• Leffat

Vi som hatar att laga mat...

Hur får ni andra matlagningshatare dagarna att gå ihop? Tvingar ni er själv att stå vid spisen ändå? Äter ni ute ofta? Köper färdigmat? Övertalar ni er partner att laga mat i stället? Låt höra!
    Anledningen till att jag själv hatar att laga mat är helt enkelt att det inte intresserar mig det minsta, och jag kan komma på en miljon andra saker jag hellre gör med den där halvtimmen än att stå och laga mat. I mitt förhållande är det min partner som står för matlagningen, blandat med att jag köper färdigmat.

• Svar på tråden Vi som hatar att laga mat...
  • Anonym (Nyttiga latmasken)

Ingen hemma hos oss tycker om att laga mat direkt. Vi kör ofta på sallader. Det är ju bara att hacka grönsaker, fetaost och slänga i lite bönor så är middagen redo på 10 minuter! Kompletterar med knäckebröd eller färdiga baguetter. 

• BigMami
    Aniiee skrev 2015-04-16 19:42:37 följande:

Jag är din raka motsats, TS. Jag är kock, har lagat mat sedan jag var något år gammal, började jobba i ett restaurangkök när jag var 15, fyller minst 3 timmar om dagen med mat (tänka, planera, hitta på, fixa med recept, skriver kokbok, testlagar, laga mat till familjen....)

Jag har hållit matlagningskurser för vänner och bekanta och visst känner jag igen "din typ" om vi säger så. Folk som hatar att laga mat. De flestas största problem är, som flera här säger, är att hitta på VAD man ska laga. Det är ofta det svåra och jobbiga. Man kan ta till strategier där, det finns flera. Plocka ihop en matsedel från någon hemsida varje vecka (jag är lite partial till att föreslå arlas hemsida, som har 6 färdiga veckomenyer att plocka från, så har man lite att välja mellan), "3-gånger-i-veckan"-mat (då äter man ju samma ett par dagar i veckan), "Once-a-month-ing" är mycket laga en helg, men då har man mat i frysen en hel månad (kräver en rejäl frys, och övriga redskap, kan reduceras till "once-a-week-ing", nästan samma sak som 3-gånger-i-veckan), med mera, med mera.

Sen gäller det ju att anpassa det man lagar. Tycker du inte om att stå vid spisen ska du inte steka pannkakor i en timme, liksom. Då är det bättre med mat som har lite "hands-on"-tid, och sedan sköter sig själva på spisen/i ugnen, eller saker som tar max 30 minuter att laga, som enklare pastarätter osv.

Känner att jag håller på att skriva en halv uppsats, här. Sorry. Men hojta till om du/någon undrar något, vill ha tips, whatever.

Åh vad jag önskar att jag eller min man var kock! Att slippa dessa vardagsbekymmer :-/ VAD SKA VI ÄTA IDAG!? Standardfrågan som ingen har svar på... När man har intagit lunchen så sitter man redan och funderar på middagen & oftast blir det något simpelt som korv med bröd!...

Kan inte snälla du, slänga ihop en enkel & snabb (gärna barnvänlig, ej ett måste ) veckomatsedel? Till oss fantasilösa latmaskar...
  • Aniiee
    BigMami skrev 2015-04-16 20:42:09 följande:
    Åh vad jag önskar att jag eller min man var kock! Att slippa dessa vardagsbekymmer :-/ VAD SKA VI ÄTA IDAG!? Standardfrågan som ingen har svar på... När man har intagit lunchen så sitter man redan och funderar på middagen & oftast blir det något simpelt som korv med bröd!...

Kan inte snälla du, slänga ihop en enkel & snabb (gärna barnvänlig, ej ett måste ) veckomatsedel? Till oss fantasilösa latmaskar...
    =) Jag kan absolut göra det. Satt och funderade på att slänga upp nästa månads matsedel ink. recept och inköpslista, i en tråd.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • BigMami
    Aniiee skrev 2015-04-16 21:03:42 följande:

=) Jag kan absolut göra det. Satt och funderade på att slänga upp nästa månads matsedel ink. recept och inköpslista, i en tråd.

Toppen!! Den ser jag mycket fram emot
  • Snow Crash

Fick tips om listmetoden av en kompis för länge sen. Även om jag inte kör enligt rullande schema som de gjorde, så har jag en lista att titta på när man hamnar i "fan ska vi äta idag"-koman. Har en standardlista på vad som alltid bör finnas i kyl och frys, köper storpack, delar och fryser in.
    Sen är vi inte kinkiga med att äta uppvärmd mat här hemma, så jag brukar laga stora satser som räcker till 2-3 dagar. Hämtmat ca 1 g i veckan, räcker också till två dagar. Vi är inga lunchmänniskor heller, så där blir det nån matigare smörgås eller gröt.

