• Sis2

pappan vill flytta utomlands med vår son!

Pappan till min 6 åring har fått jobb utomlands och vill ta med sonen på halvtid, dvs 3 månader där och 3 månader hemma i Sverige. Han menar att han ska gå i skola (nollan) även utomlands.

Jag vill inte alls detta, men han hävdar att han har rätt till detta då vi har delad vårdnad och idag varannan vecka boende.

Behöver råd!

• Svar på tråden pappan vill flytta utomlands med vår son!
  • Griseknoen35
    BioBonus skrev 2015-04-09 10:26:52 följande:

Kan du tänka dig någon bra lösning som innebär att barnet fortsätter ha en nära och fungerande relation med sin pappa, men som inte innebär att barnet flyttar med? Kan du låta barnet flyga ensam med följeslagare varannan vecka (fre-sön)? På det sättet får sonen det bästa av två världar - hemma och trygghet med dig och sina syskon, och ett fungerande umgänge med pappan.
    Jag tänker att det är bättre att komma med bra kompromisser redan från början än att bara säga nej. 

Barnet har ju sin skola här, oavsett om 6år är frivilligt så missar barnet otroligt mycket av att vara borta vv. Dessutom går många skolor inte med på det.
  • BioBonus
    Griseknoen35 skrev 2015-04-09 10:41:34 följande:
    Barnet har ju sin skola här, oavsett om 6år är frivilligt så missar barnet otroligt mycket av att vara borta vv. Dessutom går många skolor inte med på det.
    Inte vv, utan vh skrev jag, fre - sön.
  • Sis2
    BioBonus skrev 2015-04-09 10:44:01 följande:
    Inte vv, utan vh skrev jag, fre - sön.
    Han ska flytta 7 timmars flygresa bort... Känns inte rimligt då.
  • BioBonus
    Sis2 skrev 2015-04-09 11:10:44 följande:
    Han ska flytta 7 timmars flygresa bort... Känns inte rimligt då.

Nej det håller jag med om, det är lite långt att flyga så ofta.
    Finns det möjlighet att ha en lite längre helg med jämna mellanrum, eller kanske en hel vecka - kan pappan styra om sin arbetstid så att han är ledig ons- sön? Alla lov? En längre period på sommaren?

• Birgitta02
    BioBonus skrev 2015-04-09 11:16:33 följande:

Nej det håller jag med om, det är lite långt att flyga så ofta.
    Finns det möjlighet att ha en lite längre helg med jämna mellanrum, eller kanske en hel vecka - kan pappan styra om sin arbetstid så att han är ledig ons- sön? Alla lov? En längre period på sommaren?

Barnet kan åka och hälsa på längre lov (påsk, jul, sommar). I övrigt anser jag själv att pappan också får anstränga sig med flygresorna. En sexåring med ledsagare i 7 timmar på flyg.... hade jag aldrig i livet gått med på. Då hade jag följt med själv.
  • BioBonus
    Birgitta02 skrev 2015-04-09 11:54:16 följande:
    Barnet kan åka och hälsa på längre lov (påsk, jul, sommar). I övrigt anser jag själv att pappan också får anstränga sig med flygresorna. En sexåring med ledsagare i 7 timmar på flyg.... hade jag aldrig i livet gått med på. Då hade jag följt med själv.
    Självlart att även pappan skall anstränga sig och resa hem så fort han har möjlighet, men det är ju inget som TS har mandat att bestämma, hon kan ju bara kompromissa med sonens resor TILL pappan. Jag tror som sagt det är bättre att försöka komma på lösningar som den andre föräldern kan tycka är bra istället för att blankt bara sätta sig på tvären och hota med stämningar.

Då är vi olika, min sexåring fick flyga ensam med ledsagare även längre resor och klarade det galant. Men det är självklart olika vad både barn och föräldrar klarar av.
  • Sis2

Jag vill inte sätta mig på tvären men måste ju tänka realistiskt vad som är bäst för min son. Jag tror faktiskt inte min 6 åring skulle vilja flyga utan någon han är trygg med. Sen vill jag inte att han ska behöva flacka hit o dit alltför mycket, det får pappan göra isåfall. Det är ju pappans val att flytta utomlands, inte vår sons.

