha en lustökande effekt tror jag inte ens att hon är medveten om.

När det gäller de sexiga underkläderna så är det faktiskt hon som själv berättat att hon tidigare använt denna typen av kläder (vilket jag också bevittnat då jag ibland "snubblat över" någon kartong i förrådet). 

Jag ger henne massor sexuell bekräftelse, både verbalt och fysiskt. Jag blir tänd av att bara se henne och låter henne ofta få veta det. Hon borde inte ha några som helt problem med att känna sig sexig utan attiraljer i mitt sällskap.

Vi har sex 1 gång per vecka, det verkar vara mer eller mindre underförstått att det ska vara sex någon gång under helgen. Ibland känner jag att hon verkligen är med från start vid dessa tillfällen men ibland får jag känslan av att det bara är för husfridens skull. Jag får dock alltid uppfattningen av att hon njuter av sexet när vi väl är igång. Helt nattsvart är det alltså inte.

Ibland får jag en spontant avsugning också:)
  • Anonym (Balans)
    Schnaa skrev 2015-04-14 22:55:13 följande:
    Ja, i praktiken blir det ju så om man hunnit 2,5 år in i förhållandet. Äktenskap dessutom.

Om du blir sexuellt attraktiv för henne igen, tror du det kommer hålla i sig resten av livet? Tror du det kommer det komma en dag där hon börjar kommunicera vad hon tänder på samt tankar allmänt kring sex? Kommer hon bli nyfiken på hur du fungerar sexuellt? Var hon det i början?
    Än så länge försöker jag vara optimistisk. Förhållandet är väldigt bra på alla andra aspekter och vi trivs otroligt bra tillsammans. Det finns absolut potential för ett livslångt förhållande om sexlivet når en acceptabel nivå.

Jag förväntar mig inga mirakel. Detta är inte en kvinna som helt plötsligt kommer bli den "kåta, hämningslösa, kinky tjejen" som jag egentligen vill ha i sängen... om du förstår vad jag menar:)

Det är dock inte det viktigaste. Det viktigaste för mig är att hon verkligen känner en attraktion för mig, att hon kan visa det och att hon genuint är intresserad av att hålla vårt sexliv aktivt och levande. Jag kan leva och trivas med en pålitlig Volvo som tar oss från A till B även om det så klart hade varit roligare med en Ferrari:)

Jag vet dock att det har funnits mer i henne än vad som nu visas. Jag vet en del om hennes tidigare sexliv och hon är (har inte varit) någon duvunge direkt.
  • Anonym (Balans)
    Anonym (Pernilla) skrev 2015-04-15 00:18:37 följande:
    Nej jag tror inte det är för sent. Visa stake, tag strid när du har rätt, gör inte allt för henne, skaffa integritet.

Har du egentid? Gör annars något hon inte följer med på. Det skapas ofta en laddning mellan par när inte allt är känt.

Tag hem den energi du får i din egentid och ge henne som gåva.
    Tack! Skönt att en kvinna tror att det finns hopp!
    Jag ska försöka göra allt du nämner på ett finurligt och respektfullt sätt:)
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-15 10:31:53 följande:

Tack! Jag ska läsa boken.

Jag ska också köpa den boken, Come as you are, den verkar väldigt intressant för oss som vill veta mer om sex och lust. Hela bloggen är väldigt bra, jag har sträckläst halva natten :) sen så är det ju så att det är vi som redan är intresserade av sex som söker upp mer kunskap från böcker och bloggar. Din kvinna tex. skulle nog ha nytta av att också läsa och ta reda på mer, men om man från början redan inte är så sexintresserad finns igen motivation att söka mer kunskap... Och så skapas en ännu större obalans i förhållandet :/
  • Bjoer
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-14 15:19:15 följande:
    Något naivt... I början av ett förhållande är lusten till sex oftast ganska hög, utan att man "gör" något. Jag vill påstå att jag inte förändrats något alls från den tiden. Jag ser ut på samma sätt, jag har samma attraktion till min fru och mitt sexuella beteende har inte ändrats bortsett från att jag börjat testa mer saker för att väcka frugans sinande lust.

