• Rowalise

Vägrar!

Min son ligger här hemma med 39.2 graders feber och VÄGRAR ta alvedon!! Nu vill jag ha tips på hur jag kan göra!! 

Hur länge är det OKEJ att ha sådan här hög feber utan att kontakta läkare/BVC?
    Är 39.2 farligt? måste jag åka in? Äter halv dåligt, men får ändå i sig mat och frukt. 

• Svar på tråden Vägrar!
  • BeckiL
    Rowalise skrev 2015-04-16 16:21:10 följande:

Men vad är det svar ni ger! Hjärtlösa människor... låta ungen skrika och grina. Fy för er! Synd om min lilla kille och jag vill endast ha förslag på hur jag kan göra för att minska detta. Knip igen istället om ni inte har några tips.

Håller med TS, ni som inte har några tips behöver inte yttra er, åtminstone inte om ni ska låta dömande. Om det finns ett sätt som är mindre obehagligt för barnet så är det ju bara bra? Om det inte finns det så får man kanske ta gråt osv, om medicin är nödvändigt.

Jag minns att mamma brukade krossa Alvedon mellan två skedar (borde funka att mortla) och blanda i något flytande. Kan avråda från Alvedon som smälter i munnen, det är bland det absolut vidrigaste jag ätit. Fick kväljningar av den.
  • Rowalise

Han är ju helt klart påverkad av sin feber annars hade jag inte gett Alvedon. Det enda han får i sig är vätska, någon form av mat vill han inte ha och det kan jag ju inte tvinga i honom! Jag provade glidmedel på stolpillret men det var ändå otäckt för honom och han bara grät. Han började ju tom skaka för att han inte ville. Och så säger ni att jag ska låta honom grina och lida? Jävla människor! Sådana som ni borde skämmas. Jag gissar på att ni inte ens har egna barn...

Men för er som ger tips ska testa detta!! ? tack?

• Milleman
    Rowalise skrev 2015-04-16 15:35:57 följande:
    Men vänta va? Mitt barn får inte välja om om medicin ska ges eller inte. Jag har bokstavligt talat tvingat i det, men det slutar alltid med att han grinar jättemycket och är helt otröstlig... Jag ville ha tips på hur andra gjorde, kanske finns ett snällare sätt ! 
    Okej, jag tolkade det som att han vägrade och alltså slapp.

Tempat du inte i rumpan? Vi brukar ge supp (med vaselin på!) direkt efter temp och då märken han knappt det.

Alternativt blanda oral lösning i nått gott (dock ej nått som barnet ska vilja ha senare ifall barnet sätter ihop typ välling med illasmakande medicin, ta det i juice eller glass typ)

Och visst, man ska gå på allmäntillståndet men feber över 39 ger vi alltid alvedon/ipren mot.

Få i honom vätska och åk till läkaren om han verkar ha ont i öron eller liknande! Krya på honom!
  • Rowalise

Blir att ringa bvc imorgon. Han har nyss spytt som jag vetti 17!! Han fick Alvedon för 2 timmar sen och feber ligger fortfarande på 39.. borde den ibte gå ner?? Han får enligt anvisning på alvedonförpakningen. Eller tycker ni jag ska avakta? Kan känna mig lite urlöjlig här men första barnet och första gången han är dålig.

• pigglet

Är han förkyld också? När de är sjuka kan de ju ha feber länge och 39 är inte superhögt. Speciellt på kvällen är den ju ofta som högst.

Vi ger inte Alvedon vid 39 grader, om barnet orkar dricka och inte verkar ha ont. Bara till natten, då kan vi ge för att de ska få sova lite lugnare. När barnen var så små som 1-3 år hade de ofta över 40, då fick de Alvedon för då var de så pass medtagna.

Av med kläderna, ha svalt i rummet. Och mat behövs inte - jag lovar. De klarar sig ett par veckor utan mat. Huvudsaken är att de får i sig vätska, satsa järnet på det. Isglass, vattenmelon, suga på isbit, dricka med sugrör, dricka ur dockservisen, ge med medicinspruta, vanlig glass... Dricker han ersättning eller välling är det ju utmärkt (kräks han är det bäst att ge små mängder åt gången).

