• Sarita

Ska mitt barn få bestämma vilka diskussioner jag tar med hennes kompisar?

Idag berättade min tioåriga dotter att de sett och diskuterat ett program om normer i skolan, och att en kompis sagt att hennes lillebror hade rosa kläder. Då berättade min dotter att hennes lillebror haft på sig klänningar. Sen var det rast, och då sa en av killarna i klassen att lillebror var bög pga det.

Jag har god lust att ta ett vänligt men bestämt snack med denne kille och fråga honom om han vet vad bög är, vad det har med klänningar att göra, varför han tror att lillebror skulle vara bög, om det spelar nån roll i så fall och varför han tar sig rätten att kommentera över huvud taget. Vuxna ska ju vara tydliga även när det är andras barn som behöver höra det, eller hur?

Men så klart har dottern förbjudit mig att göra nåt. Klart jag kan prata med läraren men jag hade hellre pratat med killen.

Så - ska barnen få bestämma? Denna gång var det denna fråga, en annan gång kan det vara något allvarligare. Var går gränsen??

• Svar på tråden Ska mitt barn få bestämma vilka diskussioner jag tar med hennes kompisar?
  • lövet2

Gränsen går där - klart och tydligt. Som förälder går man inte in och "gör bort" sina barn inför kompisarna. Du kan uppmuntra din egen dotter att prata med killen eller att tydligt göra sin egen åsikt hörd, men du ska inte gå på hennes kompisar för att du inte gillar deras åsikter. Killen är 10 år och upprepar bara vad han hört andra säga. Han måste lära sig att tänka själv, och det gör han inte för att en vuxen kommer och leker översittare.

• athanatos

Jag tycker inte att vuxna ska diskutera politik med barn bara för att de anser att barnet tycker något som är fel. Särskilt inte barn som man inte är direkt nära.

• Nenne666
    lövet2 skrev 2015-04-24 00:07:04 följande:

Gränsen går där - klart och tydligt. Som förälder går man inte in och "gör bort" sina barn inför kompisarna. Du kan uppmuntra din egen dotter att prata med killen eller att tydligt göra sin egen åsikt hörd, men du ska inte gå på hennes kompisar för att du inte gillar deras åsikter. Killen är 10 år och upprepar bara vad han hört andra säga. Han måste lära sig att tänka själv, och det gör han inte för att en vuxen kommer och leker översittare.

Amen
  • Sarita

Ok! Hon sa själv till honom att hon inte tyckte det var snällt sagt.

Tycker du även att jag skulle låta saken bero om jag själv hade hört det? Eller om ordet han använde hade varit hora? För i mina öron är det ett otvetydigt skällsord. Bög är inte riktigt det.
  • Sarita

Förresten fattar jag nog inte vad i det han sa som du uppfattar som en åsikt? Som jag inte gillar? Att bögar har klänning??

Jag tycker nog mer att han har övertagit ett antal fördomar som väl inte särskilt troligt är hans åsikter?
  • Ramborg
    Sarita skrev 2015-04-24 00:27:00 följande:

Tycker du även att jag skulle låta saken bero om jag själv hade hört det? Eller om ordet han använde hade varit hora? För i mina öron är det ett otvetydigt skällsord. Bög är inte riktigt det.

Du ser - din dotter klarade situationen på egen hand! Det är det viktiga, att uppfostra barnen till att reda ut problem på egen hand. Inte komma insvepande någon dag senare och försöka ställa tillrätta.

Om man är närvarande i situationen är det en annan sak. Då hade jag mycket väl kunnat säga som du föreslår. Men inte när jag inte såg själva händelsen.
    42.
  • Ess
    Sarita skrev 2015-04-24 00:27:00 följande:

Det är skillnad att själv höra något och ifrågasätta direkt.
    Att komma ett par dagar efteråt och ifrågasätta att han säger att det är bögar (ellr horor) som använder klänning, det tycker jag inte du ska göra. Är det däremot något han frekvent säger till dina barn, då ska du självklart ta upp det. Men har han uttalat sig EN gång, så låt det va.
  • No Logo

Självklart ska inte barnet bestämma, men du bör ta stor hänsyn till hennes åsikter. Risken är annars stor att hon helt slutar berätta saker för dig.. Gäller det något så allvarligt (typ kamrat som tar droger) att du måste gå emot hennes önskningar så får du bäst det går förklara att du förstår hennes synpunkt och varför du anser det vara viktigt att göra på ditt vis.

• pigglet

Jag tycker det är en intressant diskussion och inte så helt enkelt. Egentligen tycker jag att vi i samhället nu har lite för mycket "sköt dig själv och skit i andra" och att alla skulle tjäna på att vi tog ett mer kollektivt ansvar för barn vi ser. Att det skulle vara självklart att ALLA säger till ALLAS barn. Dessvärre så har det nu gått mot att föräldrar blir ilskna och hävdar att man inte ska lägga sig i, att de minsann uppfostrar sina barn själva osv. Vi skulle behöva mer av "Det krävs en hel by för att fostra ett barn" eller vad det nu heter...

Som förälder får man ju höra lite allt möjligt om hur ens barn har det. Förhoppningsvis känner barnen att de kan berätta allt som de funderar över eller upplever som konstigt/jobbigt osv. Vad är syftet med att de berättar? Bara att få prata av sig? Få tips på hur de ska bemöta? Litar de på att vi vuxna ska kunna förändra?

Mina barn hade en jobbig situation i skolbussen, då ett barn hade som sport att slita av andra barn mössorna och kasta runt dessa. Mina barn ville ha slut på det, men kunde inte nå fram till honom. Ville inte heller att jag skulle lägga mig i (? Varför berättade de om det för mig?). Jag valde att prata med barnet i fråga, säga att det där får han sluta med, det är inte kul för de andra och han vill inte att andra håller på så med honom osv. Jag tror det slutade samma dag (eller så berättade inte mina barn om det igen för att slippa att jag la mig i? Möjligt, även om jag inte tror det).

Inte helt enkelt. Men jag lutar mer åt att man visst kan säga åt andras barn, eller i alla fall att alla skulle tjäna på att det var så och det borde vara naturligt. Jag vill absolut att andra vuxna reagerar om mina barn gör något tokigt!

• pigglet

Sedan är man väl alltid lite pinsam som förälder (till lite äldre barn)? Det ingår väl i konceptet? Att man inte vill att ens förälder ska synas, eller prata med fröken eller kompisar.

Mina barn blev tillsagd av en annan pappa i slalombacken, eftersom han tyckte de åkte vårdslöst. Gissar att hans barn skämdes och skulle ha förbjudit honom att ryta mot okända barn, om det hade haft chansen.
    Själv blev jag jätteglad när jag hörde det och tackade honom för att han uppmärksammat det.

Svar på tråden Ska mitt barn få bestämma vilka diskussioner jag tar med hennes kompisar?