• Aniiee
    BigMami skrev 2015-04-16 21:07:01 följande:
    Toppen!! Den ser jag mycket fram emot
    Det kommer ta en dag eller två att få ordning på, dock. Så länge kan du/ni i tråden få detta:

Måndag: Spaghetti Carbonara.
    Tisdag: Ugnsbakad fisk
    Onsdag: Snabb tacopaj med kyckling
    Torsdag: Soppa och ugnspannkaka med smörstekta äpplen
    Fredag: Snackfat

Spaghetti carbonara:
    1: Koka en portion pasta per person, salta vattnet ordentligt.
    2: Stek samtidigt ett halvt till ett paket bacon per person, klippt i småbitar (använd saxen. den är inte bara till för att öppna förpackningar). Dra ned baconet till 1an/0 när pastan är klar.
    3: Häll av pastan i ett durkslag och skölj hastigt av med KALLT vatten från kranen. Skaka av och häll tillbaka i kastrullen, ställ kastrullen BREDVID spisen.
    4: Riv ned en eller två vitlöksklyftor i baconet och rör om.
    5: Peppra pastan och ha i saften från en fjärdedels citron. Lyft försiktigt över baconen till pastan, försök att få med så lite fett som möjligt. Rör om ordentligt
    6: Häll upp pastan med bacon i så många djupa tallrikar/skålar som ni är personer. 
    7: Dela på så många ägg ni är, gulan för sig, vitan för sig (knäck äggen i en litet tratt om det är svårt att göra med äggskalen/händerna) Lägg en äggula på varje portion.
    8: Servera pastan med mycket parmesanost (eller annan ost).

Tid: Max 20 minuter Pris: Billigt billigt

Ugnsbakad fisk:
    1: Lägg 150 g valfri fisk per person i en ugnssäker form. Salta försiktigt
    2: Bred över smaksatt philadelpohiaost (den som är godast/låter godast) eller liknande färskost så det täcker. 1-2 paket beroende på hur många ni är och hur stora paketen är
    3: Stoppa formen i ugnen 175 grader. Det tar ungefär 30 minuter för färsk fisk och 45 för fryst fisk.
    4: Servera med potatis, ris eller andra matgryn (couscou, bulgur, matvete...) eller bara med en kraftigare sallad.

Tid: Max en timme, max 10 minuter aktiv tid. Pris: Medel till dyrt beroende på fisk

Snabb tacopaj (pajen räcker till 4-6 personer)
    Var lat! Köp färdigt pajskal och färdiggrillad kyckling.
    1: Rulla ut pajskalet/degen i en form
    2: Riv en gul lök grovt (eller ta fryst hackad lök i frysdisken) och fräs i smör i en stekpanna utan att den får färg, två-tre minuter, (på 3an-4an på spisen om den går till 6).
    4: Häll på en påse tacokrydda och en dl vatten på löken. Sänk värmen tll 2an.
    5: Bena ur kycklingen, gör små bitar med fingrarna eller hacka lite med en kniv
    6: Lägg kycklingen i löken och rör om. Det ska inte finnas något vatten kvar, direkt, men det ska inte vara torrt heller. Det ska vara... kladdigt....
    7: Häll kycklingen och löken i pajskalet.
    8: Vispa ihop två ägg och 2 dl mjölk eller grädde (valfri fetthalt) lätt och häll över kycklingen
    9: Häll på ost efter behag (ostomaner har på 3 dl eller mer)
    10: Ställ i ugnen, 175 grader i 30 minuter eller tills den fått fin färg (gyllenbrun)
    11: Servera med creme fraiche, grönsaksstavar och nachos

Tid: 20 minuter aktiv tid, plus 30-45 minuter i ugnen. Pris: Lite dyrare, beroende på vad färdiggrillad kyckling kostar.