• pigglet

Läste just att han dricker välling, var det vällingen han kräktes upp? Vet att välling är rena kräkmedlet vid magsjuka, det finns olika teorier om varför det kommer upp. Vill man ge välling får det vara i små mängder.

• Rowalise

Nu var vi hos läkaren! Skrämmande att folk här kommenterar att låt han grina och skrika och detta är så vanligt. Ni borde inte vara föräldrar öht! Han hade kraftig öroninflammation och halsfluss. Varför hade spydde så mycket är pga

• Rowalise

Nu var vi hos läkaren! Skrämmande att folk här kommenterar att låt han grina och skrika och detta är så vanligt. Ni borde inte vara föräldrar öht! Han hade kraftig öroninflammation och halsfluss. Varför hade spydde så mycket är pga halsflussen. Fan låter ni era ungar skrika ut er där hemma?

Nu har han fått en del medicin som kommer göra honom friskare och vi slipper dom där otäcka stolpillrerna. Tack till er andra son kom med tips

• micromat
    Rowalise skrev 2015-04-17 10:13:45 följande:

Nu var vi hos läkaren! Skrämmande att folk här kommenterar att låt han grina och skrika och detta är så vanligt. Ni borde inte vara föräldrar öht! Han hade kraftig öroninflammation och halsfluss. Varför hade spydde så mycket är pga halsflussen. Fan låter ni era ungar skrika ut er där hemma?

Nu har han fått en del medicin som kommer göra honom friskare och vi slipper dom där otäcka stolpillrerna. Tack till er andra son kom med tips

Tror tyvärr att du biter dig själv i baken med det där inlägget..

Krya på lilleman och vad bra att han fick medicin
  • pigglet

Kåvepenin? Då kommer ni kanske få än större problem med att få i honom medicin, eftersom det smakar vedervärdigt!
    Tips 1: Se till att ni får koncentrerade droppar -då behövs bara 1/5 så mycket. Jag tror ofta 1 ml ges till så där små?

Tips 2: Ge en stor sked chokladsås eller sirap just innan, det lägger sig som en skyddande hinna på smaklökarna. Så in med sprutan, och snabbt en sked sås till.

Man kan även ge en isglass just innan, då bedövar man smaklökarna lite. Och sedan sås, medicin, sås.

Och ge inte upp. Efter några dagar smakar det faktiskt inte lika illa längre - det påstår alla mina 3 barn. Som att smaklökarna ger upp.

• Rowalise
    pigglet skrev 2015-04-17 12:03:13 följande:

Kåvepenin? Då kommer ni kanske få än större problem med att få i honom medicin, eftersom det smakar vedervärdigt!
    Tips 1: Se till att ni får koncentrerade droppar -då behövs bara 1/5 så mycket. Jag tror ofta 1 ml ges till så där små?

Tips 2: Ge en stor sked chokladsås eller sirap just innan, det lägger sig som en skyddande hinna på smaklökarna. Så in med sprutan, och snabbt en sked sås till.

Man kan även ge en isglass just innan, då bedövar man smaklökarna lite. Och sedan sås, medicin, sås.

Och ge inte upp. Efter några dagar smakar det faktiskt inte lika illa längre - det påstår alla mina 3 barn. Som att smaklökarna ger upp.

Tack, det var exakt vad han fick. Fick tips om att spruta in det på sidan dvs jäms med kinden. Det skulle smaka mycket mindre då, och jag gjorde som läkaren sa och han tyckte inte det var speciellt beskt. 
    Läkaren sa att jag kunde ge det tillsammans med yoghurt,fil ja flytande saker medans apotekarn sa att jag INTE skulle göra det. Lite blandande åsikter där tydligen men jag ger han jäms med kinden och sen får han lite yoghurt direkt efter. Det gick iaf jättebra första gången (imorse). Då skrattade han vilket han inte gjort på 3 dagar nu. Men tack för dina tips!! Jättesnällt 

• isolande

Om barnet inte är helslött och fortfarande äter och dricka så brukar jag inte ge föränn det är över 40 grader. 

Eg är det ju bättre att inte ge febernedsättande så febern får jobba på i sin takt.

Svar på tråden Vägrar!