Jag har iallafall pratat med fam.rätten och känner mig helt lugnad o trygg. Han kan inte ta vår som någonstans utan mitt medgivande och de tyckte INTE om hans förslag med 3 månader på varje ställe.

Det är ingen lätt situation dock...

• BioBonus
    Sis2 skrev 2015-04-09 12:38:27 följande:

Jag vill inte sätta mig på tvären men måste ju tänka realistiskt vad som är bäst för min son. Jag tror faktiskt inte min 6 åring skulle vilja flyga utan någon han är trygg med. Sen vill jag inte att han ska behöva flacka hit o dit alltför mycket, det får pappan göra isåfall. Det är ju pappans val att flytta utomlands, inte vår sons.

Jag har iallafall pratat med fam.rätten och känner mig helt lugnad o trygg. Han kan inte ta vår som någonstans utan mitt medgivande och de tyckte INTE om hans förslag med 3 månader på varje ställe.

Nej, det förstår jag.
    Synd att du inte kan se några andra lösningar än att pappan skall flyga hem. Då får vi hoppas att det inte blir alltför stora konflikter runt det här. För sonens skull.
  • Birgitta02
    Sis2 skrev 2015-04-09 12:38:27 följande:

Bra att du fått svar rent juridiskt. Och förstår att du inte vill tjafsa med pappan. Men detta är för er sons bästa. Det är inte pappan som har rätt att flytta på sonen och ge honom otrygghet. Det är sonens rättighet att få ha en trygg plats, och det blir det inte om han ska flyttas var tredje månad. Vilket ingen skola i Sverige ens skulle gå med på. Inte dagis heller för den delen.
  • Sis2
    BioBonus skrev 2015-04-09 12:41:44 följande:
    Nej, det förstår jag.
    Synd att du inte kan se några andra lösningar än att pappan skall flyga hem. Då får vi hoppas att det inte blir alltför stora konflikter runt det här. För sonens skull.
    Jag tycker som Birgitta skrev, att vår son kan hälsa på typ jul, sommar och ev nåt längre lov. Att han ska behöva fler flygresor än så under ett år tycker jag inte är rimligt. Om pappan i sin tur reser lika till Sverige lika ofta så kommer de träffas riktigt mycket under året utan att sonen missar för mycket av skolan.

Nu tror jag inte pappan vill resa hem särskilt ofta utan han vill troligen jobba, jobba, jobba. Jag vet, har levt med honom i många år och även bott utomlands med honom i ett par omgångar.
  • Sis2
    Birgitta02 skrev 2015-04-09 12:43:17 följande:
    Bra att du fått svar rent juridiskt. Och förstår att du inte vill tjafsa med pappan. Men detta är för er sons bästa. Det är inte pappan som har rätt att flytta på sonen och ge honom otrygghet. Det är sonens rättighet att få ha en trygg plats, och det blir det inte om han ska flyttas var tredje månad. Vilket ingen skola i Sverige ens skulle gå med på. Inte dagis heller för den delen.
    Nej familjerätten var väldigt tydlig med att detta upplägg inte var lämpligt.

Tack för ditt stöd, behöver bli stärkt i detta... Han kan vara väldigt övertygande och få det att låta så mycket bättre än vad det är/blir.
  • Birgitta02
    Sis2 skrev 2015-04-09 13:15:36 följande:
    Nu tror jag inte pappan vill resa hem särskilt ofta utan han vill troligen jobba, jobba, jobba.
    Hans problem. Inte ditt. Tyvärr blir det sonen som får lida om inte pappan vill hälsa på. Här handlar det om prioriteringar från pappans sida. Och frågan är om det är av intresse för lillkillen han vill ta med honom, eller för att jävlas med dig?
  • saracecilia99

Har du funderat på att det även kan berika sonen, trots hans unga ålder, att få gå i skola utomlands? Han skulle bli tvåspråkig "gratis", och behålla de kunskaperna livet ut. Han kan hälsa på dig och halvsyskonen på lov, jul och sommar. Tvärtom vad du nu föreslår. Jag vet inget om er övriga relation, men vänd på det och se hur det kan vara bra för barnen!

