Stor hund i bil, placerad bakom förarsätet, risker? (långt)
Hur kan min hund åka säkert i min bil?
Jag har en stor hund som vanligtvis åker i baksätet med säkerhetssele anpassad för ändamålet. Inser dock bara att den selen han har enbart är ett eventuellt skydd om han sitter på sätet vänd framåt (som en människa), men om vi krockar och han ligger ner eller sitter på sidan som han brukar, kommer selen ändå inte skydda honom. Det enda selen gör är att skydda mig, eftersom den hindrar hunden från att flyga in i nacken på mig vid en krock.
Eftersom jag inte har någon möjlighet att byta bil just nu utan får snällt fortsätta köra min bil ett tag till så funderar jag på alternativa sätt för honom att åka säkrare.
Jag kör en stor sedan utan möjlighet att fälla sätena och får därmed inte heller in någon bur i bilen.
Då det är en stor sedan finns det relativt gott om utrymme bakom förarsätet när jag kör och funderar då på om hunden skulle sitta säkrare där, fortfarande fast med säkerhetssele så att han inte flyger iväg om vi krockar eller kan hoppa ut om dörrarna öppnas.
Vilka risker utgör detta för mig?
Är det farligare att placera honom bakom mitt säte?
Bör jag fortfarande koppla honom i bältespännaren i baksätet så att han hindras från att flyga framåt/mellan framsäten?
Nu i början lär han inte vilja sitta på golvet eftersom han brukar ligga väldigt bra i baksätet, så hur får jag honom att vänja sig vid att sitta där medan jag kör (kan ju inte stanna på motorvägen för att dra ner honom på golvet)?
Kan jag sätta fast honom på något vis som hindrar honom från att hoppa upp i sätet, och som inte är olagligt, tills han vänjer sig vid omställningen?
Nackdelen som jag ser det när han sitter bakom mitt säte är att min dörr öppnas och stängs mycket i förhållande till de andra dörrarna vilket ökar klämrisken. Å andra sidan är det lättare för mig att hålla kolla på honom/dörrarna än om jag har en passagerare som öppnar/stänger sin dörr.
Fördelen är att jag är också relativt kort och därför finns det mer utrymme bakom förarsätet, än bakom passagerarsätet om någon åker med, så hunden behöver sällan byta plats i såfall.