• SaaraR

25 år, student, Malmöbo och planerar barn. Inga vänner som kan relatera. Någon i liknande situation som vill följas åt och dela erfarenheter?

Som rubriken lyder så är jag en 25-årig Malmöbo som tillsammans med fästmannen planerar barn (Bim på söndag så håller tummarna för att det redan är på gång). Vi studerar båda i lund just nu och jag kommer gå över och studera i Malmö till hösten. 

De vänner vi har är helt underbara men ingen av dem är i det stadiet att de funderar på barn. Jag har alltså inga jämnåriga vänner som kan relatera till vad jag går igenom. Finns det någon här som är i ungefär samma ålder och som planerar barn just nu?

Känns som man behöver någon att prata med om allt man oroar sig för och hur det är att varje månad bara gå och vänta på att kunna testa sig, det här med att känna symptom som kanske inte alls är symptom. Från vänner kan man få kommentarer som: "Sluta känna efter så mycket, du blir bara besviken sen", "Om du tänker för mycket på det kanske du inte alls blir gravid" osv. De menar väl och jag tar inte illa upp men det hade varit skönt med vänner som kan relatera och som går igenom samma saker och känslor. 

Hade också varit kul att få kontakt med folk som studerar och kanske redan har barn. 

• Svar på tråden 25 år, student, Malmöbo och planerar barn. Inga vänner som kan relatera. Någon i liknande situation som vill följas åt och dela erfarenheter?
  • johannaw
    SaaraR skrev 2015-04-18 08:32:34 följande:
    NEJ! Du är gravid! Fan vad häftigt! GRATTIS! :D Vad glad jag blir!!!!
    Tack!!! Men vi tänkte köpa ett digitalt och testa med imorgon :D
  • anas998

Åh grattis!!! Det är definitivt ett sträck! :D

Åh så roligt, första plusset i tråden! Tjoho :)

• johannaw
    anas998 skrev 2015-04-18 10:08:41 följande:

Åh grattis!!! Det är definitivt ett sträck! :D

Åh så roligt, första plusset i tråden! Tjoho :)

Tack!!! Men känns fortfarande lite overkligt ;)

Lite som "jaha, vad gör jag nu då" ;)
  • Spring16

WOW grattis till plusset :)

Jag har haft en riktig depp helg och inte riktigt tagit tag i något alls. Problem är väl att jag egentligen inte har något att vara deppig över ..  Jag blev i fredags kallad till en intervju nu på onsdag vilket känns helt fantastiskt. Det är ett säljjobb på ett stort företag i Växjö. Hoppade runt på rosa små moln tills jag insåg att jag vill ju ha barn?!! Hur ska vi göra nu? Förklarade min oro och mina tankar för sambon men fick svaret att "vi kan ju alltid vänta ett år till". Kände enbart panik kring tanken att vänta ett helt år till. Vi skulle ju börja om två veckor och som jag har längtat!!

Jag har redan ett fast jobb på 75% på ica men det är inte mitt drömjobb direkt. Med den nya tjänsten skulle jag få ut ca 5000-7000 kr mer i månaden vilket jag känner skulle vara en stor skillnad på mitt SGI. Vi satte oss igår och pratade igenom allt med tanke på att han märkt att jag varit väldigt låg sedan i fredags och som vi sa att det är bara en första intervju på onsdag. Sen vet jag veckan efter om jag gått vidare (vilket jag verkligen hoppas jag gör) och då får vi fatta ett gemensamt beslut om vi ska försöka i maj eller hoppa över äl. Ingen av oss vill vänta till nästa år så vi bestämde att får jag jobbet så är det troligen arbetsstart i juni och då skulle vi kunna avvakta och börja försöka i augusti, så att om det tar sig på första försöket så kommer jag inte behöva berätta något förrän i december när provanställningen är över. Men nu snackar vi i det bästa av världar. Sambon ville gärna att vi skulle försöka från maj oavsett men jag känner precis som någon sa innan att det är lite fräckt att bli med barn samtidigt som man söker jobb/ är nyanställd, eller hur tänker ni?