Soppa och ugnspannkaka med smörstekta äpplen
    Var SUPERLAT! Köp Keldasoppa och värm.
    Ugnspannkaka (4 portioner):
    1: Vispa 3 ägg, 3 dl mjöl (vete, råg, rågsikt, grahams, alla funkar), 6 dl mjölk, 1 tsk salt och 2 tsk socker (eller honung eller sirap, eller skippa sockret). Har du en mixer så använd den. Häll i äggen och mjölken först, bara.
    2: Smörj en långpanna och häll i smeten. (Om man vill kan man här lägg i rökt skinka och/eller äppelskivorna)
    3: Sätt långpannan i ugnen i 200 grader i 25-30 minuter.
    4: Medan pannkakan är i ugnen, skär äpplena (ungefär ett halvt äpple per person) i ganska smala klyftor, ungefär 6-8 klyftor per äpple. Lägg de i en varm stekpanna med en halv matsked smör + en halv matsked per äpple, och 2 tsk socker (gärna ljust muscovadosocker) + 1 tsk socker per äpple efter det första (ett äpple = två tsk socker, 2 äpplen = 3 tsk socker). Stek äpplena på medelvärme (3an-4an) tills de är mjuka.
    5: Ta ut pannkakan när den är färdig och häll på äpplena. Pudra över kanel.
    6: Värm soppan. Ät!

Tid: 15-20 minuter aktiv tid + tid i ugnen. Pris: Billigt.

Snackfat!
    En till superlat dag. Köp kycklinglår, vingar och nuggets i frysdisken färdigkryddat. Köp Creme fraiche, krydda med salt, peppar och vitlök (för en neutralare version, salt peppar och fetaost). Häll kycklinglåren i en ugnsform och värm i 200 grader i 10 minuter. Häll på vingarna och nuggetsen på kycklinglåren och värm alltihop i 175 grader i 20 minuter. Servera med pommes frites (gärna grova steakhouse, eller gör egen klyftpotatis) och såsen/såserna. Pommesen kan vara i ugnen samtidigt som kycklingen, men det tar då lite längre tid.

Tid: Superfort. Kycklingen är färdiglagad och ska bara värmas. Pris: Dyrare i inköpspris, räkna med en hundring minst för kycklingen (jag betalar 40 kr/paket). I gengäld räcker det till minst 6 personer.

Den som vill köper kycklinglår och kycklingvingar naturella och marinerar över natten innan man äter. Tar längre tid i ugnen, men inte superlång.

Puh! 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Jag är bara jag

Jag får inte ihop nyttig,lättlagad och nåt sånär billig mat med god mat! Tycker det är omöjligt! Tungan ute Nyttigt och gott= svindyrt som t.e.x älgkött eller vildsvin. Lättlagat-sånt som inte kräver hundra ingredienser,tar 2 timmar med skala,hacka,mosa, m.m och tusen kastruller. Om jag vore snorrik skulle jag anställa en hushållerska som lagade mat varje dag!  Drömmer

• BigMami
    Aniiee skrev 2015-04-16 22:10:37 följande:

Det kommer ta en dag eller två att få ordning på, dock. Så länge kan du/ni i tråden få detta:

Måndag: Spaghetti Carbonara.

Tisdag: Ugnsbakad fisk

Onsdag: Snabb tacopaj med kyckling

Torsdag: Soppa och ugnspannkaka med smörstekta äpplen

Fredag: Snackfat

Spaghetti carbonara:

1: Koka en portion pasta per person, salta vattnet ordentligt.

2: Stek samtidigt ett halvt till ett paket bacon per person, klippt i småbitar (använd saxen. den är inte bara till för att öppna förpackningar). Dra ned baconet till 1an/0 när pastan är klar.

3: Häll av pastan i ett durkslag och skölj hastigt av med KALLT vatten från kranen. Skaka av och häll tillbaka i kastrullen, ställ kastrullen BREDVID spisen.

4: Riv ned en eller två vitlöksklyftor i baconet och rör om.

5: Peppra pastan och ha i saften från en fjärdedels citron. Lyft försiktigt över baconen till pastan, försök att få med så lite fett som möjligt. Rör om ordentligt

6: Häll upp pastan med bacon i så många djupa tallrikar/skålar som ni är personer. 

7: Dela på så många ägg ni är, gulan för sig, vitan för sig (knäck äggen i en litet tratt om det är svårt att göra med äggskalen/händerna) Lägg en äggula på varje portion.

8: Servera pastan med mycket parmesanost (eller annan ost).

Tid: Max 20 minuter Pris: Billigt billigt

Ugnsbakad fisk:

1: Lägg 150 g valfri fisk per person i en ugnssäker form. Salta försiktigt

2: Bred över smaksatt philadelpohiaost (den som är godast/låter godast) eller liknande färskost så det täcker. 1-2 paket beroende på hur många ni är och hur stora paketen är

3: Stoppa formen i ugnen 175 grader. Det tar ungefär 30 minuter för färsk fisk och 45 för fryst fisk.

