Vatina skrev 2015-04-22 20:50:41 följande:
Jag förstår inte? Om din make har klantar sig och skickat ett paket utan porto så ska hon väl inte betala för varor som hon ändå inte får pga slarv?
Hon får ju sina varor. Annars skulle hon självklart inte behöva betala. Jag jobbar själv med posten, så jag vet hur det fungerar. Eftersom paketet var lätt och bara behövde 7kr i porto, så blir det så här: antingen så får hon hem posten ändå, då posten ibland missar att det inte är porto på. Då har hon helt enkelt bara fått allt i förväg och bör betala för sina varor.
Andra alternativet är att det har stannat på posten och hon får en lapp om att hon måste lösa ut det. Vilket då blir 7+10kr.
De 10kr betalar ju självklart jag då. Bara hon svarar mig.
Giovanna skrev 2015-04-22 21:10:28 följande:
Har du inte haft någon kontakt med henne alls? Och hon har inte betalt? Ändå skickar du paketet. Visst är det fint att du litar till människors ärlighet men skicka inte utan att du fått betalt nästa gång. Paypal är enkelt och säkert för både köpare och säljare. Hur mycket pengar rör det sig om? VET du att det inte var porto på? Det var alltså mindre paket som går i postlådan? Hör av dig till posten. Du bör förstås inte fortsätta driva in pengar om du inte vet om du kan leverera.
Det kanske löser sig ändå. Hon kanske hör av sig om nån vecka och skyller på att hon varit på semester eller nåt. Ja, det är kronofogden du vänder dig till för att driva in skulden men jag hoppas det löser sig ändå. Tråkigt att det blivit strul.
Som jag skrivit. JAG skickade inte. Jag skulle aldrig skicka utan att fått betalt. Det var min man som var klantig nog att bara ta ett paket och inte titta på om det var rätt (alltså det som var betalt och hade porto på). Så han skickade alltså iväg fel. det som var obetalt och utan porto. I ovan svar har jag förklarat hur det blir pga att portot inte är på.
Men att hon skyller på semester är extremt dålig ursäkt i detta fall, eftersom hon INTE lade BUD. om någon lägger bud då har jag mer förståelse, för då kan det ju va flera dagar kvar innan det går ut osv. Men hon valde alltså KÖP objekt DIREKT och FEM stycken. vilket gjorde att det blev samfrakt.
Hemska är att man ens ska behöva oroa sig att itne få betalt bara för man råkade skicka först. Har någon valt att köpa något så ska de betala. det är bindande. en annan ska ju inte känna att man gjort mest fel egentligen, för hur som så är det ju hon som inte gör rätt för sig.
Hoppas hon svarar. svarar hon inte på måndag, då det är 1vecka och 2 dagar sedan hon gjorde köpet. då får jag gå vidare med detta.