• Charlotte1987

hur får jag sonen att sluta skrika?

Min son på 1 1/2 år skriker jämnt. Nu menar inte jag gråtskrika utan har tar riktigt höga ljusa toner när han vill bli förstådd, när han vill ha något, när han blir glad och när han blir arg. Då vi har en i familjen med tinnitus som reagerar på väldigt höga ljusa toner är detta ett stort problem. Vi säger till varje gång han gör det men vet inte om han riktigt fattar. Eller att han bara tycker att det är roligare när man säger åt honom. Vad ska eller kan man göra åt detta? Han har hållt på så här i tre månader snart.

• Svar på tråden hur får jag sonen att sluta skrika?
  • Cathy

Samma sak med min dotter så vill gärna höra alla tips!

• fesun

Min tvååring har hållt på så sen han var runt halvåret, det enda som faktiskt har funkat är att ignorera skriken helt i kombination med att vi själva pratar extra tyst när han skriker. Säger vi ifrån har det bara blivit värre.. öronproppar är bra att ha till hands om det skriks mkt!

• lövet2

När barn lär sig något nytt, så kör de gärna med det ett tag. Gör ingen större affär av skrikandet, så kommer han att bli less - eller så kastar han sig bara över något annat nytt.
    Den som har tinnitus får hitta en tillfällig lösning tills den här perioden gått över.

• CissiJissi

Min kompis barn gjorde så och ärligt talat; det skrämde mig lite innan jag fick barn.. Jag vet inte heller vad man helst gör.. Men jag tänkte att blir det sådär kommer jag använda öronproppar och försöka balansera nånstans så man inte ger för mycket uppmärksamhet så det blir en grej och inte heller låtsas som inget så det blir okej. Med min son och de saker som inte är ok är det bara en sak som gäller; först tydligt besked att en sak inte är ok och om sonen struntar i det så avbryter jag det han gör, plockar lugnt upp honom och tar honom lugnt till ett annat rum, där sätter vi oss och jag förklarar kort och tydligt men vänligt tex "det är inte okej att kasta koppen i golvet" etc. Inget drama. Tydligt. Det som sker då är att det blir ointressant för honom att fortsätta göra det där "olagliga". Jag hade nog gjort så med min son om han gjorde så som du skriver också, men det fungerar ju med oss och alla är olika! :)

• Cathy

fesun; jag har hela tiden sagt åt min tjej att sluta skrika men då skriker hon ännu högre. Häromdan testade jag att bara lämna henne där hon var och gå in i ett annat rum men så att hon kunde se mig om hon ville vända om sig och då slutade hon plötsligt att skrika! Så nu börjar jag köra det när det bara går.

Svar på tråden hur får jag sonen att sluta skrika?