• Fagerlund

Kraftig betyder stark!

Ordet "kraftig" betyder stark, alltså något som har stor kraft. Eller något som har stor styrka, till exempel ett grovt träd. 

Ofta hör man folk kalla överviktiga eller feta människor "kraftiga". Varför säger folk så? Varför inte kalla starka människor kraftiga och feta för tjocka?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kraftig betyder stark!
  • Kereza

Det stämmer delvis; ordet kkraftig är släkt med "kraftfull" och "kraft" också - men ordet har faktiskt som även innebörd "stor, tydlig, tålig" också, och jag kan rätt lätt se hur man får "stor" till att gälla även personlig kroppsbyggnad. Men det kanske inte räknas, eftersom du uppenbarligen redan bestämt dig. Så egentligen vet jag inte ens själv varför jag slösar tid här, men jaja...

• Fagerlund
    Kereza skrev 2015-04-09 17:04:55 följande:

Det stämmer delvis; ordet kkraftig är släkt med "kraftfull" och "kraft" också - men ordet har faktiskt som även innebörd "stor, tydlig, tålig" också, och jag kan rätt lätt se hur man får "stor" till att gälla även personlig kroppsbyggnad. Men det kanske inte räknas, eftersom du uppenbarligen redan bestämt dig. Så egentligen vet jag inte ens själv varför jag slösar tid här, men jaja...

För att du är mitt fan, bitch!
  • Cluttentutt

En lagom tanig person som tränar styrketräning hårt i 5-10 år och bulkar upp blir kraftig både styrkemässigt och kroppsligt och i jämförelse med innan överviktig, alltså väger över sin "normala" vikt. Inte detsamma som fet eller tjock. En tjock person är också överviktig men överskottet består då av fett istället för muskler.
    En tjock människa behöver inte vara särskilt stark utan kraften i "kraftig" kommer nog mer i själva tyngden under rörelse. Det ligger mer kraft i att få en sumobrottare över sig än en spinkig maratonlöpare. För mig har ordet kraftig en mer mekanisk betydelse och skulle aldrig använda det om tjocka människor.
    Det kanske har blivit ett sätt för tjocka att värja sig mot mobbing och dålig självkänsla att de tagit över ordet som har en mer positiv klang än fet och tjock.

• maaammaaa

Stora muskler tar stor plats, så ingen kraftig människa ser pinnsmal ut, utan ser snarare mullig ut fast väger som en med farlig fetma.

• Kereza
    Fagerlund skrev 2015-04-09 17:23:17 följande:
    För att du är mitt fan, bitch!
    Så måste det såklart vara. Men jag tror du missuppfattat min ras, faktiskt. Jag är en människa, inte en hund :/
  • Paulina P P

Det låter bättre med 'kraftig' än 'tjock'. Det låter också bättre med 'mullig' än 'tjock' eller 'fet'.

• tankfull
    Fagerlund skrev 2015-04-09 16:57:05 följande:

Ordet "kraftig" betyder stark, alltså något som har stor kraft. Eller något som har stor styrka, till exempel ett grovt träd. 

Ofta hör man folk kalla överviktiga eller feta människor "kraftiga". Varför säger folk så? Varför inte kalla starka människor kraftiga och feta för tjocka?

Tja, varför har "fett" blivit ett positivt betyg undrar jag...? Som i "fett coolt"..
    Men det är ju en annan fråga.
    Att säga att någon är kraftig är ju snällare än att säga att nån är tjock bara. Trots att man vet hur saken ligger till...
  • Cluttentutt
    Paulina P P skrev 2015-04-10 09:11:53 följande:

Det låter bättre med 'kraftig' än 'tjock'. Det låter också bättre med 'mullig' än 'tjock' eller 'fet'.

Jag tycker det låter bättre med en fet plånbok än en mulligSolig
  • Paulina P P
    Cluttentutt skrev 2015-04-10 12:15:44 följande:
    Jag tycker det låter bättre med en fet plånbok än en mulligSolig
    Visst . Jag är inte så rik så min plånbok är nog mer mullig än fet tyvärr.
  • maaammaaa

Jag har ingen plånbok, bara ett mobiltelefonöverdrag med kort och stora kling klang fickor.

Svar på tråden Kraftig betyder stark!