Tråden handlar ju om att jag vill försöka få henne att se mig som hon gjorde i början av vårt förhållande.

Det kanske är precis det som är problemet? Du är samma person nu som du var förut. Ingen förändring, inget nytt under solen, inget att upptäcka. Även om det du är är bra så är nyhetens behag borta. Jag tror att vissa personer, däribland jag själv, behöver ett visst mått av osäkerhet i en relation, det måste finnas saker kvar att upptäcka, att lära om den andra och man måste känna att man behöver anstränga sig lite för att behålla den andra. Annars blir det tråkigt.

Det här med att introducera svartsjuka kanske inte är en helt dålig idé, men man kan ju göra det på lite olika nivå. Att bara få henne att inse att du är attraktiv för andra kvinnor, även om hon vet att du inte skulle lämna henne, skulle kunna göra något för lusten. Som det är nu finns ju inget behov för henne att hävda territorium.
  • Bjoer
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-14 15:19:15 följande:
    Något naivt... I början av ett förhållande är lusten till sex oftast ganska hög, utan att man "gör" något. Jag vill påstå att jag inte förändrats något alls från den tiden. Jag ser ut på samma sätt, jag har samma attraktion till min fru och mitt sexuella beteende har inte ändrats bortsett från att jag börjat testa mer saker för att väcka frugans sinande lust.

Tråden handlar ju om att jag vill försöka få henne att se mig som hon gjorde i början av vårt förhållande.

Det kanske är precis det som är problemet? Du är samma person nu som du var förut. Ingen förändring, inget nytt under solen, inget att upptäcka. Även om det du är är bra så är nyhetens behag borta. Jag tror att vissa personer, däribland jag själv, behöver ett visst mått av osäkerhet i en relation, det måste finnas saker kvar att upptäcka, att lära om den andra och man måste känna att man behöver anstränga sig lite för att behålla den andra. Annars blir det tråkigt. 

Det här med att introducera svartsjuka kanske inte är en helt dålig idé, men man kan ju göra det på lite olika nivå. Att bara få henne att inse att du är attraktiv för andra kvinnor, även om hon vet att du inte skulle lämna henne, skulle kunna göra något för lusten. Som det är nu finns ju inget behov för henne att hävda territorium.

• Schnaa
    Bjoer skrev 2015-04-15 11:49:04 följande:

Här tror jag du har helt rätt, just för de kvinnor som hamnat i det läge som TS fru har. För de som just aldrig "greppat" sin partner kan det leda till en enorm ängslighet, men för andra (inklusive mig med) är ju en partner som utvecklas ständigt intressant. Men det krävs ju ändå att man bryr sig så pass att man vill undersöka den andre.
    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Balans)

Relationsexperten Michele Weiner-Davis sätter väldigt bra ord på hur jag upplever och känner i mitt förhållande. Jag rekommenderar alla som lever i förhållanden där lusten är olika mellan parterna att lyssna på det hon har att säga. 

Det finns främst tre saker hon säger som ger mig en förståelse för mina känslor och min frus beteende.

- Att vara den personen som har högst lust i ett förhållande är påfrestande. Mina känslor kring detta är "normala". Jag värdera sex mycket högre än min fru och reagerar mycket starkare på vårt sexliv.

- Sex är troligtvis ett viktig sätt för mig att "knyta an" till min fru. För henne är troligtvis vårt mys och kel det primära sättet. Detta måste vi båda lära oss förstå.

- The human sexual respone cycle - Det finns enligt forskning 4 steg;
    1 - Lust
    2 - Upphetsning
    3 - Orgasm
    4 - Återhämtning

För många människor är steg 1 och 2 omvända vilket skulle förklara väldigt mycket av min frus beteende. Hon känner troligtvis sällan "lust" om hon inte först blir upphetsad. Fungerar man så blir det så klart väldigt svårt att själv ta initiativ till sex. Någon annan (eller personen själv) måste först göra personen upphetsad för att lusten ska infinna sig. I vårt faller det ansvaret på mig.