4: Servera med potatis, ris eller andra matgryn (couscou, bulgur, matvete...) eller bara med en kraftigare sallad.

Tid: Max en timme, max 10 minuter aktiv tid. Pris: Medel till dyrt beroende på fisk

Snabb tacopaj (pajen räcker till 4-6 personer)

Var lat! Köp färdigt pajskal och färdiggrillad kyckling.

1: Rulla ut pajskalet/degen i en form

2: Riv en gul lök grovt (eller ta fryst hackad lök i frysdisken) och fräs i smör i en stekpanna utan att den får färg, två-tre minuter, (på 3an-4an på spisen om den går till 6).

4: Häll på en påse tacokrydda och en dl vatten på löken. Sänk värmen tll 2an.

5: Bena ur kycklingen, gör små bitar med fingrarna eller hacka lite med en kniv

6: Lägg kycklingen i löken och rör om. Det ska inte finnas något vatten kvar, direkt, men det ska inte vara torrt heller. Det ska vara... kladdigt....

7: Häll kycklingen och löken i pajskalet.

8: Vispa ihop två ägg och 2 dl mjölk eller grädde (valfri fetthalt) lätt och häll över kycklingen

9: Häll på ost efter behag (ostomaner har på 3 dl eller mer)

10: Ställ i ugnen, 175 grader i 30 minuter eller tills den fått fin färg (gyllenbrun)

11: Servera med creme fraiche, grönsaksstavar och nachos

Tid: 20 minuter aktiv tid, plus 30-45 minuter i ugnen. Pris: Lite dyrare, beroende på vad färdiggrillad kyckling kostar.

Soppa och ugnspannkaka med smörstekta äpplen

Var SUPERLAT! Köp Keldasoppa och värm.

Ugnspannkaka (4 portioner):

1: Vispa 3 ägg, 3 dl mjöl (vete, råg, rågsikt, grahams, alla funkar), 6 dl mjölk, 1 tsk salt och 2 tsk socker (eller honung eller sirap, eller skippa sockret). Har du en mixer så använd den. Häll i äggen och mjölken först, bara.

2: Smörj en långpanna och häll i smeten. (Om man vill kan man här lägg i rökt skinka och/eller äppelskivorna)

3: Sätt långpannan i ugnen i 200 grader i 25-30 minuter.

4: Medan pannkakan är i ugnen, skär äpplena (ungefär ett halvt äpple per person) i ganska smala klyftor, ungefär 6-8 klyftor per äpple. Lägg de i en varm stekpanna med en halv matsked smör + en halv matsked per äpple, och 2 tsk socker (gärna ljust muscovadosocker) + 1 tsk socker per äpple efter det första (ett äpple = två tsk socker, 2 äpplen = 3 tsk socker). Stek äpplena på medelvärme (3an-4an) tills de är mjuka.

5: Ta ut pannkakan när den är färdig och häll på äpplena. Pudra över kanel.

6: Värm soppan. Ät!

Tid: 15-20 minuter aktiv tid + tid i ugnen. Pris: Billigt.

Snackfat!

En till superlat dag. Köp kycklinglår, vingar och nuggets i frysdisken färdigkryddat. Köp Creme fraiche, krydda med salt, peppar och vitlök (för en neutralare version, salt peppar och fetaost). Häll kycklinglåren i en ugnsform och värm i 200 grader i 10 minuter. Häll på vingarna och nuggetsen på kycklinglåren och värm alltihop i 175 grader i 20 minuter. Servera med pommes frites (gärna grova steakhouse, eller gör egen klyftpotatis) och såsen/såserna. Pommesen kan vara i ugnen samtidigt som kycklingen, men det tar då lite längre tid.

Tid: Superfort. Kycklingen är färdiglagad och ska bara värmas. Pris: Dyrare i inköpspris, räkna med en hundring minst för kycklingen (jag betalar 40 kr/paket). I gengäld räcker det till minst 6 personer.

Den som vill köper kycklinglår och kycklingvingar naturella och marinerar över natten innan man äter. Tar längre tid i ugnen, men inte superlång.

Puh! 

Tacopajen och snackfatet ska vi absolut testa Super!