En stor oro för mig är att företaget inte har kollektivavtal och jag vet sen tidigare att företaget har sagt upp personer som går med i facket då ägarna inte vill ha något med facket att göra. Min sambo arbetar där idag som utvecklare och han hade en kompis som blev uppsagd förra sommaren men som tydligen ska ha misskött sig, men jag är ändå orolig för att säga upp mig från min fasta tjänst på Ica för att kanske bli uppsagd för att man blir med barn (fast det är diskriminering). Jag känner en enorm mental frustration just nu. men behövde mest prata av mig lite. Allt är så svårt när man inte kan ringa till sina föräldrar eller bästa kompisar och diskutera sådana frågor 

• anas998

Jag känner igen mig! Jag jobbar också på ett företag som inte har kollektivavtal och när jag började fick jag höra "blir du gravid ska du vara glad om du får behålla jobbet" och på vårt intranät ligger ett dokument "ansökan om föräldraledighet" som måste beviljas. Detta är mot lagen... Jag pratade med facket om detta när jag började och de sa att de inte får lov att säga upp någon pga graviditet. Men detta "gäller" bara under fast anställning, det är ju mkt lättare att avskeda en person som är provanställd. De kan inte se vem som är med i facket, så du ska absolut gå med i facket om du får jobbet. Jag hade väntat lite med att försöka så att du iaf kommer förbi provanställningen, för din säkerhet :)

Ta en sak i taget så att du inte tar ut något i förskott! Dumt att oroa sig när det inte finns något att oroa sig, allt kommer lösa sig till det bästa! :)

• Spring16

Ja. om jag förhoppningsvis får jobbet så kommer vi avvakta till augusti innan vi börjar försöka. Just för att jag kommer vara i v 16 när provanställningen går ut (om det tar sig på första försöket) Jag vet att det är ett jättebra företag som gör väldigt mycket för sina anställda så tror inte det i sig skulle vara några problem när man blir fast anställd är nog mer min mentala känsla att det känns dumt att bli med barn när man får chansen på ett nytt jobb. Men företagen kan inte se att man är med i facket. För detta företaget är vida känt för att vägra kollektivavtal och fack och hört talas om att folk som går med i facken har blivit uppsagda. Vilket fack ska man i så fall gå med i? 

• anas998

Jag bara tänker rent krasst, om man inte säger att man är med i facket så kan de ju inte veta. Jag vet inte vad det är för typ av jobb men jag tex. Är med i Unionen.

Mitt företag sa upp en tjej typ för att de inre gillade henne men de sa att det var pga arbetsbrist men de visste inte att hon var med i facket så de fick ju inte anställa någon ny på några månader. De blev jättearga men de kan ju inte se vem av oss andra som också är med så det lugnade sig efter ett tag med uppsägningar av denna karaktär :)

• anas998

Johannaw - Hur har det gått för dig sen plusset?

Hur känner du dig, har du fått tid till barnmorskan? Så spännande! :)

Jag själv väntar min mens till söndag, jag hoppas att den kommer så att kroppen hittat tillbaka efter pp stopp. :)

• johannaw
    anas998 skrev 2015-04-24 10:14:39 följande:

Johannaw - Hur har det gått för dig sen plusset?

Hur känner du dig, har du fått tid till barnmorskan? Så spännande! :)

Jag själv väntar min mens till söndag, jag hoppas att den kommer så att kroppen hittat tillbaka efter pp stopp. :)

Det går bra! Mår illa på förmiddagarna men har köpt sånadär armband från Apoteket som jag ska testa :) sen så har jag växtvärk i livmodern.

Ja, har fått första tiden den 15 maj och så har vi bokat ett vul den 7 maj :D

Åh, hoppas då! :)
  • anas998
    johannaw skrev 2015-04-24 14:41:21 följande:
    Det går bra! Mår illa på förmiddagarna men har köpt sånadär armband från Apoteket som jag ska testa :) sen så har jag växtvärk i livmodern.

