• Dr to be

Förvaring av bröstmjölk?!

Hej!

Jag väntar barn nr 2 nu i juni. Första delammades i 4 månader. Hon helammades ca 1v men pga långdragen gulsot (vi var på sjukhuset ca 3v fram och tillbaka för solning) och hon behövde mer mat än vad jag hann producera för att bli av med det gula så därför blev det amning varvat med ersättning.

Visst hade vi kanske kommit igång med helamning när vi väl kom hem men då hade jag upptäckt hur skönt det var att hennes pappa eller en ivrig mor-eller farförälder kunde ta en matning eller två så vi fortsatte med amning och ersättning.

Denna graviditet läcker jag redan mycket bröstmjölk och till skillnad från första graviditeten så har jag fått gå upp en kupstorlek på bh. Tror att min kropp helt enkelt fattar galoppen denna gång.

Har ställt in mig på att åtminstone 90% av bebis mat ska bara bröstmjölk (om det går, går det så går det inte). Jag har införskaffat en dubbel elektrisk bröstpump, meddela maxi swing, och har planer på att pumpa för att åter ge pappa pch mor-och farföräldrar möjlighet att mata.

Ni som har pumpat och gett en del bröstmjölk via flaska och inte enbart direkt från bröstet hur har ni förvarat den utpumpade bröstmjölken?

Ge mig alla smarta och smidiga tips ni har ! Har ni använt formar för iskuber? De dyra påsarna man kan köpa? Kan man frysa in en "portion" direkt i nappflaska?

• Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk?!
  • Lönnsirap

Jag använde vanliga flaskor i kylen och dyra påsar i frysen.
    Har en kompis som använde vanliga påsar och hon var nöjd med det.

Jag köpte lock till nappflaskor, vilket jag tyckte var bra.

Mjölken håller ju ett par dar i kylen, så jag frös inte all mjölk. Dessutom kylde jag mjölken i kylen ett tag innan jag frös. På så sätt kunde jag frysa två pumpningar i samma påse, vilket sparade påsar.

vanliga flaskor blir repiga av att frysas vilket gör dem mer svårdiskade/förstörda.

• Lönnsirap

När man blandar mjölk från två pumpningar skall mjölken vara nedkyld för att minska risk för  bakterier

• Dr to be
    Lönnsirap skrev 2015-04-23 14:48:30 följande:

Jag använde vanliga flaskor i kylen och dyra påsar i frysen.

Har en kompis som använde vanliga påsar och hon var nöjd med det.

Jag köpte lock till nappflaskor, vilket jag tyckte var bra.

Mjölken håller ju ett par dar i kylen, så jag frös inte all mjölk. Dessutom kylde jag mjölken i kylen ett tag innan jag frös. På så sätt kunde jag frysa två pumpningar i samma påse, vilket sparade påsar.

vanliga flaskor blir repiga av att frysas vilket gör dem mer svårdiskade/förstörda.

Tack för tipsen
Svar på tråden Förvaring av bröstmjölk?!