• Anonym (orolig)

orolig för mina bonusbarn

Jag har 2 bonuspojkar & vi har dem varannan vecka, jag har även en dotter själv som bor på heltid hos mig & min sambo.

Och nu till problemet, äldste bonusen (5år) har under flertal tillftälten varit på min dotter mellan benen. En gång så gick jag upp för det blev "tyst" och då var han ifärd med att försöka trycka upp en leksak mellan benen på min dotter som skrek nej men han tryckte ner henne i kudden, andra gången så ville han att hon skulle visa sin snippa & nu igår så drog han & hans lillebror ner min dotters byxor & försökte sära på skinkorna. Jag är livrädd för att lämna dem själva nu och vet inte vad jag ska ta vägen. Mina känslor för bonusen blir helt annorlunda och jag känner att jag inte klarar av dem just nu när sånt här händer. Vi har pratat och klargjort för barnen att sånt är inte okej, men han slutar ju aldrig? :/

Råd & tips?

För jag är snart påväg att lämna detta.

• Svar på tråden orolig för mina bonusbarn
  • Anonym (Usch)

Nej det är inte normalt. Det måste sluta NU.

Förstår inte varför det anses normalt. Liknande hände mig som barn och jag mådde/mår hemskt dåligt över det.

• Anonym (isa)
    Anonym (orolig) skrev 2015-04-16 10:36:08 följande:

Han har alltid varit jätte känslig och inte klarat av tillsägelse av något slag.

Han sover i mammans säng när han är där, lillebror sover i eget rum o i sin egna säng.

Vi har pratat nu om att minska veckorna så de är här mindre.

Usch va jobbigt allt är.

Jag känner bara att detta inte är normalt beteende av en femåring

Finns det någon specialpedagog kopplad till förskolan? Försök den vägen om inget annat funkar
  • sextiotalist
    Anonym (Så) skrev 2015-04-16 10:44:50 följande:
    Så ni ska straffa barnet?! Schyssta föräldrar ni är! Suck!
    Hur ska de hantera detta. Det är ett barn som far illa i situationen, ts dotter. Ts har skyldighet att skydda sin dotter, dottern har rätt att känna sig trygg i sitt eget hem.
    Det bästa är väl att de bli särbos, men att fixa ett nytt boende gör man inte alltid i en handvändning
  • Anonym (orolig)

Vi försöker inte straffa på något sätt, men vad tycker du att vi ska göra då?

Han säger att han bara saknar sin mamma när han är här, frågar vad hon gör, jämför hur det är där osv. Vi tänkte FÖRKORTA veckorna, alltså fredag till tisdag istället för fredag

till fredag.

Vi har en liten som kommer om 5 veckor nu så det är ju inte

en lätt grej att lösa. Jag väntar på ännu ett samtal ifrån bup

för att få dem att inse allvaret. Något är fel med min bonus, det märker jag tydligt eftersom

han inte förstår gränser & att nej är ett nej.

• Anonym (z2)
    Anonym (orolig) skrev 2015-04-16 08:45:59 följande:

Inga tendenser på fsk eller hos biomamman, det var min sambo som pratade med bup, jag ringde även familjebehandlingen och frågade där. Det sjuka är att dem säger att det är normalt, men det finns ju inte en chans i världen att det beteendet är normalt?!

Helt kluven i vart jag ska ta vägen just nu..

jag & sambon har pratat med pojken , och han säger att ingen har försökt röra honom eller liknande, och han har inte sett något snuskigt Heller ( vet dock inte hur det är hos hans mamma då han fortfarande sover i hennes säng)

Vad fan gör jag ?

Otroligt jobbig situation.

Mitt råd är att du (och pappan!) fortsätter att söka hjälp tills ni hittar någon som tar problemet på allvar och kan hjälpa er och pojken med hans problem. Ring Bup igen, kanske prata med en ny person där. Prata med förskolan igen. Förklara för Bup och förskolan igen och igen vilket problem det här är och att du funderar på att flytta för att skydda din dotter. Prova med bvc också, någonstans måste ni hitta någon som förstår. 

Jag kan inte hjälpa att jag funderar över hur pappan har beskrivit problemet för Bup om de säger att det här är normalt beteende.  
  • Ess
    Anonym (orolig) skrev 2015-04-16 11:03:04 följande:

Vi försöker inte straffa på något sätt, men vad tycker du att vi ska göra då?

