• CitronGul

Ingen höjd grundnivå för föräldrapenning - Vallöftet som försvann!

"Men nu står det alltså klart att det inte blir någon höjning av föräldrapenningens grundnivå i år, uppger Ekots källor. Det är ett av de förslag från i höstas som inte får plats i vårbudgeten. Reformen skulle kosta ungefär 194 miljoner kronor per år"

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6138988

Avser 225 kr till 250 kr per dag  tror jag.

• Svar på tråden Ingen höjd grundnivå för föräldrapenning - Vallöftet som försvann!
  • CitronGul

Mina länkar fungerar inte, gör nått fel....

Men det lär väl komma upp i de flesta större nyhetsmedia idag.

• damphund
    En glad tjej skrev 2015-04-11 11:05:15 följande:

Det kan vi tacka SD och Moderaterna för som röstade ner S budget.

Det stämmer inte helt, det är ett förslag som de kunde ha haft med i vårbudgeten som presenteras nu på onsdag. Istället för att prioritera småbarnsföräldrar har S valt att göra andra satsningar.
  • Gert
    En glad tjej skrev 2015-04-11 11:05:15 följande:

Det kan vi tacka SD och Moderaterna för som röstade ner S budget.

Så det är andras fel att S inte har med det i vårbudgeten? Snacka om att skylla ifrån sig. Jag antar att det måste sparas in pengar för att ha råd med asylinvandringen.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (**)

Majoriteten i Sverige vill ju inte ha reformen, eftersom majoriteten i riksdagen röstade ner budgeten. Samma sak med sänkningen av pensionärernas skatt, det röstades också ner av majoriteten.

Att rösta ner en budget med förslag man vill ha igenom, och sedan gnälla för att de inte genomförs är ju ren idioti.

Men nu har vi ju lärt oss att SD:s vallöften ekar tomma, de röstar hellre på budgetar som går emot deras egna vallöften. Inte konstigt att ingen vill samarbeta med dom.

• Gert
    Anonym (**) skrev 2015-04-11 12:43:34 följande:

Majoriteten i Sverige vill ju inte ha reformen, eftersom majoriteten i riksdagen röstade ner budgeten. Samma sak med sänkningen av pensionärernas skatt, det röstades också ner av majoriteten.

Att rösta ner en budget med förslag man vill ha igenom, och sedan gnälla för att de inte genomförs är ju ren idioti.

Men nu har vi ju lärt oss att SD:s vallöften ekar tomma, de röstar hellre på budgetar som går emot deras egna vallöften. Inte konstigt att ingen vill samarbeta med dom.

Vad har det med vårbudgeten att göra? Nu när Decemberöverenskommelsen finns så kan inte S skylla ifrån sig längre.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (**)
    Gert skrev 2015-04-11 12:54:36 följande:
    Vad har det med vårbudgeten att göra? Nu när Decemberöverenskommelsen finns så kan inte S skylla ifrån sig längre.
    Ja, du kritiserar ju regeringen för att svika sina vallöften, men ditt SD gör ju samma sak, eller hur? De har ju sagt att de inte kommer att rösta på sina vallöften utan rösta för att sänka alla budgetar som inte passar dom. Men det är väl så det går till i sandlådan...

• Gert
    Anonym (**) skrev 2015-04-11 13:03:26 följande:
    Ja, du kritiserar ju regeringen för att svika sina vallöften, men ditt SD gör ju samma sak, eller hur? De har ju sagt att de inte kommer att rösta på sina vallöften utan rösta för att sänka alla budgetar som inte passar dom. Men det är väl så det går till i sandlådan...
    SD röstar på sin budget, som de alltid har gjort. Det är inte SD som har ändrat spelets regler för att passa dom själva. Det är Decemberkartellen som har gjort. Och varför kan inte S lägga in ett av sina löften i vårbudgeten? De sviker ju sina väljare! Inte konstigt att S backar med 3% till 28,3% i senaste opinionsmätningen. Socialdemokraterna håller aldrig vad de lovar, eftersom de lovar allt till alla! Samtidigt som ladorna är tomma och den kostsamma asylinvandringen ska slå rekord! Det håller inte och man behöver inte vara speciellt bra på matematik för att förstå det.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-04-11 10:46:06 följande:

Är det här det fjärde eller femte löftet som har brutits? Jag har tappat räkningen.

www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppgifter-till-ekot-ingen-hojd-foraldrapenning-i-ar

Ja höjd grundnivå föräldraförsäkringen var en punkt som Vänstepartiet lyckades förhandla in i höstbudgeten. Precis som SD så har V svårt att få igenom sina löften. Är du besviken på att vänsterpartiet inte fick med sitt vallöfte till väljarna eller?
  • Gert
    KillBill skrev 2015-04-11 15:10:39 följande:
    Ja höjd grundnivå föräldraförsäkringen var en punkt som Vänstepartiet lyckades förhandla in i höstbudgeten. Precis som SD så har V svårt att få igenom sina löften. Är du besviken på att vänsterpartiet inte fick med sitt vallöfte till väljarna eller?
    Spelar ingen roll. Vänsterpartiet stödjer ju regeringen. Regeringen har än en gång misslyckats kapitalt med sin politik. 
Svar på tråden Ingen höjd grundnivå för föräldrapenning - Vallöftet som försvann!