• fruktskalet

Hur stor risk att bebis blir tuttförvirrad?

Jag har ett problem, jag ska till frisören och dottern helammas. Vi har inte gett henne ur flaska någongång (hon är 3 månader) utan om jag varit iväg så har sambon ringt och jag åkt hem.

Men om jag sitter hos frisören med färg i håret så kan jag ju inte bara åka hem..

Till frågan, hur stor risk är det att hon bara kommer att vilja äta från flaskan sen? Har läst om barn som fått flaskan EN gång och vägrat bröstet sen. Hade haft ångest resten av livet om det blev så för oss..

• Svar på tråden Hur stor risk att bebis blir tuttförvirrad?
  • Dr to be

För det första? Vad är det som är så hemskt med flaska?

För det andra, det är ytterst osannolikt att hon kommer vägra bröstet efter en gång med flaska.

Jag delammade vår dotter i 4.5månad vilket innebar 50/50 amning och ersättning.

Det kommer gå bra!

• Alexi

Fast om en så pass stor bebis får flaska EN gång ser jag att risken är väldigt liten. Det handlar ju om att inte ens ge flaska som alternativ då efter det där på ett litet tag. De som får problem tror jag ofta är de som ger mer och mer flaska.

Men, ni bör ha alternativ om hon inte fattar hur man gör med en flaska eller inte vill ha den, typ koppmatning eller så. Annars kan bebis och pappa få en rätt jobbig dag.

• fruktskalet
    Dr to be skrev 2015-04-25 09:40:42 följande:

För det första? Vad är det som är så hemskt med flaska?

För det andra, det är ytterst osannolikt att hon kommer vägra bröstet efter en gång med flaska.

Jag delammade vår dotter i 4.5månad vilket innebar 50/50 amning och ersättning.

Det kommer gå bra!

Det är absolut inget fel med flaska, bara att vi trivs så bra med amningen och det går så bra för oss att jag inte vill förstöra det.
  • fruktskalet
    Alexi skrev 2015-04-25 09:54:43 följande:

Fast om en så pass stor bebis får flaska EN gång ser jag att risken är väldigt liten. Det handlar ju om att inte ens ge flaska som alternativ då efter det där på ett litet tag. De som får problem tror jag ofta är de som ger mer och mer flaska.

Men, ni bör ha alternativ om hon inte fattar hur man gör med en flaska eller inte vill ha den, typ koppmatning eller så. Annars kan bebis och pappa få en rätt jobbig dag.

Ja måste ju först och främst testa om hon ens vill ha flaskan.

Och koppmatning har nog inte sambon tålamod till.
  • Alexi
    fruktskalet skrev 2015-04-25 10:02:51 följande:
    Ja måste ju först och främst testa om hon ens vill ha flaskan.

Och koppmatning har nog inte sambon tålamod till.
    Fast om det är EN gång och bebis skriker och du inte är hemma, då har han nog inte så mycket val...
  • fruktskalet

Pratade med sambon, vi ska inte ge flaska alls. Blir att mata henne extra mycket innan jag åker och i värsta fall får han packa in henne i bilen så får jag mata henne där.:)

• Natulcien

Jag var också borta en längre stund för första gången just vid 3 månader, och det var också ett frisörbesök. Glad
    Men då övade vi med urpumpad bröstmjölk på flaska ett par gånger i förväg, och sen blev det en matning med flaskan medan jag var borta. Mycket lugnare än att bli stressad av att bebisen kanske blir hungrig och pappan måste fara iväg.
    I den åldern tror jag inte att risken för tuttförvirrning är så stor.
    Vår son växlade, i alla fall, fint mellan flaska och bröst och vi fortsatte att amma massor fram tills att han var 10,5 månader. Glad

Svar på tråden Hur stor risk att bebis blir tuttförvirrad?