Ja, har fått första tiden den 15 maj och så har vi bokat ett vul den 7 maj :D

Åh, hoppas då! :)

Åh, hoppas att armbanden hjälper. De hjälper på mig mot åksjuka och sjösjuka! Köp inte Postafen bara för man blir väldigt trött av dem, jag sov hela båtresan till norge en gång :(

Vad roligt, du får hålla oss uppdaterade! :D

• johannaw
    anas998 skrev 2015-04-24 15:21:19 följande:

Åh, hoppas att armbanden hjälper. De hjälper på mig mot åksjuka och sjösjuka! Köp inte Postafen bara för man blir väldigt trött av dem, jag sov hela båtresan till norge en gång :(

Vad roligt, du får hålla oss uppdaterade! :D

Tycker  nog att de hjälper lite faktiskt!
    nej vill helst undvika Postafen, just för att hört att man blir så trött. Trött är man ju redan... ;)

Ska jag absolut göra :)
  • anas998

Idag kom min mens! Precis som den ska :) förra månaden kom den också på måndagen.

Så skönt! Nu får den gärna ta slut och äl komma så att man kan börja försöka :)

• anas998

Nu har jag startat en blogg :) vi börjar vårt första försök nu! Jag har äl på måndag enl appen så jag hoppas på det bästa!

Hur går det för er andra?

Ni får gärna gå in och läsa på bloggen vagenmotfamilj.blogg.se

• anas998

Nu är jag på äl+2 med BIM 25/5.

Hur går det för er andra?

• SaaraR

Hej hörni!

Jag har helt försvunnit ett tag. Sorry för det! Jag fick som sagt mens förra månaden och tog rätt hårt att det inte blev något, jag trodde verkligen att det tagit. Idag är jag på ÄL+9 och Bim-5. Vi fick till det ganska perfekt runt ÄL och på ÄL så jag hoppas så innerligt att det har tagit sig den här gången! Jag har beställt några testa tidigt test från CB, både CB plus och digitalt, två av varje. De skulle kommit i onsdags men lös med sin frånvaro. De måste komma idag! Har kollat postlådan flera gånger men ibland kommer posten så sent här. I morgon är det ju Bim-4 och då ska jag kunna testa med de testen! Har även sparat dagens morgonurin i en liten plastkopp så jag hade ju tänkt fuska och ta ett idag. Blir galen av att vänta och inte veta! Jag funderar också på att börja blogga! Vad tror ni? hade ni velat läsa om vår barnlängtan, bebisverkstad och senare om livet som studenter och föräldrar? Jag känner att det kanske är lite urvattnat, ännu en mammablogg liksom. Men samtidigt är den typen av läsare en mycket stor målgrupp och jag följer själv flera stycken. 

Föressten vill jag tipsa er om en bok som jag själv blev tipsad om, köpte och sträckläste samma dag! Den heter "En mamma blir till" och är skriven av Malin Wollin. Jag skrattade högt och grät genom hela boken. Så mycket igenkänning och svar på så många tankar och frågor man haft. Läs den! Den finns som pocket. 

• anas998

Jag förstår dig!

Jag har en känsla att jag är gravid och mannen är helt övertygad... Så jobbigt om det inte blir nåt.. Men jag mår sååå konstigt.. :/

Tack för tipset om boken ska kolla på det :)

Jag skulle definitivt läsa din blogg, jag älskar gravid/mamma bloggar och som du säger följer jag flera stycken.

Jag startade en blogg mest för att jag kände att jag behövde skriva av mig och senare kunna se tillbaka och minnas..

Jag håller tummarna för dig!

• anas998

Fick mens i morse :( 2dagar tidigt! Bättre lycka nästa gång.

• lindakarlsson4380

Hej!

Jag fyller 23 år nu i juni, studerar på heltid till ssk, har gått 3 terminer. Jag och fästmannen som varit tillsammans i 8 år försöker nu få barn för första gången, inne på försök 1 och BIM runt den 10/6. Såå spännande!!

• anas998

Andra försöker också negativt! :(

• Mayy

Hej! Jag pluggar också i Malmö! 28 år och har försökt sen i mars att bli gravid med första barnet. Ännu inget plus men hoppas på en bra sommar ;)

Svar på tråden 25 år, student, Malmöbo och planerar barn. Inga vänner som kan relatera. Någon i liknande situation som vill följas åt och dela erfarenheter?