Hennes presentation finns här:

• Anonym (tyra)
    Anonym (Balans) skrev 2015-04-15 16:43:03 följande:
    Relationsexperten Michele Weiner-Davis sätter väldigt bra ord på hur jag upplever och känner i mitt förhållande. ................
    Fantastiskt bra, tack för länken! Det med omvända ordningen låter rimligt och förklarar min mans beteende också. Jag har accepterat att jag är den drivande även om jag ibland kan längta mej tokig efter att få bli igångsatt av hans lust istället. Att få dras igång av hans startbatteri som omväxling. Men den där teorin låter ju som en bra förklaring.
    Att skriva upp på handen "jag gillar sex" för att komma ihåg det nästa gång , det var bra sagt!
  • Anonym (Klaz)

Hon tar dig för given. Du är totalt förutsägbar. Hon verkar dessutom vara bortskämd. Du har tagit bort all form av spänning.

Du måste helt enkelt göra dig intressant igen. Börja med att dominera henne i sängen, starta lite lekfullt.

Antyd att du vill ha med en extra tjej eller ett annat par när ni knullar.

Du måste helt enkelt tillbaka i förarsätet. Inga tjejer gillar mesar.

• Anonym (Pernilla)
    Anonym (Klaz) skrev 2015-04-15 21:07:12 följande:

Hon tar dig för given. Du är totalt förutsägbar. Hon verkar dessutom vara bortskämd. Du har tagit bort all form av spänning.

Du måste helt enkelt göra dig intressant igen. Börja med att dominera henne i sängen, starta lite lekfullt.

TS du kan inte börja med att dominera i sängen. Du måste visa stake utanför sängen först. Det går inte att isolera sexproblem i en relation till det som endast utspelar sig i sängen.

En kvinnas sexualitet är toppen på isberget (efter några års relation). Det mesta i basen av livet måste funka för att sexet skall funka. För män är det ofta tvärt om. Livet funkar bra om de har bra sex - dvs deras sexualitet är botten på isberget.

Jobba med din integritet, skaffa dig ryggrad och var inte en "dörrmatta" som gör allt hon ber om. Välj dina fighter. Ta stafettpinnen. Var projektledaren i hemmet och umgänget lite oftare (dvs om du inte redan är det). Detta att vara ständig projektledare som fru och mor är också avtändande. 

Bygg upp en "spänning" i vardagen genom att ni gör olika saker som berikar er som individer. Skaffa egentid i lagom dos. Att då sen mötas och utbyta den energi som skapas av det man erfarit själv kan tillföra oerhört mycket energi i relationen.

Det är inte sexigt att ha sex med någon som är en klon av sig själv i allt dvs en person med samma erfarenheter, tyckande mm. Det blir som att ha sex med en bror eller syster. Det är avtändande. För att det skall slå lågor krävs polaritet. 
  • Anonym (Pernilla)
    Anonym (Klaz) skrev 2015-04-15 21:07:12 följande:

TS du kan inte börja med att dominera i sängen. Du måste visa stake utanför sängen först. Det går inte att isolera sexproblem i en relation till det som endast utspelar sig i sängen.

En kvinnas sexualitet är toppen på isberget (efter några års relation). Det mesta i basen av livet måste funka för att sexet skall funka. För män är det ofta tvärt om. Livet funkar bra om de har bra sex - dvs deras sexualitet är botten på isberget.

Jobba med din integritet, skaffa dig ryggrad och var inte en "dörrmatta" som gör allt hon ber om. Välj dina fighter. Ta stafettpinnen. Var projektledaren i hemmet och umgänget lite oftare (dvs om du inte redan är det). Detta att vara ständig projektledare som fru och mor är också avtändande. 

Bygg upp en "spänning" i vardagen genom att ni gör olika saker som berikar er som individer. Skaffa egentid i lagom dos. Att då sen mötas och utbyta den energi som skapas av det man erfarit själv kan tillföra oerhört mycket energi i relationen.

Det är inte sexigt att ha sex med någon som är en klon av sig själv i allt dvs en person med samma erfarenheter, tyckande mm. Det blir som att ha sex med en bror eller syster. Det är avtändande. För att det skall slå lågor krävs polaritet. 
  • Mrs Okänd
    Anonym (Pernilla) skrev 2015-04-16 08:56:56 följande:

Riktigt bra skrivet!!!
Svar på tråden Sexuell balans/makt