Han säger att han bara saknar sin mamma när han är här, frågar vad hon gör, jämför hur det är där osv. Vi tänkte FÖRKORTA veckorna, alltså fredag till tisdag istället för fredag

till fredag.

Vi har en liten som kommer om 5 veckor nu så det är ju inte

en lätt grej att lösa. Jag väntar på ännu ett samtal ifrån bup

för att få dem att inse allvaret. Något är fel med min bonus, det märker jag tydligt eftersom

han inte förstår gränser & att nej är ett nej.

Prata med BRIS, dom om några måste ha stött på detta tidigare.
  • Anonym (orolig)

Jag har också varit i kontakt med BUP (igen...) de säger att det är normalt beteende eftersom han är pojk & hon är flicka. Alltså menat dem på att det skulle vara ok att vara på min dotter mellan benen för hon är en tjej? !

Han har ju tom varit på katten (skulle kolla mellan benen) men det var också normalt?

Jag frågade om det kan vara en "köns kris" eftersom

han är väldigt "flickig" av sig, men det trodde dem inte.

så nu ska vi prata med en psykolog på BVC så får vi

se vad som händer..

• Ess
    Anonym (orolig) skrev 2015-04-17 08:35:26 följande:

Jag har också varit i kontakt med BUP (igen...) de säger att det är normalt beteende eftersom han är pojk & hon är flicka. Alltså menat dem på att det skulle vara ok att vara på min dotter mellan benen för hon är en tjej? !

Han har ju tom varit på katten (skulle kolla mellan benen) men det var också normalt?

se vad som händer..

Dagens jämlika samhälle i ett nötskal.

Hur gammal är din dotter?
    Är hon gammal nog/har den fysiska storleken att kunna ge honom en rejäl box mitt på näsan om han rör henne igen?

Tyvärr är det ju så att de barnen som blir utsatta är de som verkligen lyssnat på att man inte får skada andra under några omständigheter. 
    Jag har själv haft den diskussionen med mina barn många gånger, för dom har verkligen anammat det dom lärt sig från dagis och uppåt att man inte får skada någon. Jag har sagt att det är okej att klippa till någon ordentligt om det verkligen behövs, när dom provat att säga till men inte fått någon respons.
  • Ess

se vad som händer..

Dagens jämlika samhälle i ett nötskal.

Hur gammal är din dotter?
    Är hon gammal nog/har den fysiska storleken att kunna ge honom en rejäl box mitt på näsan om han rör henne igen?

Tyvärr är det ju så att de barnen som blir utsatta är de som verkligen lyssnat på att man inte får skada andra under några omständigheter. 
    Jag har själv haft den diskussionen med mina barn många gånger, för dom har verkligen anammat det dom lärt sig från dagis och uppåt att man inte får skada någon. Jag har sagt att det är okej att klippa till någon ordentligt om det verkligen behövs, när dom provat att säga till men inte fått någon respons.
  • Ess

Men det är för jävligt om man ska behöva freda sig i sitt eget hem.

Prova ringa BRIS och hör om dom har några tips hur ni ska komma tillrätta med problemet.

• sextiotalist

se vad som händer..

Fråga om de hade resonerat likadant om det hänt på dagis. Du kan också fråga varför det är rätt att din dotter ska må dåligt och känna sig otrygg hemma för att en kille vill utforska sin nyfikenhet på henne
    Det är inte OK, BUP är kanske inte rätt forum, BVC kanske hanterar det bättre
  • Fiona M

nyfikenhet ja, men inte att kränka andra!
    ring då och prata istället utifrån din dotters perspektiv, fråga hur du ska stärka och skydda henne.

• Anonym (z2)

se vad som händer..

Jag har så svårt att förstå det där. Du skrev: 

"då var han ifärd med att försöka trycka upp en leksak mellan benen på min dotter som skrek nej men han tryckte ner henne i kudden"

Menar du på fullt allvar att du berättar detta för Bup och de bara säger att det är normalt beteende som ni ska acceptera eftersom han är pojke och hon är flicka?

Om jag hade fått det svaret från Bup så skulle jag ha bett om namnet på personens chef. Det där kan inte vara rätt. Det där är ett övergrepp.  

Men kanske du skulle vända på det som någon föreslog och ringa Bup i egenskap av din dotters förälder istället? Och be om hjälp hur du ska skydda henne?
Svar på tråden orolig för mina bonusbarn