• Blondabelle

8-månaders stretar emot sömnen på kvällen - vad gör jag?

Hej!

Jag har en bebis på 8 månader som helt plötsligt börjat sömnvägra. Hon är sååå trött men det kan ändå ta 2-3 timmar innan hon somnar. Vi har haft samma rutin sen hon var 5 månader; bad, pyjamas, kort godnattsaga, välling, sova. Det har dock gått i perioder hur själva "insomnandet" gått till. Fram till ca 5 månader kunde hon enbart somna om hon vaggades till sömns i famn eller bärsjal. Därefter har det funkat att man bara ligger bredvid och gosar tills hon somnat, eller så har hon somnat av att äta välling. Vi samsover för övrigt (spjälsäng har hon aldrig velat sova i).

Vi börjar alltid med rutinen när hon visar att hon är trött, vilket är runt 19-tiden. Men hon kämpar emot att somna även fast hon är dödstrött. Att somna av att äta välling funkar inte, att vaggas i famnen funkar inte, att ligga själv i sängen går absolut inte (det slutar med hysterisk gråt och det klarar jag inte). Det enda som funkar är att ha henne i bärsjalen och gå runt och vagga, men det tar lång tid innan hon "ger upp" och somnar. Hon gnäller jättemycket nästan hela tiden. När hon väl somnar är det (oftast) inget problem att lägga henne i vår säng, hon brukar inte vakna utan sover till 08 (fast med några uppvak under natten då hon snabbt somnar om när jag lägger handen på henne).

Vet inte om det är någon fas, men det tär verkligen på en.. Någon annan som haft liknande? Går det över???? Känner att jag snart sliter mitt hår i frustration, jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska komma till ro :/ Det känns liksom som jag gör något fel.

På dagen sover hon mellan 11.00-12.30 samt 14.30-16.00 (ca).

• Svar på tråden 8-månaders stretar emot sömnen på kvällen - vad gör jag?
  • lövet2

Ja, perioden runt 8 månader kallas Separationsfasen, och då är det inte många barn som sover ordentligt. Det enda som hjälper i längden då, är att mata på med extra mycket närhet och trygghet, eftersom ungarna brukar bli väldigt ängsliga av sig i den åldern. Bekymra dig inte så mycket för vilken tid hon somnar, utan försök glädja dig åt att hon sover överhuvudtaget ...

• Natulcien

Separationsfasen är ju vid 8 månader. Brukar kunna vara ganska jobbig.

Annars tycker jag spontant att det låter som om hon sover väldigt mycket på dagen? Barn är såklart olika, men det låter lite sent att sova 1,5 timme mellan 14:30-16? Är hon verkligen trött på kvällen? Vilken tid nattar ni henne?

Vår son kunde också sova runt kl.16-17, men då bara 20-30 min. Han sov oftast två 30-minuters-pass per dag i den åldern. Somnade för natten kl.20.

Hur funkar det när ni bara ligger bredvid henne som ni gjorde innan?

• Blondabelle
    Natulcien skrev 2015-04-16 21:28:03 följande:

Separationsfasen är ju vid 8 månader. Brukar kunna vara ganska jobbig.

Annars tycker jag spontant att det låter som om hon sover väldigt mycket på dagen? Barn är såklart olika, men det låter lite sent att sova 1,5 timme mellan 14:30-16? Är hon verkligen trött på kvällen? Vilken tid nattar ni henne?

Vår son kunde också sova runt kl.16-17, men då bara 20-30 min. Han sov oftast två 30-minuters-pass per dag i den åldern. Somnade för natten kl.20.

Hur funkar det när ni bara ligger bredvid henne som ni gjorde innan?

Jag har försökt att hålla henne vaken mer på dagarna men då blir det bara ännu värre på kvällen, så det har jag gett upp med. Hon får helt enkelt sova när hon är trött. Ja hon brukar som oftast bli trött vid 19-tiden, dvs gnuggar sig i ögonen, blir gnällig, drar sig i öronen.

Ligger vi bredvid så ska hon bara sätta sig upp i sängen hela tiden eller böka runt i sängen som en mullvad.. Inte sova ;)
  • Blondabelle
    lövet2 skrev 2015-04-16 21:26:52 följande:

Ja, perioden runt 8 månader kallas Separationsfasen, och då är det inte många barn som sover ordentligt. Det enda som hjälper i längden då, är att mata på med extra mycket närhet och trygghet, eftersom ungarna brukar bli väldigt ängsliga av sig i den åldern. Bekymra dig inte så mycket för vilken tid hon somnar, utan försök glädja dig åt att hon sover överhuvudtaget ... smile1.gif

Ja du har rätt, man får vara glad att de sover alls så att man själv också kan sova några timmar ;)
  • Lena

Har du provat att börja sova innan hon visar trötthetstecken? Hon kan vara för trött för att somna.

Svar på tråden 8-månaders stretar emot sömnen på kvällen - vad gör jag?