• faszet

Är jag för kräsen gällande detta sommarjobb?

Hejsan! 

Är student (bor dock hemma än) och har sökt några sommarjobb hittills.

Fått napp på ett jobb, och det är att dela ut tidningar på natten.

Ca 01-06. Timlön 135 kr. Jobba 6 nätter i veckan. 4 veckors jobb. 
    Lönen innan skatt blir väl då drygt 16000 kr.

Känns rätt tufft? Och ingen höjdarlön för slitet direkt? Springa i trapphus i 5 timmaroch man får ju bara hoppas det är hissar i många hus... Vad säger ni?

Har aldrig jobbat natt förr och att göra det 6 dagar i veckan... hmm, vet inte?

Behöver väl sova mellan 07-14 minst då kanske, och då börjar min så kallade fritid under dygnet fram tills jobbet kl 01, och när det börjar är jag förmodligen sliten igen och känns som att jag också kommer vilja sova som alla andra, men ska då jobba...? 

Ska jag ta jobbet? Någon som har erfarenhet av denna typ av jobb?
    Är bara lite rädd att jag får en chock och inser då att det är asjobbigt. Jag hoppas ju om jag inte tar detta att kunna fixa mig något annat.... 

• Svar på tråden Är jag för kräsen gällande detta sommarjobb?
  • Rainbow gg

Jag hade tagit det och sedan även tagit ett till jobb om jag blev erbjuden ännu ett. Det är ju bara fyra veckor det gäller. Jag tycker du är gnällig. Den timlönen är inte direkt dålig. Det du gör är att du går och lägger dig tidigt på kvällen, sedan går du upp när du ska jobba, och kanske sover någon timme mer efter jobbet. Tar du ett till jobb så gör du likadant fast sover efter det andra jobbet istället. I fyra veckor går det absolut att göra så och det har jag själv gjort förra sommaren.

• Gathenhielm

Hade solklart tagit det jobbet, om jag var i din sits. Fan, du får ju bättre timlön än jag.

Reasons... we all have them, at times.
  • Gaskarl

Klart man tar ett jobb om man fått ett, du vet att det inte är alla förunnat...Pallar du inte jobba o tjäna egna pengar i 4veckor? Vad är det med ungdomar nuförtiden?

• driver28

Ja. Du är nog lite kräsen. Det känns alltid bra med egna pengar. Det är som sagt bara 4 veckor med så du får sommar över att softa på. Lönen är okej för typen av jobb.

• ursula

Är det det enda du tjänar under året betalar du ingen skatt.

• aleakim

Jag hade inte tvekat, har jobbat i min bransch i sex år och har ännu inte kommit upp i den timlönen.

Dessutom, jobba fem timmar per dygn vore ju lyx :)

Fyra veckor står man ut

W och liten i magen :)
  • Soffan

Det är fyra veckor, inte hela ditt liv ut!

Är det jobbigt, bit ihop, om du lägger dig tidigt på kvällen ca19 och inte 22 så hinner du sova några timmar innan jobbet.

Man vänjer sig med tiderna efter 2-3 dagar, lär sig när man behöver lägga sig eller så partar man på och går direkt ifrån festen till jobbet...funkar det med så länge man cyklar.

Du får 135kr/timmen, vilket är mycket bra för att vara sommarjobbslön. (Jag fick 90kr/timmen då jag hade sommarjobb.)

Det känns som att du är lite bortskämd och känner efter aningen för mycket. Var tacksam över att du över huvud taget fått ett erbjudande om sommarjobb...

• faszet

5 timmar ev upp till 6 timmar (kan ju bli längre utifrån mängd tidningar och andra anledningar) kan tyckas lite på ett dygn, visst, men det är ju trots allt 01-ca 06 och det är inte riktigt samma som att jobba de timmarna på dagen. 

135 kr timmen är ju inte heller en dålig timlön i vanliga fall men som nattlön är det ju inte jättebra, jämfört med andra branscher där man får bättre vid nattjobb...

Jag vill absolut inte lägga mig tidigt på kvällen  typ 19, innan jobbet, det har jag inte ro för. Är trots allt en nattmänniska och härliga sommarkvällar är det inte så lockande med sängen kl 19... Så det skulle aldrig komma för mig. 

Så ja, tänker att det blir att försöka leva på att sova endast kanske 7/8 -14 eller nåt.. ev ta en tupplur vid 23 tiden innan jobbet.... 

Haha men okej alla tyckte att jag var kräsen och dum som funderar på att inte ta jobbet alltså... Är förmodligen lite bortskämd.... 

Kommer nog att ta jobbet. Var dock och provade på jobbet en natt nyligen men då endast ett drygt 3 timmars pass och det var rätt slitit bara det måste jag säga..

Jaja, får väl bita ihop  

• Gladskit

Det ser inte ut som några långa arbetspass direkt så ja, jag tycker du är kräsen.
    Vad är bäst? Att ha ett jobb eller att inte ha ett jobb?

• faszet

Nattjobb är ju ofta kortare pass än jobb på dagen är, just för att en timme på natten inte är samma sak som en timme på dagen. Så så fasligt kort är det ju inte, utifrån att det är nattjobb. 

Det är ju inte heller den typen av nattjobb när man är mer på standby och kan ta det ganska lugnt så länge inget särskilt händer. Ska ju trots allt springa i trapphus hela natten så särskilt kort utifrån det tycker jag inte att det är. 

Men jag kommer att ta jobbet i alla fall. Så blir det som det blir! Jag skulle inte sitta i skiten alls utan ett jobb alls under sommaren men vill ju gärna ha en extrapeng till lägenhetsinsatssparande.....

:D 

• Mrs D

Jag skulle ha tagit det. Dela ut morgontidningen är lätta pengar. Gjorde det själv I ett år.

• Monkii

Hur slitigt det är påverkar inte lönen.

Lönen reflekterar hur svårt det är att rekrytera till jobbet.

Normalt sett så är välbetalda jobb mindre slitiga.

• Gladskit

Jag är medveten om att heltidsmåttet normalt sett är lägre för nattjänster. Men 5h arbete tidiga morgnar där man sedan kan slappa i gräset, pilla navel, bada och sola eller vad man nu vill göra resten av dagen, tycker inte jag är så farligt.
    För den insatsen tycker jag att lönen är relativt bra.

• Fiona M

hur mycket ledigt får du i sommar?
    är det juni-augusti klarar du 4 veckor.

• Hannah76

Vad har du för kunskaper och erfarenheter?

Du är inte beroende av att tjäna pengar i sommar?

Svar på tråden Är jag för kräsen gällande detta sommarjobb?