• Alexi

Någon som läst Lilla huset på prärien eller Anne på Grönkulla för barnen eller vars barn läst dem själva?

Jag är nyfiken på hur dessa två bokserier fungerar idag. Jag som är 70-talist har fullständigt älskar dessa böcker, läst dem så många gånger. Har dem i bokhyllan och vill läsadem för min dotter.

Vilken ålder passar de för och är det svårare att få barn idag att tycka om dem?

• Svar på tråden Någon som läst Lilla huset på prärien eller Anne på Grönkulla för barnen eller vars barn läst dem själva?
  • Fjäril kär

jag började läsa dom som 10åring men insåg att det fanns avsnitt jag hade svårt att förstå och ta till mig pga min ändå låga ålder. (också 70-talist) 

så jag skulle tro att samma ålder nog gäller idag också när det gäller böckerna. 

• pigglet

Äldsta dottern har gjort försök. Då var hon kanske 9-10 år. Lilla huset gillade hon inte alls, det var för lite handling tror jag och svårt att relatera till miljöer och vad de gjorde osv. Kulla-Gulla första boken var hennes första riktiga läsupplevelse, så där att man går så upp i boken att den berör en djupt. I slutet grät hon i timmar, hon var helt förtvivlad och kunde inte fatta att livet kunde fått vara så eländigt. Lovade sig själv att aldrig mer läsa någon bok, om det skulle vara så här...

Hon läste någon bok till i serien, men det var trögt. Lite gammalt språk osv. Blev mindre intressant när KullaGulla blev äldre.

• Alexi

Jag vet att Anne på Grönkulla testade jag, tyckte den var urtråkig och läste inte ens halva men ett par år senare gjorde jag ett nytt försök och föll helt. Så den behöver man nog vara äldre för. Men lilla huset på prärien handlar trots allt om Laura som femåring i första boken så den borde man ju kunna läsa som rätt ung?

• scanmia

Jag läste lilla huset i stora skogen och lilla huset på prärien när sonen var 5-6 år gammal och han var väldigt intresserad av hur man levde då och alla detaljer kring livet på den tiden. Jag fick väl censurera en del (göra lite mer PC), men det är ganska snälla böcker så det mesta gick nog ner ofiltrerat. 

• Olym

Jag (90-talist) älskade "Lilla Huset på prärien" när jag var liten! Jag läste böckerna flera gånger om när jag var mellan 8-11 år. Men å andra sidan var jag en bok-älskare som slukade allting i min väg... Anne på Grönkulla fastnade jag aldrig riktigt för.

• Kajjan

Lilla huset på prärien har varit en serie som jag alltid tyckt om, gillat miljön, intrigerna och historien. Läste böckerna när jag var omkring 10-12 år gammal. Vilket jag tycker är en passande ålder idag med. 

Däremot Anne på Grönekulla och Kulla-Gulla läste jag mer i 13-16 årsåldern. Men som en tidigare skrev, lite äldre för att läsa Anne på Grönekulla. 

• Mercurialis

Jag är läser Lilla huset på prärien-serien för min åttaåring (är halvvägs in i andra boken) och han tycker om dem.

Själv är jag förvånad över hur sövande tråkiga de är emellanåt. Kan inte minnas att jag tyckte det, när jag läste dem som barn.

Kulla Gulla-böckerna står också i bokhyllan. Återstår att se om de kommer att falla mina barn i smaken.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Alexi
    Mercurialis skrev 2015-05-29 22:44:13 följande:

Jag är läser Lilla huset på prärien-serien för min åttaåring (är halvvägs in i andra boken) och han tycker om dem.

Själv är jag förvånad över hur sövande tråkiga de är emellanåt. Kan inte minnas att jag tyckte det, när jag läste dem som barn.

Kulla Gulla-böckerna står också i bokhyllan. Återstår att se om de kommer att falla mina barn i smaken.

När man läser dem själv kanske man skumläser mer i sega avsnitt.
  • Fanny b

Jag läste Lilla huset-serien i 10 års åldern. Jag gillade serien just för att handlade hur nybyggarlivet på 1800-talet i USA var. Jag läste i samma ålder den första Anne på Grönkulla.boken, men fann den inte så bra.

