Extremt mammig 4-åring
Är det någon som kan ge lite goda råd. Sonen är snart 4,5 år och har alltid varit väldigt närhetstörstande, alltid gosat oerhört mycket, framför allt med mig. Han har i periodvis varit väldigt mammig, första året samsov han och jag och sen var det perioder därefter när bara jag kunde lägga honom. Och när barn är kanske 0-2 år känns det rätt och viktigt att tillgodose även mammighet, att man tar en period att bara mamman kan lägga barnet eller så. Det är ju faser som man vet går över.
Men hur gör man när barnet är lite äldre? Min man och jag lägger alltid varsitt barn varannan kväll, en lägger sexåringen och den andre fyraåringen och så byter vi kvällen därpå. Det blir alltså tokigt gentemot sexåringen om jag skulle enbart lägga fyraåringen en längre period. Jag kan ju så klart lägga båda barnen varannan kväll men det blir ganska ansträngande, främst för rösten att läsa för båda barnen.
Och jag vet inte vad som hänt som gör att den här mammigheten blossat upp så kraftigt just nu. Det har varit ett tag att han har gått att avleda, vi har kramats godnatt och sen har han och pappan har springtävling upp till hans rum och då går det jättebra att pappan lägger, även om sonen då först sagt att han vill att jag ska lägga honom. Men idag hade de springtävling en liten bit, sen tvärstannade han och vände och gick tillbaka till mig...
Han har också blivit väldigt mammig i andra situationer. Som i veckan skulle jag och sexåringen till simskolan på kvällen och sonen var då hysteriskt ledsen över att jag skulle åka, hade gråtit en kvart efter att jag åkte. Så jag känner redan att jag gruvar mig inför kommande tillfällen när jag ska åka iväg på kvällen eller helgen, jag ensam eller med sexåringen.
I övrigt delar vi helt på ansvaret hemma, lämnar och hämtar lika mycket, är hemma lika mycket på kvällar och helger osv. Och det är inga som helst problem med mammighet i sådana vardagsgrejor.
Hur bemöta det här?