• missk79

Underhållsstöd - varför betalar man inte?

Regeringen satsar 200 miljoner på höjt underhållsstöd. Jag tänker att det inte borde kosta eftersom föräldrarna ju ska betala tillbaka pengarna till f-kassan. Varför betalar man inte? Hur lätt är det att slippa?

Tycker att det känns märkligt att skattebetalarna ska betala när föräldrar smiter undan/inte kan komma överens..

Några tankar om det här?

• Svar på tråden Underhållsstöd - varför betalar man inte?
  • Schnaa

Jag betalar till FK, det FK säger att jag ska betala beräknat efter min inkomst. (CSN) Det har hamnat mellan 80 kr och 800 kr/mån. Om jag arbetar betalar jag hela beloppet till FK, där FK betalar till pappan. Om man inte betalar till FK, lär det gå till Kronofogden.

Så pengarna går väl till mellanskillnaden?

It takes a fool to remain sane
  • sextiotalist
    missk79 skrev 2015-04-15 10:31:59 följande:

Regeringen satsar 200 miljoner på höjt underhållsstöd. Jag tänker att det inte borde kosta eftersom föräldrarna ju ska betala tillbaka pengarna till f-kassan. Varför betalar man inte? Hur lätt är det att slippa?

Tycker att det känns märkligt att skattebetalarna ska betala när föräldrar smiter undan/inte kan komma överens..

Några tankar om det här?

Det är när föräldern inte har tillräcklig inkomst som staten täcker upp. Har föräldern tilläcklig inkomst så betalar de det fulla beloppet till fk.
  • Brumma

Det är ju försäkringskassan själva som räknar ut hur mycket man beräknas kunna betala. Har man ingen inkomst så har man inte..

Betalar man inte det man blir ålagd hamnar man tillslut hos kronofogden som kräver in pengarna.

Sedan finns det väl en del barn som har "fader okänd", även om jag tror att det inte är jättemånga.. Där finns ju ingen att kräva in pengar av.

• missk79

Är jag ensam om att tycka att det är ett intressant fenomen att föräldrar genom underhållsstödet kan tjäna ekonomiskt på att separera?

• Läskande

Inte tjänar man på att separera? Har man barn på halvtid.. Kan man få underhållsstöd. Men det är ju vid låg inkomst. Och aldrig mer än 636:-/barn . Har du 1 barn får du tjäna 200 465kr/år. Tjänar du mer, så har du inte rätt till underhållstöd.

• ursula

Fader okänd kostar skattebetalarna en hel del

• Schnaa
    missk79 skrev 2015-04-15 21:57:30 följande:

Är jag ensam om att tycka att det är ett intressant fenomen att föräldrar genom underhållsstödet kan tjäna ekonomiskt på att separera?

Ehh..
    It takes a fool to remain sane
  • Fiona M

Hurdå?
  • Brumma
    Läskande skrev 2015-04-15 22:05:04 följande:

Inte tjänar man på att separera? Har man barn på halvtid.. Kan man få underhållsstöd. Men det är ju vid låg inkomst. Och aldrig mer än 636:-/barn . Har du 1 barn får du tjäna 200 465kr/år. Tjänar du mer, så har du inte rätt till underhållstöd.

Har du barnet boende på heltid har du rätt till underhållsstöd oavsett inkomst.....

Det är endast underhållsstöd vid växelvis boende som är inkomstbaserat.
  • Alexi

Fast att bo i två boenden kostar ju väldigt mycket mer än1200 kr. Så det är alltid en förlust ekonomiskt att separera.

• LFF

Hur tänkte du nu? Eller hade du bara otur när du tänkte?
  • sextiotalist
    LFF skrev 2015-04-16 11:21:49 följande:
    Hur tänkte du nu? Eller hade du bara otur när du tänkte?
    Nu tror jag inte att det är underhållet som är det avgörande, men nog sjutton finns det de som vinner ekonomiskt på att separera. Jag har läst flera trådar där kvinnorna sliter som ett djur, arbetar heltid och har en latmask till man som bara köper hemelektronik och surfar på dagarna och bidrar inte med ett öre till det gemensamma hushållet, de vinner på att separera
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-04-16 12:15:40 följande:

Nu tror jag inte att det är underhållet som är det avgörande, men nog sjutton finns det de som vinner ekonomiskt på att separera. Jag har läst flera trådar där kvinnorna sliter som ett djur, arbetar heltid och har en latmask till man som bara köper hemelektronik och surfar på dagarna och bidrar inte med ett öre till det gemensamma hushållet, de vinner på att separera

Jag skulle vinna ekonomiskt på att separera, men inte pga underhåller. .

Men min man tjänar inte lika mkt som jag, han har barn sedan innan som kostar och jag är mer ekonomiskt sinnad än honom :)

Men jag förlorar ju på andra sätt genom en separation eftersom jag älskar min man och vill leva med honom ;)
  • mammisen07

Va? Hur tänkte du nu?
  • LFF
    sextiotalist skrev 2015-04-16 12:15:40 följande:
    Det är en annan sak, men det personen vars inlägg jag citerade skrev var att man genom underhållsstödet tjänade på att separera. Och där undrar jag hur man tänker eller om det vara var otur när man tänkte.
  • missk79

Hur menar du med otur? Jag brukar oftast ha tur när jag tänker... Sammanboende föräldrar får inte underhållsstöd. Separerade kan få det och om den som ska betala har låg inkomst slipper hen betala men den andra föräldern får ändå pengar av försäkringskassan. Har man några barn så blir det en del!

Svar på tråden Underhållsstöd - varför betalar man inte?