• tofslan

3-åring som är vaken flera timmar varje natt

Hej

Efterlyser fler som har det/har haft det som vi? Vi är i desperat behov av goda råd.

Har en 3-åring som är vaken cirka 2 timmar nästan varje natt. Sovit dåligt hela sitt liv så det är inget nytt, men man hade ju hoppats få sova vid det här laget?

En typisk natt: somnar cirka 20:30, vaknar kl.2 och är vaken till 4 då han till slut somnar om, sen väcker vi honom 7:30 och är då är han fruktansvärt trött och ledsen. Ofta trött och retlig på dagarna men i övrigt ett "vanligt" barn som utvecklas bra.

Känns som vi har provat allt: lägga tidigare, lägga senare, Theralen (sover han gott på men vi kan ju inte ge det hela tiden), låta honom sova tills han vaknar på morgonen, väcka tidigare, ge nattmat, inte ge nattmat etc. Han är sällan ledsen när han vaknar men blir det efter ett tag när han inte kan somna om.

Finns det någon som har tips? Alla dessa år av södersliten sömn har verkligen slitit ut oss. Vi tar varannan natt men eftersom vi bor i en liten lägenhet vaknar oftast båda ändå...

• Svar på tråden 3-åring som är vaken flera timmar varje natt
  • Frontline

Vi har en dotter som låg vaken flera timmar varje natt, hon låg visserligen i sängen men pratade och sjöng högt så vi vart ju störda utav det.
    Plockade bort vilan på dagen och efter att tag så började hon sova hela nätter ca 12 timmar i ett svep...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alexi

Sover han på dagen? Det brukar vara den vanligaste orsaken till nattliga pigghetsperioder...

• sotoo
    Alexi skrev 2015-04-20 14:10:29 följande:
    Sover han på dagen? Det brukar vara den vanligaste orsaken till nattliga pigghetsperioder...

Det MÅSTE de ju ha tagit bort hoppas jag....Skrattande
  • tofslan

Tack för svar!

Men ja, dagsömnen tog vi bort för över ett år sen.

• sotoo

Har ni testat med att han sover er i säng redan från början och sen hela natten?

• tofslan

Det MÅSTE ju finnas nåt sätt att ställa om en knasig sömncykel..

• tofslan

Ja det har vi testat... Han sover oftast i vår säng hela natten, det är skönare för oss att slippa gå upp så mycket. För hans del verkar det kvitta - han sover lika uselt oavsett sömn i eget rum eller sömn i vår säng.

Funderar på om han kanske ska få börja lyssna på sagoskivor mitt i natten. Har inte velat göra det för att det ska va trist på natten, men det känns som det behövs nåt nytt för att vända det här. Kanske värt att testa ändå

• sotoo
    tofslan skrev 2015-04-20 14:58:03 följande:
    Ja det har vi testat... Han sover oftast i vår säng hela natten, det är skönare för oss att slippa gå upp så mycket. För hans del verkar det kvitta - han sover lika uselt oavsett sömn i eget rum eller sömn i vår säng.

Funderar på om han kanske ska få börja lyssna på sagoskivor mitt i natten. Har inte velat göra det för att det ska va trist på natten, men det känns som det behövs nåt nytt för att vända det här. Kanske värt att testa ändå

Kanske det. Har inte haft samma problem mer än nån enstaka gång men vet vad det innebär med barn som inte vill sova så jag lider med er. Och det blir säkert bättre snart!
  • Frontline

Vi har 3 barn och alla 3 vill sova på olika sätt, den ena vill ha det varmt och ljust i rummet, en annan vill ha det mörkt och svalt medans den tredje vill ha svalt men med lite ledljus..

Kan det vara nåt sådant ni får testa er fram till...
    Sen så kommer det absolut bli bättre på tid och längd det kan vara jobbigt jag vet det då vi har haft många sömnlösa nätter och har det fortfarande ibland men det går åt rätt håll...

Alla 3 barnen vill dessutom ha en flaska med vatten i sängen och det har dom haft sen dom var knappa året och tar det slut under natten kommer dom in och vi får fylla på mer..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • En blå giraff

I ert läge skulle jag absolut låta barnet lyssna på saga eller t.o.m se film en stund på natten om det ledde till att övriga i familjen fick sova. Min 7-åring har alltid haft en jobbig sömn och det händer fortfarande att han är vaken på natten. Han får se på film en stund bara han inte stör oss andra. Låter jättejobbigt för er TS ????

• tofslan

Tack för alla svar! Inatt ska jag testa att sätta på en saga. Det är värt ett försök

• tofslan

Hej! Om nån trött förälder läser den här tråden i framtiden kan jag rapportera att efter 3,5 år började mitt barn plötsligt sova hela nätter! Nu sover han 9-10 timmar på raken i stort sett varje natt, helt otroligt. Så det kan ordna sig till slut även fast sömnproblemen håller i länge. ???? Tack för alla svar!

• Alexi

Härlugt ts! Var det någon förändring ni gjorde som påverkade det?

• tofslan

Nej inget av allt det vi testade verkade göra nån större skillnad för hans sömn. Jag tror att det helt enkelt var åldern som fixade till det. Bara typ 2 år senare än de flesta barn börjar sova på nätterna.. ????

Svar på tråden 3-åring som är vaken flera timmar varje natt