Jag tror att barn som gillar att läsa om hur det var att leva förr i tiden gillar Lilla huset-serien, just den för är så beskrivande, författaren skrev också böckerna i ett undervisningssyfte.

När det gäller Anne på Grönkulla tror jag inte den blir så populär just för att jag tror det 'är få saker som barn skulle känna sig i, den är också skriven på i en vuxen stil och i den första boken blir Anne också vuxen och hennes liv som vuxen tror jag inte något barn/tonåring skulle känna sig i.

• Mercurialis
    Alexi skrev 2015-05-29 22:52:00 följande:
    När man läser dem själv kanske man skumläser mer i sega avsnitt.
    Det har du rätt i Tänkte inte på det men så måste det ha varit.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • buggi

Lilla Huset på Prärienserien läste jag för vår dotter när hon var 8 år, och det var en underbar upplevelse för oss båda. Hon är 10 nu och har läst om serien flera gånger, det är definitivt de böcker hon har läst om mest. Anne på Grönkulla läste hon när hon var 8 år, men hon är en van läsare. Hon har läst om den också. Böcker  som ligger lite i samma linje och som hon också älskar är Black Beauty, Katitzi och Den hemliga trädgården.

• Alexi

Jag testade lilla huset i stora skogen för dotter under sommaren, hon är 6,5 år. Det gick inte alls, hon fattade ingenting. Vi lägger den på vänt.

• Author7

Jag håller på att läsa serien "lilla huset på prärien" . Jag är ett stort fan av tv-serien och är uppvuxen med den så jag ville se hur hur passa annorlunda böckerna är. Jag har kommit till tredje boken. 
    Jag kan säga att boken har kanske lite "svårt" språk för dagens barn. 

Det tyckte jag även detsamma med Anne på Grönkulla som jag läste förra året. 

Däremot tycker jag båda bokserierna var väldigt underhållande. Men det är nog mest för jag älskar historiska romaner och gamla böcker. 
    Jag tror dessutom det är nyttigt för barn att läsa böcker där de får lära sig om något samtidgt. Jag menar båda bokserien är ju bra exempel på hur det kunde vara omkring 1800 talet. 

• Fanny b
    Author7 skrev 2016-07-18 19:14:41 följande:

Jag håller på att läsa serien "lilla huset på prärien" . Jag är ett stort fan av tv-serien och är uppvuxen med den så jag ville se hur hur passa annorlunda böckerna är. Jag har kommit till tredje boken. 
    Jag kan säga att boken har kanske lite "svårt" språk för dagens barn. 

Det tyckte jag även detsamma med Anne på Grönkulla som jag läste förra året. 

Däremot tycker jag båda bokserierna var väldigt underhållande. Men det är nog mest för jag älskar historiska romaner och gamla böcker. 
    Jag tror dessutom det är nyttigt för barn att läsa böcker där de får lära sig om något samtidgt. Jag menar båda bokserien är ju bra exempel på hur det kunde vara omkring 1800 talet. 

När det gäller språket i dessa böcker tror jag det är en fördel att det är lite svårt, för det kan utveckla barnens ordförråd. Sedan beror det på hur intresserad barnet i fråga är utav av böcker, men min pappa läste inte så mycket barnböcker för mig utan mest vuxenböcker, och jag tror att det bidrog till att jag fick ett bra ordförråd och när jag började läsa, kunna läsa avancerade böcker för min ålder.

Jag tror också det är bra för barn att få lära sig något om hur det var "förr i världen". Laura Ingalls Wilder skrev sina böcker delvis av den anledningen, hon ville beskriva hur man levde på 1800-talet, hur man byggde hus etc.
    Om du inte läst alla hennes böcker kan jag rekommendera de böcker som beskriver hennes liv som ung vuxen och hennes liv som gift. 
    Laura skrev också en dagbok som hennes dotter sedan lät publicera efter moderns död.

Det finns också en miniserie baserat på "Det lilla huset i stora skogen" och "Det lilla huset på prärien". Jag gillade den mer än TV-serien då det inte var så sentimental som den förstnämnda och den är mer historisk då det inte finns så många moderna inslag i den utan den följer ganska bra handlingen i dessa båda böcker.
Svar på tråden Någon som läst Lilla huset på prärien eller Anne på Grönkulla för barnen eller vars barn läst dem själva?