• Sis2
    saracecilia99 skrev 2015-04-09 14:21:03 följande:

Har du funderat på att det även kan berika sonen, trots hans unga ålder, att få gå i skola utomlands? Han skulle bli tvåspråkig "gratis", och behålla de kunskaperna livet ut. Han kan hälsa på dig och halvsyskonen på lov, jul och sommar. Tvärtom vad du nu föreslår. Jag vet inget om er övriga relation, men vänd på det och se hur det kan vara bra för barnen!

Hela hans värld finns här, hans kompisar, mamma, syskon, mormor, farmor, kusiner, mostrar och farbröder. Allt och alla han känner till och detta är hans trygghet. Hur kan det vara berikande att lämna allt detta och åka till ett främmande land med endast hans far som kommer jobba hela dagarna?

Vi pratar inte om ett engelsktalande land heller utan Mellanöstern.
  • Sis2
    Birgitta02 skrev 2015-04-09 13:51:40 följande:
    Hans problem. Inte ditt. Tyvärr blir det sonen som får lida om inte pappan vill hälsa på. Här handlar det om prioriteringar från pappans sida. Och frågan är om det är av intresse för lillkillen han vill ta med honom, eller för att jävlas med dig?
    Du har fattat en hel del märker jag...
  • LFF
    Sis2 skrev 2015-04-09 14:43:02 följande:
    Hela hans värld finns här, hans kompisar, mamma, syskon, mormor, farmor, kusiner, mostrar och farbröder. Allt och alla han känner till och detta är hans trygghet. Hur kan det vara berikande att lämna allt detta och åka till ett främmande land med endast hans far som kommer jobba hela dagarna?

Vi pratar inte om ett engelsktalande land heller utan Mellanöstern.
    Och de språken är inte berikande att kunna eller vad vill du ha sagt med sista meningen?

Jag håller med om att det är en dålig idé att sonen flyttar med men det är baserat på det du skriver om pappans arbetstider och inget annat. Hade det varit vettiga tider (vilket det inte låter som) så hade det absolut varit berikande för sonen att kanske få flytta med och gå i skolan utomlands.

Pappa bodde utomlands när jag var liten (låg- och mellanstadiet). Jag åkte dit på sommarlovet, pappa kom hem på semester och långhelger.
  • Sis2
    LFF skrev 2015-04-09 15:31:47 följande:
    Och de språken är inte berikande att kunna eller vad vill du ha sagt med sista meningen?

Jag håller med om att det är en dålig idé att sonen flyttar med men det är baserat på det du skriver om pappans arbetstider och inget annat. Hade det varit vettiga tider (vilket det inte låter som) så hade det absolut varit berikande för sonen att kanske få flytta med och gå i skolan utomlands.

Pappa bodde utomlands när jag var liten (låg- och mellanstadiet). Jag åkte dit på sommarlovet, pappa kom hem på semester och långhelger.
    Det är väl inte alls självklart att det vore en berikande upplevelse för min son! Jag känner flera som bott utomlands som barn och som inte mådde bra av det. Det passar inte alla helt enkelt. Sen att behöva vara ifrån resten av sin familj när man är så liten kan jag överhuvudtaget inte se som berikande. Att pappan flyttar utomlands handlar bara om en sak- att tjäna pengar. För mig lever jag hellre fattig än att vara ifrån min son. Detta är pappans val, inte min sons eller alla andra hemma i Sverige som älskar honom och som vill vara med honom.

Att lära sig flera språk må vara bra men till vilket pris och är det verkligen det viktigaste för en 6 åring? Min kommentar om Mellanöstern handlade om att han inte kommer förstå språket utanför den "koloni" de kommer bo i. Sen finns engelsktalande skola såklart men ingen lär sig det inhemska språket, jag vet för har själv bott där.
  • Fenna
    Sis2 skrev 2015-04-09 13:15:36 följande:
    Nu tror jag inte pappan vill resa hem särskilt ofta utan han vill troligen jobba, jobba, jobba. Jag vet, har levt med honom i många år och även bott utomlands med honom i ett par omgångar.
    Om pappan jobbar så mycket är frågan hur han ska ta hand om sitt barn. Jag tycker att du gör helt rätt. 
Svar på tråden pappan vill flytta utomlands med vår son!