Tusen tack!
  • Anonym (Jillian)
    Leffat skrev 2015-04-16 10:44:30 följande:

Hur får ni andra matlagningshatare dagarna att gå ihop? Tvingar ni er själv att stå vid spisen ändå? Äter ni ute ofta? Köper färdigmat? Övertalar ni er partner att laga mat i stället? Låt höra!
    Anledningen till att jag själv hatar att laga mat är helt enkelt att det inte intresserar mig det minsta, och jag kan komma på en miljon andra saker jag hellre gör med den där halvtimmen än att stå och laga mat. I mitt förhållande är det min partner som står för matlagningen, blandat med att jag köper färdigmat.

Jag har ingenting emot att laga mat, men skulle aldrig orka det i veckorna. Jag är uppvuxen i jordbruksbygd (inne i stan dock) och där är det vanliga att man äter ordentligt mitt på dagen och något enklare på kvällen: smörgås, fil, gröt mm. Enkelt och snabbt alltså!
  • Anonym (Jillian)
    Aniiee skrev 2015-04-16 19:42:37 följande:

Jag är din raka motsats, TS. Jag är kock, har lagat mat sedan jag var något år gammal, började jobba i ett restaurangkök när jag var 15, fyller minst 3 timmar om dagen med mat (tänka, planera, hitta på, fixa med recept, skriver kokbok, testlagar, laga mat till familjen....)

Jag har hållit matlagningskurser för vänner och bekanta och visst känner jag igen "din typ" om vi säger så. Folk som hatar att laga mat. De flestas största problem är, som flera här säger, är att hitta på VAD man ska laga. Det är ofta det svåra och jobbiga. Man kan ta till strategier där, det finns flera. Plocka ihop en matsedel från någon hemsida varje vecka (jag är lite partial till att föreslå arlas hemsida, som har 6 färdiga veckomenyer att plocka från, så har man lite att välja mellan), "3-gånger-i-veckan"-mat (då äter man ju samma ett par dagar i veckan), "Once-a-month-ing" är mycket laga en helg, men då har man mat i frysen en hel månad (kräver en rejäl frys, och övriga redskap, kan reduceras till "once-a-week-ing", nästan samma sak som 3-gånger-i-veckan), med mera, med mera.

Sen gäller det ju att anpassa det man lagar. Tycker du inte om att stå vid spisen ska du inte steka pannkakor i en timme, liksom. Då är det bättre med mat som har lite "hands-on"-tid, och sedan sköter sig själva på spisen/i ugnen, eller saker som tar max 30 minuter att laga, som enklare pastarätter osv.

Känner att jag håller på att skriva en halv uppsats, här. Sorry. Men hojta till om du/någon undrar något, vill ha tips, whatever.Solig

Precis! Sätt in en köttbit på låg värme i ugnen på morgonen tillsammans med BBQ-sås och du har färdig pulled pork när du kommer hem!
  • Anonym (Jillian)

Tonfisk på burk blandad med antingen krossade tomater på burk eller creme fraiche. I med salt peppar och pressad vitlök. Servera med kokt pasta. Supersnabbt och gott (om man gillar tonfisk) och ingredienserna håller länge i skafferiet/kylskåpet.

• Abbe83

Min sambo hatar att laga mat men jag älskar att laga mat så här hemma står jag vid spisen. Jag har ett stort intresse för matlagning och även bakning men min sambo är inte alls intresserad. 

• Velouria

Allmänt gillar jag heller inte att laga mat. Men ibland får jag ett ryck och lagar nåt häftigt. För mig tar det väldigt lång tid att laga mat eftersom att när jag väl sätter igång så ska det också bli så perfekt som möjligt. Plus att jag är en sådan där person som jobbar låååånnnggggsssaaaaammmttt.

Vad vill du?
  • Anonym (A)

Brukar mest köpa färdig mat eller bara slänga ihop något.

• klyban

Om man inte gillar laga mat, så ska man göra stora grytor som räcker länge och man fryser in.
    Sen kan man kombinera in annat, som sallader och snabba rätter, blandat med grunden i grytor.

hur många meter var det?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)

Jag kan inte laga mat, särbon vill inte. Och kan egentligen inte heller. Jag har dessutom "selektiv ätovilja", fast jag hade det "innan det var coolt", som jag brukar säga, så jag äter nästan ingenting. Och det jag äter äter inte han. Hur vi löser det.... Var och en sköter sitt. Han äter mycket mackor, Billys, kan grilla en karré och dela upp i matlådor och äta bea till, jag äter nudlar och pasta. En del saker äter vi gemensamt, som köttfärssås, tacos och hemgjord pizza. Inte speciellt kul tillvaro men det är som det är! 

Svar på tråden Vi som hatar att laga mat...